När värmen kommer!
Halloj igen :-) Nu undrar jag, då det blivit så varmt så väldigt snabbt. Råttor är ju mer känsliga för värme än kyla har jag hört? Stämmer det först och främst? Sen undrar jag vad ni gör på sommaren för att råttisarna inte ska bli för varma om ni bor i lägenhet tex? Eftersom drag är dåligt, kan man ju inte öppna upp så mkt? Jag brukar hänga en tjock filt över sidan som står mot draget om jag måste ha öppet. Berätta gärna om era erfarenheter av råttor och värme!/kyla. Vill veta så mkt som möjligt :) Tack på förhand!
Tass :)
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Mycket fiske med ärtor, majs etc. Lite svalare mumsbitar som kalla gurkbitar eller andra grönsaker som fått kyla ner sig lite
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Kylklampar är poppis, gärna inslagna i mjukt tyg. Har man gnagglada råttor är det en fördel att placera kylklamparna i något slags kärl (ugnsform eller vad som helst) ifall de börjar läcka.
Jag har oftast persiennerna nerfällda, eftersom det då blir svalare i rummet soliga dagar (och varmare på vintern, då det håller ute kylan lite extra).
Luftrenaren gör att luften rör sig och får lite bättre kvalitet, riktar den bort från buren för att undvika direkt drag.
Ofta mindre och större vattenskålar (de större med bland annat ärtor, ibland bollar och andra leksaker) utsatta på golvet, så att de kan plaska om de vill (alla gillar inte djupare vatten, utan nöjer sig med att plaska med framtassarna i en matskål, som ett litet barn som stampar i en vattenpöl).
Brukar ha persiennerna nere eftersom solen lyser in i mitt rum hela dagarna och det blir otroligt varmt ibland.
Brukar även ha lite öppet, men om jag behöver öppna mer så hänger jag upp ett tyg på ena sidan av buren så det inte drar på de.
Vattenskålar är också poppis här hemma.
Sedan om det är riktigt varmt så kan man ju faktiskt ta ut de lite i den friska luften. Kanske även t.om. flytta de tillfälligt till en svalare plats.
Tack super bra svar! Jag kan inte flytta buren då den inte går igenom dörrarna utan att jag monterar ihop den… Hur varmt/kallt kan det vara ute för att man ska ta ut dom? Och är vinden som ett "drag" också så man måste skydda dom eller är det fritt fram för dem att springa runt på en filt på gräset? Sen undrar jag lite över hur det är med värme och kylan, vilket är dom mest känsliga för?