Färgen champagne
Jag har märkt att färgen champagne verkar variera helt otroligt i sin beskrivning + bilder beroende på tillfälle. Söker man på färgen på engelska så har jag i regel fått upp en gråare färg än vad jag förställt mig av den svenska beskrivningen av färgen. Söker man däremot på färgen på svenska så får man fram både "gråa" och lite mer varm beige råttor. Vilken standard är det som gäller egentligen? Min ena hane är nämligen sagd att vara en champagne eubk, men så som det verkar enligt de engelska versionerna av färgen jag har sett, så ser han alltför gul/beige/orange ut. Kan han få vara fawn eller amber istället?
Tack på förhand!
Not your mom, not your milk.
Bild? det skulle underlätta. Men beskriver du han mer som beige/orange/gul så låter det inte som champange. Vad har han för ögonfärg. ljust röda, röda, rubin, mörkt rubin nästan svart?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det är ganska stor skillnad på svenska och utlänska varrianter så vissa färger kan heta likadant men ha helt annan gentyp och färg och vice versa. Så det är svårt att veta vilken man ska gå efter (därför är det enklare att försöka gå efter den svenska om man bara har som sällskap eller liknande)
Champagne i sverige kan i vissa fall se ut som en PEW då de oftast är så pass ljusa, gråaktiga har jag aldrig hört att en champagne ska vara så det låter knasigt i mina öron
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 Jag återkommer med bilder. Han har ljust röda ögon, nästan lite rosa
Är inte det fawn, eller misstar jag mig helt?
Det där är för mörk färg för att vara champagne i mina ögon så borde vara en fawn

#5 & 6 Fawn kan han inte vara med ljust röda ögon som ts skriver. Men amber däremot:)
#7 wops blev fel menade så klart Amber :P mixade ihop dem lite snabbt :P
#7 Jaha! Jag är inte så duktig på färger och sånt än. Men man lär sig nytt hela tiden 😃

#8 Haha, ja det är lätt hänt:P
#9 Absolut!:)
Amber? Intressant, tack så mycket!