En liten fråga...
Funderar på att köpa en 3:e råtta. Tror ni att det går?
Har två syrror på CA. 6mån. Tror ni då att det går att sätta en till rått hona bebis tänkte jag?
Eller kommer den bli ut "stött" eller nå?
Jag satte ihop en bebis med min kille som var lite över 1 år, dunkade finfint dock att den lilla var väldigt busig medans den äldre mer gillade att ligga i knät och inte ville bli störd haha..
Varför skulle det inte gå? :)
Läs igenom artikeln som finns här på RIF för en bra introduktion så undviker du problem som kan uppstå vid för snabb eller felaktig intro :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det gick helt fint för mig alla gånger, ibland tog det längre tid ibland kortare men de är nu en flock iallafall. :)

För det mesta går det alldeles utmärkt även om man brukar få räkna med lite gruff i början. Det kan variera hur lätt det går att få in bebisen, ibland går det på en kväll, ibland tar det ett par veckor. Och vissa råttor är fullkomligt omöjliga med att ta emot nya. Mitt tips är att köpa en bebis från en uppfödare, skulle det inte fungera kan bebisen alltid flytta tillbaka till uppfödaren. Den servicen får man inte i en zoobutik. Och så kan du be om råd för introduktionen här inne, finns massor av ägare här som upplevt det mesta i introduktions väg som kan bidra med sina erfarenheter och tips! :)
Älskar mina stora små vänner..
Hej ! Mina är JÄTTE busiga. Aldrig sett så busiga råttor förr. Tänker ALDRIG köpa från djuraffären, mina två är från en privat uppfödare. Har en kompis som brukar ha råttungar å tänkte kanske ta en därifrån. En av tjejerna är dominant av sig och dens syrra Mira får sår under hakan, äre normalt?
#5 sår under hakan? Det kan inte vara skabb då?
Sår är aldrig normalt (precis som sår på oss inte är "normalt")
Vi tror den andra biter hon. Jag kan försöka fota imorgon. Ser mer ut som stick hål eller vad man ska kalla det.
#8 Det där ser ut som skabb. Hur ser det ut vid skulderbladen? Blås igenom hela pälsen på båda två för att kolla efter småsår och utslag. Åk till veterinären för att få medicin till båda två, och vänta med att skaffa en till tills de du har är friska. Och säg till uppfödaren om du fått diagnosen skabb (eller om det är någon annan smittsam ohyra). Personen ifråga måste då behandla samtliga av sina råttor.
Det är bara ena råttan som har så. Den andra är ju som sagt dominant npch "trycker" ner den andra mot marken. Den jag köpte dem av var ingen uppfödare utan köpte dem när dem var ca. 18veckor. Fick dem gratis utan betalade bara buren. Som en omplacering då hennes sambo blev allergisk.
Jag hade sju råttor samtidigt, varav bara två visade symtom för skabb. Men har en i en flock det har alla det (även om det inte syns, vilket det inte alltid gör), så allihop var tvungna att behandlas.
Ja det där är skabb, så innan du tar hem en till råtta bör ud medicinera de du har hemma. Som Sara FE skriver, samtliga råttor medicineras även de som inte har några synliga tecken.
Vanligtvis är det stronghold man får ut för att medicinera dessa saker.
Ni tror inte de bara kan vara sår efter Miranda?
Hur mycket ungefär brukar det kosta?
#13 Tveksamt, det ser ut som typiska skabbsår, möjligtvis kvalsterskabb som är ganska vanligt. Åkte själv på en släng av det för kanske ett halvår sedan. Tror strongholden i sig gick på hundralappen. Är osäker dock
#13 Jag är 99% säker på att det där är skabb. Har du gått igenom hela pälsen på båda två ännu, som jag skrev ovan? Veterinärbesök kostar olika mycket beroende på vilken veterinär man går till, vilken dag och vilken tid. Bor du i Stockholm kan jag tipsa om Ahlbergs veterinärpraktik, på måndag är det drop-in mellan 13-19. Räkna med 500:-. Och vänta inte längre med behandling, det där är inte kul att vara drabbad av.
(Jag vill även påpeka att enligt §9 i Djurskyddslagen måste alla djur som är sjuka eller visar tecken på ohälsa få nödvändig vård, i behov av veterinär, vilket detta är. Är du under 18 är det dina föräldrar som har ansvar för detta.)
Okejj. Jo de har jag. Hon får mer å mer och det är bara under hakan upp mot munnen . Jag bor i Luleå. Mamma ska ringa och höra imorgon med dem.
#16 Toppen, lycka till! Berätta gärna hur det går. :)
Märkte nyss att den andra råttan fått lite små sår vid munnen.