Bitande råttunge, hur göra?
Hej!
Nu är det så att jag och min pojkvän har köpt en råttbebis som inte alls har blivit hanterad någonting ända sedan den föddes. Men när vi fick hem henne så tog det bara några dagar innan hon blev hur gosig som helst!
Men nu på senare tid har hon börjat bita min, riktigt hårt! Hon biter mig i öronen och i fingrarna, även om jag inte har gjort någonting.
Vi har haft råttor innan och de har varit hur gosiga som helst, men just denna lilla tjej vill inte sluta bitas. Hon nafsar inte som jag vet att bebisar gör :)
Utan hon biter - riktigt hårt! I öronen har hon bitit så hårt att jag kan stoppa igenom ett örhänge i varje bett. Och i fingret biter hon så hårt att blodet bara forsar.
Har ni några tips på vad vi ska göra för att kunna arbeta bort bitandet?
(Och nej, det är inte på tal om avlivning eftersom att jag tycker det är otroligt onödigt och slöseri med ett underbart litet liv som bara är missförstått. Tycker det är elakt och grymt att avliva råttor pga. deras temperament eftersom att de är inte värda mindre bara för att de kanske bits.) Inte heller omplacering är ett alternativ.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Hur bor fröken? Har hon en stabil flock? Och i vilka sammanhang biter hon, är det enbart utanför buren, enbart i buren, enbart i boet? Går hon fram till dig och biter oprovocerat eller är det framför allt i samband med lyft t.ex? Sen undrar jag hur gammal hon är och hur lång tid det tog efter att ni fick hem henne, innan in började bitas.
Älskar mina stora små vänner..
#1 Jadå, tösen har en stabil flock! Det är min råtthona Chica som gör henne sällskap, och en mer stabil och snäll råtta är svår att hitta! Chica har aldrig bitits eller attackerat någon annan råtta i hela sitt liv - utan hon är helt underbart snäll och trevlig!
Hon biter lite vart som helst. Vi brukar ha Chica på axeln, och då hade vi haft Ella, som hon heter, på axeln flera gånger tidigare. Och helt plötsligt gick hon fram till örat och bet till.
Det är oprovocerat, för lyft har hon inga problem med. Vi plockar heller inte upp henne om hon känner sig trängd eller dylikt. Utan hon får komma fram till oss då vi ska plocka upp henne.
Hon är cirka 4 månader och vi fick henne för cirka 1 månad sedan :)

Ah, men skönt att hon har en stabil burkamrat! Det är nog a och o innan man funderar på att göra nåt annat. :) Hm, lite märkligt. Har jag förstått dig rätt, att hon är social och verkar gilla er men att hon plötsligt liksom kan bita till väldigt hårt och att det är lite svårt att utläsa om det är något särskilt som triggar? Känner ju till råttor som är extremt hårdhänta när de kollar sin omgivning, det här med örat låter lite så. Det med händerna är väl kanske lite konstigare. Dessutom att hon biter hål är ju lite skumt! Anledning till att jag frågade om ålder och hur länge ni haft henne var att jag tänkte på dräktighet. Men om ni haft henne i en månad är det ju inte det då. Och eftersom det inte verkar vara kopplat till buren är det nog inte revirbaserat heller. Det att hon inte biter i samband med lyft tyder på att det inte handlar om bristande tillit heller. Men hon kan alltså känna sig trängd ibland? Är det så hon känns när hon biter också? 4-månadersåldern brukar annars kunna vara en tid när råttorna är lite känsliga av sig. Jag har också upplevt att en del provocerar mkt i den här åldern, en del kan nafsa en rätt hårt genom kläder osv. i samband med lek. Men blodet forsar, säger du, då låter det ju faktiskt som att råttan verkligen försöker försvara sig, a lternativt har en drift att attackera. Attackeringsdrift brukar vara kopplat till revirförsvar, dräktighet eller dominansproblematik.
#3 Blodet forsade i vilket fall ur fingret, för där bet hon ganska djupt, och då det är mycket blod i fingrarna beror det nog på det. Men det blödde även mycket ur öronen, vilket jag tyckte var rätt konstigt..
Nej jag har inte fått någon känsla att hon försvarar sig, för hon låter sig plockas upp och pillas på direkt efteråt. Hon verkar varken stressad eller trängd heller för den delen.
Kan det vara att hon bara är extra känslig just nu vid 4 månader? Hade hon reagerat och bitit till när jag hade rört henne eller lyft henne hade jag först och främst tagit med henne till veterinär för att se om det var att hon hade ont någonstans.
Men vi får röra henne överallt, men hon biter utan att förvarna även om vi inte rör henne..
Är det något sätt att söka uppmärksamhet?
Min lilla pojk på ca 3 månader har också bitit till i örat, ganska hårt och det började blöda. Men jag sade ifrån direkt och han såg även att jag började blöda och slickade på det… Men nu har han inte gjort så igen iallafall..

Okej, ja, det låter väldigt skumt. Jag hade en ung hona som började bita i samband med dräktighet och det är ju inte lika konstigt även om det inte är skoj. Det satt i ett tag efter att ungarna var avvanda. Hon kunde ibland gå mot mig och visa att hon tänkte bita mig. Jag lät henne inte utan hade händerna långt ifrån henne. Hon bet mig aldrig någon annanstans så hon kunde gott hoppa omkring i mitt knä utan att ha dille på mina händer. Den honan ogillade dessutom lyft så jag undvek det, hon fick gå in och ut ur buren själv. Med tiden blev det bättre, jag tog i henne när hon löpte och fick till slut lyfta henne och beteendet försvann till sist, hon verkade ha "glömt bort" att hålla på med sånt och kopplade mig allt mer som en rolig prick istället för någon man ska hålla på och bita.
MEN! Det är något knasigt med en tamråtta som attackbiter, det är väl det första som ska konstateras. Och det är inte vanligt, men det händer.
Vad göra? Ja, man behöver förstå varför råttan gör det för att hitta något lämpligt sätt att bemöta det på. Det verkar ju inte som att hon gör det mot sin burkamrat utan enbart mot människor. Jag tror min hona gjorde det pga bristande tillit och för att hon fick ett invant beteende att försvara sina ungar. Vi hade ingen relation innan, och det hela var rätt omvälvande för henne. Hon var tuff mot mig helt enkelt.
Så… Din hona då? Kanske ser hon dig som ett rovdjur? Råttor kan ibland bita katter/hundar rätt rejält. Hon kanske får ett infall då hon inte tycker att du ska vara på hennes område eller för nära henne. Dvs. hon är inte ordentligt domesticerad rent genetiskt. Hon kan ändå ha band till dig men liksom vara ambivalent till om du är kompis eller rovdjur.
Jag har själv tyckt att tillsägelser till råttor är svårt, ofta blir de bara upprörda och triggade. Man kan "pipa till" högt dock om hon biter som en markering. Ibland kan det hjälpa att "trycka undan" dem i sidled och hålla stilla en stund. Sen "putsa" intensivt med ett finger i pälsen på henne. Råttor som fått nog, men vill fortsätta vara kompisar, kan göra så. Frågan är hur hon reagerar på det, det skulle kunna trigga henne mer också men jag tror du märker. Men det är väl mer risk för att ni utvecklar en negativ relation med det här tillvägagångssättet, om det blir fel.
Man kan även ta bort triggern, dvs. inte sätta råttan på axeln, undvika att låta henne gå fram till händer osv. Om livet fylls med andra saker än "bita matte" så kan kanske beteendet mattas av. Om du kan, försök hitta på roliga aktiviteter ni kan göra ihop där inte dina händer och öron är i närheten av hennes mun.
Funkar inte det kan man prova det omvända med, dvs. exponera henne jättemycket för dina händer och låta henne bita men då gäller det att hon inte får den "vinst" av bettet och jag vet inte om hon får någon vinst just nu så jag undrar om det inte vore bättre att försöka släcka ut än att exponera.
Men om jag ska vara ärlig så tror jag att om du vill ha kvar den här råttan så måste du kanske acceptera att den kommer försöka bita dig. Kanske bara under en övergångsperiod eller hela livet. En del råttor har helt enkelt knasiga bitbeteenden som man inte kan få ordning på. För att de inte är helt tama genetiskt, helt enkelt.
#6 Jag ska försöka träna bort det med att hantera henne med handskar också hade jag tänkt mig. Skulle det eventuellt gå?

Du kan ju prova. Jag tror någonstans att man måste prova sig fram. Var uppmärksam på hur hon reagerar och var beredd att anpassa om det inte funkar bra. Och var försiktig med bestraffningar, de kan göra mer skada än nytta. Dock har jag inte hört så många som lyckats bra med handskar. Men alla råttor funkar ju olika, förstås.
#8 Bestraffningar tror jag inte på. Dock belöningar och uppmuntran. Jag får försöka arbeta med henne så gott det går :) Tack för att du tog dig tid att besvara mina frågor!

Ja, jag tror man ska vara försiktig med bestraffningar. Milda markeringar kan säkert funka ibland (råttorna gör ju sånt på varandra) men frågan är hur de tolkar det när en människa gör det. Man behöver nog känna sina råttor väldigt väl om man ska göra det och det får inte utgöra basen liksom utan målet är ju att man ska funka ihop och då krävs mycket positiv samvaro. Håller en tumme för dig, uppdatera gärna om hur det går!
#10 Jadå, det ska jag!