Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 813 ggr
Dramatik
0

Limbo, min sjukling

Usch, vill väl mest bara skriva av mig lite.

Var hos vet med min fina påg igår eftersom han har fått svårt för att andas. Han har visserligen alltid haft problem med rossel till och från, men inte så att det behövt medicineras. Nyligen hade han en lite längre period än vanligt med rossel (några dagar), och jag märkte att det började påverka honom då han tappade lite i vikt. Men sen försvann rosslet och en dag efter det började han ligga och bara andas fort och tungt. Jag tänkte först att det skulle bli bättre så jag avvaktade i 2 dagar, men det blev bara värre.

Igår fick jag en akuttid hos vet och hon lyssnade på lungorna och sa att det inte hördes vackert alls. Min fina lilla påg fick en  riktigt dunderkur med antibiotika. Baytril+vibranord och så ska han få metacam också i några dagar. Han fick även två sprutor med medicin när vi var där för att han skulle få en kickstart. Hon sa att jag borde märka en förbättring imorgon (fredag) redan, men det känns så avlägset just nu. Inte ens vet verkade riktigt tro på att han skulle bli bättre, men vi får väl se.

Han ligger mest och andas fort hela tiden, är inte alls pigg trots att han verkligen försöker. Han försöker äta också, men orkar väl inte äta riktigt så mycket som han borde. Men jag mutar han med alla möjliga godsaker och han försöker verkligen äta det jag ger honom. Stackaren har gått ner ca 80 gram i vikt, vilket nästan är en femtedel av hans vikt.

Åh, det värker så i mattehjärtat att se sin sötsvans så dålig.LedsenMen jag hoppas verkligen att antibiotikan biter nu så att han börjar blir bättre tills imorgon. Annars finns det nog tyvärr inte så mycket att välja på, han ska ju inte behöva lida i onödan heller. Åh, man känner sig så hjälplös!Ledsen

Dramatik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så en liten bild, dock när han är frisk:)

vapensyster
0

åh vad hemskt! Hoppas verkligen att det hjälper för sötnosen.

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Dramatik
0

Ja, det hoppas jag också. Än så länge så äter han iaf lite bättre. Men andningen är det fortfarande illa med:(

Sara FE
0

Det är verkligen hemskt och jobbigt när de små liven blir sjuka. Hoppas att han mår bättre snart!

Dramatik
0

Idag har Limbo varit lite piggare, han har även lagt på sig lite i vikt och äter bättre. Men andningen är fortfarande inte rolig tyvärr:(

Sara FE
0

Kolla upp hur luften i omgivningen känns också, och ifall botten/bäddmaterialet möjligen kan vara lite störande nu när han är extra känslig (jag har t ex märkt att en av mina tjejer inte verkade tåla trycksvärtan i Metro så bra).

Dramatik
0

Det gör jag. Tidningar har de inga, bara alspån och kattsand i toalådorna. Jag byter filtbitar och städar oftare än vanligt, just för att det inte ska vara något som stör:) Men tack för tipsen ändå:)

[Emelie321]
0

Håller tummarna för lillgrabben att han ska krya på sig!!🌺

Sa veterinären vad det berodde på, mycoplasma t.ex?

Dramatik
0

Tack! :) Hon var lite stressad eftersom jag blev inklämd mellan två besök på grund av att jag fick en akuttid så hon sa aldrig exakt vad det var. Huvudsaken var ju att vi fick medicin mot det, och hon är så otroligt duktig på råttor så jag litar fullt på henne.

Men på fakturan står det RB4-Infekt, infl förändringar, nedre luftvägar. Vad exakt det betyder vet jag inte, men ska på återbesök på torsdag så jag kan ju fråga då om jag minns:)

Rebornbabyn
2

Stackars lillla sötnosen! Håller tummar och tassar på att han blir bra igen.

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Dramatik
3

Idag har jag och Limbo varit på återbesök hos vet. Lungorna hördes bra nu, och hon hörde bara andningsljud:) Och han har redan gått upp 60 gram i vikt igen och är därmed inte långt ifrån sin vanliga vikt.

Pigg som bara den är han också igen. Ett tag var jag faktiskt riktigt tveksam till om han skulle klara sig igenom detta. Men råttor övervinner det mesta tydligen, helt underbart!😃

Rebornbabyn
1

#11 Åh, vad fantastiskt att han mår bra igen! ❤️

Sara FE
0

#11 Härligt att höra! :)

Dramatik
0

Tråkiga nyheter tyvärr. Knappt en vecka efter att Limbo blev frisk så blev han sjuk igen, och denna gången blev det ännu värre. Så idag fick han somna in då jag inte tycker att ett liv med ständig medicinering är ett liv värt att leva.

Kommer sakna min fina plutt, men det var bäst för honom såhär.:(

Erika89
0

Beklagar sorgen :(

Rebornbabyn
0

#14 Vad sorligt. Men han har det bättre nu när han slipper må dåligt… Jag förstår dig verkligen hur det är att sakna sina små djur. ❤️

Sara FE
0

#14 Vad tråkigt att han blev dålig igen. :( Beklagar sorgen.

Dramatik
0

#15, 16 & 17 Tack för omtanken, den värmer mitt i saknaden:) Tror hans burkompisar saknar honom också, de är lite nere idag:(

mikeiko
0

beklagar :(

Rebornbabyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Jag har gjort en liten present till dig:

Dramatik
0

#19 Tack!

#20 Åh, tack så mycket. Vad fin!:)

Rebornbabyn
0

#21 Varsågod! ❤️