Det här med bebisar
Mina fem veckors bebiskillar har nyligen flyttat hem till mig. Jag älskar dem! Vilka underbart mysiga trevliga djur råttor är, ångrar mig inte en sekund! :D Jag tänkte bara höra om två saker med er som är vana vid unga råttor. Det här med bebisnyp… De smakar gärna på fingertoppar och lite så och det är inget som gör ont. Jag vet att de har för sig sånt i början, men växer detta bort eller måste man träna bort? Och jag är van vid hamsterbajs… Jämfört med hamstrar, är råttbajs alltid så "löst"? Knäpp fråga haha…. Tack och kram!
På mina råttor har det oftast försvunnit med tiden.. de är ju nyfikna och vill testa allting.. och gör det med tänderna.
Men skulle du anse att de nafsar för hårt eller att det blir för mycket så, säg åt dem i tid. Genom ett Nej eller Schh ljud.
Jag brukar även blåsa lite lätt på deras nos.. :) de jag har haft har alltid förstått vinken redan efter 2-3ggr.
Mvh. Sanne & Djuren
ang. att bajset är löst kan med största sannolikhet bero på att de precis kommit till dig och har stressmage efter resan (och nytt foder kanske?)
Råttors avföring brukar vad jag vet inte vara mjukt utan hårdaktiga knöpar (precis som alla andra djurs avföring)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Och råttbajs ska väl inte vara hur löst som helst, då kanske de är fodret som det är fel på.. Råttungar har känsligare magar pga att de inte har hunnit vänja sig vid den nya kosten. Fast de gäller iofs inte bara råttungar.. även äldre råttor kan bli dålig i magen av visst intag deras magar ej är van vid.
De kan även vara "stressavföring". De har å göra med att de fortfarande är osäkra och inte känner sig hemma ännu. :) de tar ju ett tag!
Mvh. Sanne & Djuren

Grattis till dina råttor, vad härligt att du fått tag i trevliga individer!
Japp, nafsanden brukar växa bort, eller så lär de sig att vara mer försiktiga när de nafsar. En av mina honor är 8 månader och leker fortfarande, skuttar runt och ligger gärna på rygg medan jag killar henne på magen. Då blir det lite nafsande men hon gör det så försiktigt så det gör inte ont utan det är mer att hon gillar att ha ens fingrar i munnen medan vi leker. Mysigt, tycker jag!
Men om de skulle bli för hårdhänta är mitt tips att "pipa till" när det blir för hårt. Råttor är inte lika bra på att läsa människor som hundar så det är mer effektivt att ge dem tillsägelser på "sitt eget språk" så att säga och kanske leka lite mer varsamt med dem. För det är ju oftast vid lek de blir som mest hårdhänta.
Låter som stressmage/ändrad kost men håll lite koll, det kan även vara nån parasit. Går det inte bort inom en två-tre veckor, eller om de verkar uttorkade/trötta tycker jag du ska ta dem till en veterinär så kan de få medicin.
Men det är sällan farligt med lite löst bajs hos råttor, det brukar ordna upp sig av sig själv. Första veckan kan du försöka vänja in dem lite vid den nya kosten om de är känsliga. Ge lättsmält mat som t.ex. banan, kokt ägg, osötad yoghurt, osötad blåbärssoppa/nyponsoppa, ost, kokta morötter, kokt broccoli, kokt fisk, kokt ris. Barnmatsburkar brukar innehålla lättsmält mat.
Undvik allt för fibrig/svårsmält mat som t.ex. majs, apelsin, mjölk, nötkött.
Ev. kan du ge enbart havre i torrfodret första veckan, för att sen lägga till råg/korn/vete och eventuella fröer.
Fibrer är jättebra för råttmagar, så vänj in dem vid grönsaker osv. sen när bajset börjar bli fastare igen men just nu kanske de behöver vila lite.
Älskar mina stora små vänner..
Tack för svaren! Nu vet jag lite mer! :D