Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 700 ggr
[[Mellebelle]]
2

Planerad kull med Bianca

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag planerat att ta min första kull på Bianca sen i Januari, och nu börjar det bli dags. Det jag vill få utav denna parning är sociala härliga råttor med väldigt bra temperament.

När kommer paret att sättas ihop: Den 17 maj 2013

När föds dom: ungefär i början av juni

Vilka förväntade färger blir det i kullen: himalaya, black hooded, albino, silver blue, silver black, husky roan.

Vilka förväntade öron/pälstyper blir det i kullen: Dumbo,Toppörade och dumbobärare (toppörade)

Övrigt: Om det visar sig vara annan färg/teckning gör det absolut ingenting, Denna parning går mest ut på att avla fram friska gener samt lugna och lätt hanterbara.

Honan
Namn: Bianca
Född: ca 7 månander
Färg/Teckning: Himalaya
Örontyp: dumbo
Päls: slät
Ögon: röda
Sjukdom: Ingen
Vikt: 305g
Ägare: Melissa
Uppfödare: Rebecka

Varför honan lämpar sig till avel:

Bianca är väldigt nyfiken av sig. Hon är väldigt flocksmart och bra temperament. Älskar närheten av människor. Hon är en väldigt glad och sprallig tjej, kan nästan aldrig sitter still. Kommer fram och slickar mig överallt och älskar att brottas med min hand. Ett riktigt charmtroll är hon. Bra i flock aldrig visat aggresstioner mot andra råttor eller människor.

Hanen
Namn: Quasemodo
Född: ca 2år
Färg/Teckning: Black hooded
Örontyp: top
Päls: slät
Ögon: svart
Sjukdom: Ingen
Vikt: 501g
Ägare: Melissa
Uppfödare: Forslunda

Varför hanen lämpar sig till avel:
Quasemodo  är uppfödd på forslunda ett djur gymnasium alltså. Han är väldigt lugn och lätt hanterlig, vänlig när man lyfer honom. Är väldigt flocksmart, aldrig visat dominant eller aggretioner. Aldrig bitit. Båda råttorna är psykist och fysiskt friska. Aldrig varit sjuka, eller haft andra problem.

Vad förväntas med denna parning:
Eftersom honan är väldigt pigg och nyfiken så valde jag en mer lugnare hane till henne. Därför tror jag att denna kombination ger väldigt fina ungar. Som är friska, stresståliga, flocksmarta. En liten blandning av lugna men endå nyfikna små bebisar!

Är det nånting jag glömt så är det bara att säga till :)

[Emma--]
2

Hade du inte just tidsbrist m.m? http://rattor.ifokus.se/discussions/517ae8098e0e742ddf00147c-o-tva-underbara-broder-soker-nytt-hem Menar bara väl. Risken finns ju att man blir sittandes med flera ungar. Sen är det väl S som är uppfödaren även fast hon säljer under namnet R.

zickan
5

Också nyfiken på varför du slänger ut hanen du tänker para med på annons pga tidsbrist osv. Vad händer om någon nappar på hanen och tar honom nu?
Sedan varför ta en kull bara för att, omplacera kull pappan för att typ ha tid med kullen? Låter inte så bra wså du får gärna förklara lite på hur du tänker där.
Vad har du tänkt göra om du inte lyckas hitta hem till alla råttungarna när de är leverans klara? de tar rätt mycket tid att hantera och sköta om en kull. Ännu mer tid att hålla kontakt med köpare, besvara deras frågor, ta och skicka bilder.
Och hur har du tänkt om det blir ett par ungar kvar som inte hittar hem?  Inte allt för ovanligt att man blir sittandes med ett par ungar rätt länge

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[[Mellebelle]]
0

#1 jo det hade jag pga en sjukdom. Men nu så ha jag blivit mycket bättre och känner att jag klarar av detta. vet själv vad jag ger mig in på och jag har förberett mig väl. Det är sant är fast vid ''säljar namnet " så glömde bort det riktiga.

[[Mellebelle]]
2

#2 ja för de första har jag haft en jobbig tid med den där jädra sjukdomen osv. Då kände jag att jag inte hade nån ork med råttorna så då la jag ut dom. Men nu har jag börja tänka igenom det lite mer och kommit fram till att jag inte kan he bort dom pga av att dom är mitt allt! Och nu när jag börjar komma upp på benen igen så känner jag att jag ska köra på det som jag planerat på länge nu. Har glömt bort annonsen som jag la ut Quasemodo på så jag får be dom låsa den, tack för att du påminde mig.

och om du läser lite bättre så tar jag inte en kull ''bara för att''?? Har planerat det ordentligt och valt bra råttor att avla med.

Om jag inte lyckas få iväg alla ungarna får dom väl bo kvar hos mig, så enkelt är det. Som sagt jag VET vad jag ger mig in på, jag VET att det är mycket ansvar för en kull. Jag vill föra vidare bra råttor, med bra temperament det är det som är syftet inte att skaffa en kull ''bara för att''

zickan
4

Okej.. Kändes lite bara för att ha en kull. Just med tanke på att du har omplacerat hane innan du bara hade en månad och ville omplacera kullpappan för nån vecka sedan. Så jag blev lite fundersam. 

Hör den råttan från R.S ihop med samma linje som den honan hon hade bitit ihjäl en yngre?

Elinisa
3

Så bra du mår bättre!

Ett förslag är ju att nu när du har möjlighet överväger att låta hanarna stanna kvar hos dej den tid de har kvar..? Tänkte bara på att hanar många gånger är känsliga för flytt& byte av flock& dethär är två gubbar som kunde få ha det lugnt& tryggt med det liv de har, istället för att ryckas upp& börja om på nytt igen, -särskillt då den ene var lite ängslig av sej.

Ursäkta jag OT-at här tråd ist för att skriva i omplac.-tråden, men det blev på ngt sätt mer logiskt då diskussionen var uppe här.

-EDIT-

Jag skriver visst inte så snabbt.. Ser nu du ändrat planerna ang omplaceringen.

Mezzzanina
3

Jag förstår heller inte varför du skall ta en kull när du skriver att du vill minska ner antalet råttor på grund av tidsbrist? Att ta en kull innebär ju massa jobb och tar en massa tid.Ibland måste man stödmata och massa mer.Vill gärna höra lite hur du har tänkt för jag får inte detta att gå ihop.

Lancia
15

Jag blir riktigt förbannad och besviken. Från att försöka bli av med djur, tar det bara några dagar tills du bestämmer dig för att istället avla. Det är levande varelser, inga prylar man byter ut när man tröttnar/känner för det.

[[Mellebelle]]
2

#5 vad mer tänkte du att ska vara med då? jag är inte så insatt i vilka fäger man ska avla fram. Det jag bryr mig mest om är vad man avlar fram för råttor och hur deras temperament är, jag vill kunna få fram flocksmarta djur med långlivslängd och väldigt sociala, snälla och friska för den delen!

Om du tänkte på Chasper så var jag tvungen att omplacera han pga av att han tar alldeles för mycket tid då han är en liten problem råtta, till han har jag troligtvis hittat ett jätte bra hem o sundvall hos en tjej som kan ge chasper den tiden han behöver. Quasemodo och bernad var bara för att jag blev så psykist dålig och ville bara bli av med dom.. och det ångrar jag verkligen nu när jag börjar se ljust igen.

5,6# grabbarna ska få bo kvar, heela sitt liv! Så det kan ni vara lugn över, dom ska få det bra enda tills slutet.

KAGE
7

Tänk om du börjar "se mörkt" igen då : p

/Karoline.

zickan
1

#9 jag skrev inget om färger? jag skrev en fråga om din hona är släkt med hennes uppfödares ena hona som bitit ihjäl en annan råtta. den uppfödaren(R.S, initialer) avlade på en hona som var rätt gammal och denne bet ihjäl en annan ung råtta.

[[Mellebelle]]
4

#7,8 om ni har ögon att läsa med så har jag försökt förklara att jag inte mådde alls bra!! men NU har jag blivit bättre och tänkt igenom det ordentligt och vet vad jag gör. Alltså vad är problemet med er folk har på rif? Direkt när det kommer nya råttmänniskor som har planerat med att skaffa en kull och tänkt igenom det väl och tillslut meddelar er här på rif, så ska ni DIREKT hoppa på med ståltrådar typ?? Och endast dom ''bra'' uppfödare är dom som som avlat på råttor i flera år. Dom var väl för fasen också nybörjare från början eller hur?? Nån gång är ju den första gången för alla som har drömmar på att avla fram råttor!?

Jag blir riktigt jävla förbannad på folk som tror att dom vet exakt allting och vet hur JAG har tänkt på det här. seriöst det här med iFokus var ju det dummaste jag nånsin kunnat bli medlem på. Lika bra att man raderar sitt förbannade konto härifrån så slipper man få massa taggar på sig på direkten man skriver nått!

[[Mellebelle]]
1

#11 Nej, det är inte samma hona! har kollat upp med hennes släkt och allt som man ska göra!

Zakaraa
13

Tror de flesta reagerar på att du verkar ha gått från att må så dåligt till att "nu blir det bebisar"-mående på rekordkort tid.
Av erfarenhet så vänder det inte så snabbt och OM det gör det så hamnar man i de allra flesta fall i ett återfall och mår Ännu sämre.

"Vi på RiF" är inte emot nya uppfödare eller medlemmar, dra inte alla över en kam för att några ger dig lite motstånd, forumet är stort.

Ta ett råd från någon som själv mått extremt dåligt både psykiskt och fysiskt. Det har tagit två år för mig att komma tillbaka på banan (och jag är fortfarande inte helt där ännu). Två år det är ju lite mer än några dagar/en vecka (vet inte när omplaceringstråden publicerades)

Men snälla ta lite tid för dig själv och de du har idag. För en kull innebär mycket stress och om du precis kommit på banan igen efter att ha mått dåligt så kan det utlösa ätt svårt återfall oavsett vad nu du mått dåligt för, jag har ju ingen aning om vad du mår dåligt för.
Ta i alla fall några månader innan du bestämmer dig för att ansvara för ett dussin liv.

Inget påhopp, ingen kritik, snarare en vädjan för ditt eget mående.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Mezzzanina
4

Jag tycker att det är bra att folk bryr sig.För vi är alla så rädda om hur utvecklingen för den Svenska sällskapsråttan går i Sverige. De flesta vill ju ha bort aggressivitet,sjukdomar och dominans.Då är det bra om man har riktigt bra koll på många generationer bakåt i släktskap innan man tar en kull. Personligen så har jag valt att gå bredvid en uppfödare i några år och lära mig mer om råttor innan jag börjar att ta kullar.Och än idag dyker det ändå upp saker dagligen som jag lär mig och som jag inte visste innan om råttor, avel och deras hälsa. Jag vet ju personligen inget om dig, men jag hoppas att du har haft bra hjälp och gått bredvid en uppfödare under en tid som kan stötta dig dessutom om något skulle gå illa med din kommande kull. Men du verkar säker på att du har all vetskap om dominans och sjukdomar på föräldrar och släkt bakåt. Det är väldigt viktig information när man tar en kull.

[[Mellebelle]]
2

#14 bra att du kan prata normalt iallfall, och inte vända taggarna på mig direkt. 

Men visst för er skull ska jag ta en extra tanke igen och kanske skjuta upp det något år.

Men tänker iallfall ta bort mitt konto nu härifrån. För ikväll fick ni mig att känna mig som en världelös råttägare, tack så mycket, hoppas ni er nöjd. Ta åt er som ska ta åt er ni andra behöver inte bry er alls.

Mezzzanina
3

Varför tar du det så? Ta till dig och lär från de som hållt på i många år.Det fick vi andra göra.Och ibland kan det låta lite hårt men alla menar väl skall du veta.Jag är säker på att många här säkert skulle kunna stötta dig. Så snälla  ta in det med värme i stället att folk vill stötta dig.Jag lovar att då kommer du att få fler trevliga kommentarer här och en massa vänner som kan hjälpa dig. Vi har alla börjat någon stans.Men det är bra om man är som en tvättsvamp och suger in massa information innan så man lär sig mer och mer.Hoppas det går bra för dig och råttisarna.🙂

[[Mellebelle]]
2

#17jo nog kan jag lära mig lite mer allt, har haft även kontakt men en uppfödare som hjälp mig och som jag följt ett tag.

Men jag lär mig inget av att folk ska skriva att jag. tar en kull ''bara för att'' och att dom blir så förbannade på mig för att dom tror att jag tror att mina råttor är leksaker, jomen visst tro de ni som tror det. Ni vet som sagt inte ett piss om mig och mina råttor.

Men tack till er som använde en vanlig ton och iallfall försökte hjälpa, er är jag inte alls sur på.

Zakaraa
5

Det är tråkigt om du skulle radera kontot, ta en paus istället så slipper du skapa ett nytt konto sedan när du inser att du kanske vill vara här ändå :)

Alla får motstånd när det handlar om kullar och omständigheterna känns lite "luddiga" (med brist på bättre ord). Alla motstånd för med sig kunskap när man ser tillbaka på det efter ett tag. Man brukar ju säg "man lär av sina misstag" men ibland så lär man sig även av att få sina handlingar avbrutna innan ett misstag inträffar (om du förstår hur jag menar :P)

Så ha kvar kontot, logga ut för kvällen (kanske några dagar?) och återvänd sedan med nya tag och kolla om du fortfarande känner att en kull är det bästa du kan göra just nu :)

[[Mellebelle]]
1

#20 ja vi se väl, om man inte nu får en stämpel av att man är värdelös, ingen bra råttägare, ''tänker på sig själv och inte sina djur'' menmen, ja orka då inte ta nå mer skit. Även fast ni vill mig väl så var vissa lite föör mycke. Men som sagt, ska stänga ut mig från omvärlden ett tag och tänka igenom allt.

Mezzzanina
1

#19  Du skrev precis det jag ville säga till Melissa.  Melissa jag hoppas också att du blir kvar här. Man lär sig en massa på det här forumet faktiskt.Du må tro att jag har vart arg här några gånger jag också.Men det är som en storm som blåser bort.Vad skönt att höra att du behåller dina fina hanar.Det lät toppen! Kan du inte uppdatera och berätta lite mer om dem? Själv har jag nu skaffat en pinne med en klicker grej på för jag skall börja klickerträna några av mina råttisar. Har du tänkt i sådana banor? Agilety är också kul.Det finns så många bra youtube filmer som man kan titta på. Ett litet tips bara. Avel är inte allt för det finns såååå mycket kul man kan göra med sina råttisar!

[[Mellebelle]]
3

#21 ja jo, nog har jag lärt mig mycket här jag också och fått mycket hjälp. självklart kan jag upptadera om grabbarna, då jag kommer tillbaka efter pauset, om jag nu kommer tillbaks. Har också funderat med klicker träning men aldrig hittat nån klicker man kan köpa. Har även redan börjat med tricks, har lärt vissa av råttorna att snurra runt och dom enkla grejerna ska väl påbörja nått mer.

men tack iaf, melissa och mezzzanina. vi kanske hörs igen

[[Mellebelle]]
0

denna tråd kan låsas, och alla mina andra trådar. och gärna raderas

Zakaraa
1

#22 en klicker finns på de flesta djurbutiker men under tiden kan du använda en (använd alltid samma) kulspetspenna och klicka ut och in udden. Samma teknik :) (sorry för OT :P)

Mezzzanina
1

Lycka till nu.Lägger med länk här till en bra klicker pinne som jag kan tipsa dig om.Ha det gott nu och pussa dina råttisar. javascript:nicTemp();

zickan
9

Ingen som sagt du är värdelös. Bara att det kändes lite väl knasigt med kullplanering nån vecka efter en annons om omplacering på kull pappan du planera in för parning. Så då måste man ju få fråga till hur du tänker. Bättre det än att det börjar pratas skit bakom din rygg. Och nu kom du ju med en förklaring. 

Dock skulle jag som ovanstående önska att du tänker lite mer på den kullen och verkligen känner igenom på hur du mår. För i slutändan är det råttorna som får ta smällen om du börjar må dåligt igen. Kanske fråga någon vänn om de skulle kunna avlasta dig OM du skulle börja må dåligt igen så du inte behöver omplacera dom. Bra att tänka på OM ibland :-)
För då blir du mer förberedd ifall det sker, även om det nu inte verkar som det kan ske. 
Jag vet inte varför du mådde dåligt och det är din ensak. Men nu får du ju chansen att tänka på lite mer före. 
Ifråga sätta är bra till en viss del. Jag hade det riktigt tufft med två gamla uppfödare i arslet på mig med 20 tusen frågor på allt jag gjorde ett tag. Väldigt kämpigt, men jag läörde mig bra mycket av det. 
Numer gillar jag diskutera med andra, se synvinkel från flera håll.

Inlägget är låst för nya kommentarer