Tumörhjälp/Bilder
Hejsan jag skulle bara vilja fråga om någon har bilder på tumörer att visa, gärna bilder på hur tumörerna ser ut innan de har spruckit.
Jag har nämligen en ganska gammal råtta som har levt ett jättebra liv hos mig fast hon inte har gått att tämja riktigt. Jag försökte muta henne, visa att jag inte varit farlig och en massa andra saker som jag har läst här. Ändå har hon varit väldigt rädd och hugger mycket efter allting(kanske dålig syn). Men hon har ändå varit en absolut underbar råtta och har haft det jättebra hos mig med sin syster. Men nu är det så att hon snart blir 2 år och jag har sätt knölar på henne. Men eftersom att hon är så tjock så liknar det väldigt mycket hennes valkar. Eftersom att hon inte är så tam så är hon ingen råtta jag kan hålla fast och kolla igenom noga utan jag får mer lura runt henne för att få se henne ur alla möjliga vinklar.
Så nu tänkte jag bara fråga om någon har lite tumörbilder som jag skulle kunna få se. Jag hade gärna velat se bilder på överviktiga råttor också så att jag kan se om det bara lite fler valkar hon fått vilket hon alltid haft med sin stora aptit :) Tack på förhand!
Tumörer spricker inte, en tumör är oftast en typ av cancer.
Den typen av knöl som spricker är i flesta fall en Abcess eller varböld, är det en sådan du menar? Om det är det så finns det en bra artikel om just bölder här på Rif :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ja, det var Abcess eller varbölder jag menade. Tack då får jag kolla in den artikeln :)
i Wanted/Önskas tråden som är nålad finns det även fler bilder på just abcesser som kan vara lite användbara (dock bör man inte vara känslig)
Jag kollade lite i den tråden innan men hittade inget som riktigt kunde likna de knölar/valkar som min råtta har.
Sedan så läste ag runt lite på google tidigare idag och hittade denna tråden på mus.ifokus: http://mus.ifokus.se/articles/4d717819b9cb462233085845-allmant-om-tumorer
Där stod det att vid ett stycke att mössen kunde få tumörer som växte och ibland också sprack. Är det inte så med råttor. Om det sen skulle visa sig att hon har tumörer eller någon annan farlig knöl, är det bäst att avliva de med en gång eller ska man låta de leva så länge de inte har ont av den? För min råtta har varit väldigt pigg och äter och dricker.
Nja, en tumör är ju en vävnadsbildning och om det skulle gå så långt att den spricker då anser jag personligen att man har låtit djuret plågats. (med tanke på att den stora storleken som skulle krävas skulle innebära ett stort rörelsehinder)
För att en tumör ska spricka kräver det ju att den växer så extremt mycket och fort så att huden inte kan expanderas mer och därav spricker. Har aldrig hört att en tumör skulle spricka dock, varken på människor eller djur.
Abcesser däremot är varfyllda knölar som oftast beror på en inflammation (från en infektion)
Försök lägga upp en bild på råttan, skulle underlätta en del tror jag. Annars kan du titta i tråden "stor konstig knöl" som ligger på första sidan i nya trådar. Där ser du hur en typisk tumör ser ut.
Här har du annars två olika artiklar
Cancer och tumörer
Bölder
Okej tack så mycket för din hjälp, jag ska försöka fota henne imorgon :)
En sak som jag glömde skriva i mitt första inlägg också är att jag lyckades känna på en knöl och den var väldigt mjuk och inte hård som någon knuta eller så. Men jag ska som sagt försöka fota henne också.