Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 383 ggr
Coramio
0

Hur ska jag göra?

Hej, ny här och relativt ny råttägare. Köpte två tjejer 3,5 månad gamla i september varav den ena somnade in för enmånad sen på grund av tumör. Skaffade en ny liten rex tjej till Miramis som var kvar och det har fungerat jättebra. Nu upptäckte jag en knöl på Miramis och var ner till veterinären igår… Det är en tumör som inget går att göra åt… Hon är hemma nu och får vara kvar tills knölen blir besvärlig för henne…Nu min fråga… Har blivit erbjuden min rex tjejs (Snurre) mamma hon är nyss fyllda ett…eller bör jag skaffa en liten tjej till? Snurre är två månader.Vill inte att Snurre ska bli själv… Men vad är bäst å göra? En äldre som hon känner eller en yngre? Det här har tagit hårt känslomässigt och jag orkar inte med en förlust till… Vad skulle ni ha gjort?

Fridborg
0

Skaffa en 5 veckor-6 månader till Snurre :) Går äldre, men försök att hitta en kompis i ungefär samma ålder så du inte får problemet igen att Snurre blir ensam. Introducering i den åldern med en annan bör inte vara ett problem alls :)

Elinisa
2

Du skulle kunna skaffa två småttingar. Då riskerar ingen av dem att behöva vara ensam om den dagen en av dem avlider. De har varandra& ägaren behöver inte stressa för att hitta en ny kompis till den som är kvar.

Eller så låter du mamman flytta hem till Snurre plus skaffar en unge. 

Skulle nog inte enbart ha tagit mamman, för som #1 skriver, så finns en stor risk att Snurre blir ensam igen, då hon är såpass mycket yngre. 

Tråkigt att du förlorat två på så kort tid. Hoppas du slipper fler tappa fler på ett tag nu.