Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1994 ggr
[rinrats]
5

Planerad kull med Vissla i Maj!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu hade vi tänkt att Vissla skall få sin sista kull nu i Maj. Jag har haft kontakt med Shannaras och vi skall lämna Vissla hos henne på onsdag. Vi diskuterar fortfaranade vilken hane som skulle passa Vissla bäst men hittills har vi inte blivit helt klar på vem det blir.

Vissla är född hos Katoz i V-kullen och har bott och fått en kull hos Ratlings. Många känner säkert igen transformerskullen. Nu ska Vissla och hennes syster omplaceras till mig.

Vi hade tänkt oss en kull full med bläsar i alla fall, så långt kan jag säga just nu.

Så fort vi kommit fram till vilken hane som skall användas kommer jag att skiva den informationen här.

Bilden är tagen av Lise Eng (Ratlings)

[rinrats]
2

Nu vet jag hanen till Vissla. 😃

Vi kommer få en del bläsat i kullen med färger black och agouti och med tur kan även Blue och Mink dyka upp hoppas vi 🙂

Det är Lumi:
Shannaras Lumiukko (Lumi)
Färg/Teckning: agouti american berkshire
Född: 15/12 2011
Uppfödare: Egen uppfödning
Kulltema: Finska julkullen

Bilden är tagen av Mia Florentin (Shannaras)
Hon är även ägare till Lumi! 🙂

zickan
12

Var det inte problem med hans syster där det varit barbering, rossel och svår på intron. Vars två avkomor bitit hål på yngre?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[rinrats]
2

#2. Jag antar att det inte finns några problem. Jag frågade henne om hon hade en bra hane till Vissla och då visste hon direkt att det skulle bli Lumi. Och som uppfödare antar jag att hon inte avlar på såna slags defekter som du skrivit. Men och andra sidan vet jag inte så har nu skrivit till henne och frågat hur det ligger till. 🙂

Jag är tacksam för upplysningen i alla fall 🙂

[rinrats]
2

Menade att hon som uppfödare inte borde avla på sånt*

wintermynta
0

#2 Barbering?? har jag inte hört nåt om. Ena avkomma bet en bebis och det berodde med största sannolikhet att det var fel på bebisen då flera honor också avvisat henne. Avkomman har suttit med minst tre kullar sen tidigare och även träffat andra bebisar utan problem. Visst finns det saker att jobba med men ingen linje är ju perfekt.

zickan
3

Kollade med ägaren till en av hans systers avkommor. Det är samma kull hon(sahrami) kom ifrån som hanen. Värt att veta att det ligger lite problem där. Blir säker en riktigt bra temperaments kull ändå. För andra syskon har varit riktigt bra. Bara utvärdera kullen extra noga och tänka på vad man avlar in i den.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
7

#5 Det är barbering efter Sahrami (som jag antar att honan som nämns är) Ruto har ju barberat hela sin front. Nämnde det när jag var hos dig sist men det kanske missades?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[rinrats]
2

Ingen råtta är perfekt men kan vara väldigt bra. I varje linje finns det alltid något som behövs byggas upp för att bli bättre. 🙂

Jag och Shannaras skall diskutera lite mer när jag kommer till henne imorn. Men jag hoppas och tror att kullen blir bra i alla fall :)

Fridborg
4

Jag har brodern till mamman, Virus hemma. Kan vara värt att slänga in lite släkthistoria från henne/honom också :)

Han har varit kärnfrisk, liten vinterförkylning bara. Dock är han dålig på att vässa ner tänderna själv så de får man klippa. 

Han är en väldigt medioker hane, varken elak eller jättesnäll, mellanrang och gör inte mycket väsen av sig. Klarar introduktioner bra.

Vet inte om jag minns rätt, men om det är bläsar ni är ute efter så blir det väl inte det automatiskt bara för att föräldrarna är det? Blir väl en hel del eubk med pannfläck om jag inte minns fel. Men som sagt, jag behöver inte vara rätt.

Tro inte blint på vad alla uppfödare säger utan hör med köpare till kullsyskon också hur de har utvecklat sig, för även om en hane är underbar kan det ju ligga saker hos syskon man inte vet om :)

Lycka till!

[rinrats]
0

#9. Jag kan säga lite om resan igår. När vi hämtade Vissla kissade hon ner mig direkt, antar att hon kände sig obekväm. Senare när jag höll i henne fann hon sig ganska snart och blev mer avslappnad och jag kunde klappa och klia henne.

Jag kände att det skulle bli mycket för henne att bli lämnad till Shannaras. Jag känner mig orolig nu och snäppet till lite dumt. Men jag hoppas hon tar väl hand om vissla dessa dagar.

Jag fick även träffa på Lumi med bröder och systrar, kändes som om hon hade typ alla släktingar till honom och kullar. Men jag var så trött efter resans gång så jag kanske inte förstod exakt allt hon sa. ^^

Men dom jag fick träffa var helt underbara, keliga och snälla osv.

Men med denna kull så kommer jag vilja följa med ungarna under en längre tid för att ha bra koll på vad som händer.

Nej, inte bara bläsat kommer dyka upp, men många hoppas vi på i alla fall. :)

ceccie
1

Det kommer nog gå bra. Jag skulle också känna mig nervös och lämna bort på parning. Det kommer nog bli en kanon fin kull.

wintermynta
2

#10 Vissla har funnit sig tillrätta och fått god mat. Hon är väldigt nyfiken och kontaktsökande. Har ordnat en större bur till henne idag och tänkte ha henne i soffan när vi kikar på film ikväll. Tror hon och Lumi kommer komplettera varandra bra .

[rinrats]
0

#11. Tack, jo man är lite nervös faktiskt men jag tror det kommer gå bra :) Jo jag har en känsla av att kullen kommer bli kanon :)

#12. Åh vad härligt att det har gått bra. Jag håller tummarna att Vissla vill ha Lumi :)

ceccie
0

#13# det tror jag också ser fram emot en ny kulltråd i från er två

[rinrats]
0

#14. Eftersom jag tycker om att fota kommer det bilder minst 1 gång i veckan. Lite mammamage kommer också läggas ut :P

ceccie
0

#14# kul då får man följa henne från start.

[rinrats]
0

#16, ja så fort jag fått hem henne igen :P

ceccie
1

#17# :-) det är hon snart ska du se.

[rinrats]
0

Jag fick höra att Vissla och Lumi nu har parat sig den 20. Vi hoppas att det blir något! 🙂

wintermynta
2

Lite uppdatering:

Vissla är ett riktigt charmtroll och gosknastar så fort jag myser med henne. För att hon inte ska sitta själv har hon fått en liten kompis. En bebis vars intro var helt problemfritt.

JoySurrender
0

Kul att följa eftersom jag har en hane och en hona efter Vissla!

De är väldigt söta och pigga men ganska små. Tyvärr ingen bläs eller pannfläck på dem. Har smält in lätt i flockarna, särskilt hanen ("Sentinel Prime" som vi kallar Elliot).

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[rinrats]
2

Kanske borde skriva det att hon kommer hem till mig igen den 26. Då kan ni räkna med lite färska bilder på henne samt bilder på hennes mage fram tills bebbarna föds :)

Ella
0

åh gud så spännande :D

Bananbullar
0

Spännande! 🙂 Lycka till med allt!

[rinrats]
2

Vilken dag det har varit idag. Var till Gävle och hämta en furet Tower bur och 4 nya råttor och våran Vissla. Hem och måste göra plats för den stora nya buren sedan tvätta och montera ihop den. Det har blivit en sån röra i lägenheten nu så jag river snart av mig mitt hår! Men Furet Towern är färdig nu i alla fall tillslut, tyvärr orkar jag inte ta några bilder ikväll och jag är inte säker på att det blir några imorn heller. Bilder kommer så fort jag får ordning på allt kaos här hemma. :)

Men nu vet ni att Vissla är hemma och bilder kommer så fort jag hinner :)

[rinrats]
1

Nu har jag haft tiden att ta några bilder på Vissla :)

En bild på hennes mage :)

[rinrats]
1

En till bild på magen :P

[rinrats]
2

Måste även lägga in en extra bild på henne :P

Kaiia
0

Hon är väldigt vacker

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[rinrats]
1

Ja Vissla vill inte visa sin mage har jag märkt. 🙂
Men hon väger nu 371 gram. Nu vet jag inte vad hon vägde innan dock så jag kan inte säga hur mycket hon har gått upp 😕

Men hon har fått sig en kula i alla fall 😛Hon har gått 1 1/2 vecka nu 🙂

Detta är den bästa bild jag fick på henne idag! 🤪

Bananbullar
0

Gosmage!

[rinrats]
0

Nu börjar det synas lite mer. Vissla visar stolt upp sin gomage! :P

[rinrats]
0

En bild på bara magen :P

[rinrats]
1

Fina Vissla, hon väger nu idag 390 gram! :) Hon beräknas föda om en vecka :)

[rinrats]
1

En bild på gomagen 💋Det är nu 2-3 dagar kvar tills dom kommer 😃