Honor eller hanar?
Alla råttor är underbara, men de flesta brukar föredra antingen honor eller hanar.
Jag själv föredrar hanar, lugnare temperament (för det mesta), men framförallt för att de blir större och ju större råtta desto mysigare tycker jag. ^^
Vad föredrar du och varför?
(på bilden den största hane vi hade; Leopold, här på min sambos axel)
Hanar! Stora och mysiga, lugna men ändå busiga.. Hade honor förut, men dom tyckte att allt var så kul att boa med, och det kan ju bli lite jobbigt i längden. Om inte annat så kan man ju ta en titt på min soffa från den tiden
Men honor är (för det mesta) så nätta och fina och mjuka i pälsen, och man saknar ju faktiskt deras små upptåg ibland. Men jag kommer nog hålla mig till hanar ett tag framöver, myyys!
Bilden är på min Malte när han ligger och sover.
Har haft både honor och hanar och jag är nog mer för hanarna tycker jag allt.
Dem blir mycket större, och jag älskar stora och goa råttor att klämma på, det är mer att ta i en hane än en hona
Är ofta lugnare också tycker jag, och även klumpigare vilket är så sött.
Vissa säger att hanarna ska lukta mycket starkt, men ärligt talat tycker jag mina hanar luktar sött och gott och inte mycket heller, men det brors ju på hur ofta man städar.
På bilden är min största hane i flocken, han väger närmare 800gram, typ 790 eller någe sånt, om inte mer :P

Haha okej så än så länge leder hanarna.
Om någon tycker att råttor luktar så måste de träffat på en ostädad bur, för jag har haft flera hanar utan att det luktat någonting alls. ;)
Ninja: Himla söt kille!
Liinn: Hahahaha, vilken härlig bild. ^^

#2 Vilken häftig bild.
Med den vikten kan han tävla i viktklass mot många iller honor. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ja kan inte avgöra vilka jag gillar bäst, då jag aldrig haft hanar själv.

Jag har bara honor, och har bara haft det. Men jag skulle vilja ha hanar också. Pga tempramentet och storleken. Men egentligen spelar det inte så stor roll. jag trivs med mina flickor också. 
jag har både honor och hanar men honorna l igger mig varmare om hjärtat av någon anledning. kanske för att jag började med honor och alltid har haft välfungerande flockar. hanarna har jag alltid haft någon bråkstake hos.. och så älskar jag intensiviteten hos tjejerna
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

jag har fem hanar och två honer. Måste säga att jag föredrar att ha hanar.

Jag föredrar hellre hanar för att de är lugnare…Själv så vet jag inte hur honorna är…Jag har bara 3 råttkillar…

Koda var verkligen söt. :)
Jag föredrar honor. De är mindre, mjukare och mer självgående. De kan sysselsätta sig själva i lägenheten om jag är för upptagen för att gosa.
//frida

Bima: man tackar så mkt :D
mina kompisar tycker hon är äcklig för hon är så stoor… tycker själv bara de är gulligt =)

Meeko: Haha ja alla tycker olika. ;)
Bellona: Vilket gäng sötisar du hade där. ^^
Bima: de är lite dumma bara, det enda kort jag lyckades få med hela min dåvarande flock - en råtta som var och skulle försöka bli parad emn inte tyckte om killen :P
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Jag kan inte bestämma mig. Jag gillar hanars storlek och lugn, men samtidigt honors fart och att de inte revismarkerar lika mycket.
Annars är ju tanter väldigt speciella! Finns inget goare än en gammal tant i 2.årsåldern, speciellt om hon är lite pösig också. Som Diva och Cacharel är, så underbart goa! ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag har 14 av varje, jag har båda könen eftersom jag tycker om båda lika mycket, men det är olika saker jag gillar hos dem. Tex hanarna är som sagt större och gosigare. medans honorna är busiga och kvicka och gärna leker. Kan inte välja. gå lite i vågor vilket jag verkligen föredrar. men sen är de ju alla individer. har ju mina favoriter.