Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1679 ggr
zickan
0

naken råttor.. hur var det?

jag råkade just hamna i en stor diskusion på en reptil sida ang försäljning av naken råtta. men en tamråtta som kallas naken råtta är inte det en dubbelrex?

min fråga är alltså. tamråttan och det dom flesta kallar naken råtta kan det vara vanlig dubbelrex?

det som är en naken råtta är väl en råtta utan ögon, större tänder och gärna lever som en sork/mulvad? även väldigt ovanlig och går ej att para tamråttan med?

vad är det för olika namn på alla sorter som kallas nakenråtta?    finns det fler än dubbelrexad och den riktiga sork varianten?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
0

Hårlös (hairless) råtta är en tamråtta utan Tymus (brässen) - det är orsaken till att den är hårlös.

Tymus är en körtel i bröstet som är viktig för utvecklingen av immunförsvaret.

Den kallas för nakenråtta men kan alltså förväxlas med arten nakenråtta som du nämner.

Hårlös råtta har framtagits i laboratorie för att man ska kunna odla organ på den, då den utan Tymus inte kan stöta ifrån sig dessa.

Det sägs finnas två genotyper för hårlös råtta, bägge recessiva. Varianten är inte godkänd i SRS och kommer troligen inte att bli pga dess svåra skötsel.

Dubbelrex är inte "riktig hårlös" utan enbart en rex med dubbla rexanlag och därmed dålig pälsning. Den har morrhår och lite pälstufsar här och där. Samt Tymus. Dock påverkar det råttans liv att ha lite päls och dubbelrexar är därför ganska känsliga.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
0

okej.. men hur skiljer man på en "naken" råtta och en vanlig dubbelrex.
har en naken råtta päls/fjun på kroppen?

fy satan så en "naken" råtta är alltså ett labb försök som vi senare fortsatt att avla fram till sällskap?

jag älskar nakna råttor men tycker det räcker gott och väl med dubbelrexade. är tillräkligt svårt att hålla dom fri från förkylningar och annat.

zimzon
0

En dubbelrex är oftast inte helt naken utan har lite päls fläckvis. De har lockig päls och lockiga morrhår, men det vet jag inte om nakna råttor också har.

Alla råttor är väl egentligen labbråttor som vi avlat vidare på.

zickan
0

okej.. har lite tjafs med ostgren. hanen han avlar på kommer från hagsätra zoo varav jag ägde brorsan tills min förste inneboende tyckte det var kul att mata den till en av sina ormar. vilket han åkte ut en vecka senare.

men jag vet att den har hår på sig men han kallar dom nakna och håller fast vid det. vilket jag tyckte bara var allmänt förvirrande och ville kolla hur det verkligen låg till då jag tyvärr älskar dubbelrexade även om det är lite fel.

Grodan
0

Det är bra att du lägger ner energi på att förklara och lära ut, fast kanske du inte ska bry dig om vad reptilfolket kallar råttorna - viktigare är väl att de får information så att de kan föda upp trevliga, friska och långlivade råttor. Fast jag vet hur lönlöst det kan vara att prata med reptilmänniskor ibland. De vill gärna ha stora fina råttor, men inte lägga ner varken pengar eller energi på dem. Antar att det också är ett försvar för att klara av att mata ormarna med dem. Blir råttan för viktig som husdjur (tar för mkt plats i hjärterum som stjärterum) kan det kännas svårt att se dem som "orm-mat" sedan… Nu inte sagt att råttorna behöver fara illa, utan bara att jag önskar lite mera planerad och nogräknad avel!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
0

mh.. känner många som köpt av honom och blivit besviken.

vissa reptil folk ändrar sig om man bara får lite skäll. jag började ju med att sälja djur åt en kille i älvsjö under mitt namn bara för att tjäna pengar och vara han till lags. men tänkte om rejält när jak kom ikontakt med de lite mer seriösa råttfolket. det är verkligen en bok utan slut med info om råttor.