Vad tål råttor?
Tål råttor kyla?
Kan man ha dom ute?
Hur bra håller de värmen?
Vad är den lägsta grad de tål?
Tacksam för svar!
Råttor är känsliga för drag och kyla. Man brukar säga att kan man gå ut i endast T-shirt utan att frysa, så kan man ta med råttorna utomhus. Men det får inte blåsa för mycket heller.
Skulle det gå i ett dragsäkert skjul med en värmelampa?
Hur menar du nu? Att de kommer att bo där eller bara är där när du är ute tillsammans med de?
Varför ta ut de i "onödan" när risken att de blir sjuka och dåliga är stor? 🙂
Bo där… Får inte ha dom inne…
Nej, råttor kan inte bo ute i ett skjul. Får du inte ha råttor inomhus så kan du tyvärr inte skaffa dem alls.
Har redan 3st…
"19 § Gnagare får inte hållas vid temperaturer som understiger 0°C. De ska alltid ha tillgång till en plats där de kan uppnå termisk komfort."
Så står det, tog och kollade i gamla trådar för jag har minne av nån som funderade på att ha dem ute för att h*n inte fick ha råttor i hemmet.
Dubbelpostar jag xP
Så jag antar det ska gå, men då ska du ha det riktigt fint i skjulet. Tror inte en lampa skulle räcka, däremot om du kan få bra inne temp som inte växlar och håller sig på plus grader. el element kanske skulle funka ? och sedan ha en lampa någonstans som komplement. Tror att lampan kan bränna dem, jag vet inte har ingen erfarenhet. var skulle du ha den isådanafall? för om det blir att den lyser mot gallret borde väl gallret bli hett?
Sen beror det på hur mycket man är beredd att göra för sina råttor. Jag, min lillebror och pappa är allergiska mot råttor, men jag skulle ha råttor men fick inte ha de inne. Så vi byggde ett rum åt de i garaget där jag spenderar mycket av min tid. Jag har de inne i huset mycket men jag får inte lov att ha deras bur inne. Men det är inget kallt rum i garaget utan ett rum som bara är gjort till de.
De har fönster att öppna på sommaren utan att det drar på de. Jag har bra golv, isolerade väggar, element till vintern och sen mycket detaljer för att de ska må så bra som möjligt fast de inte får vara inomhus.
Råttor kan inte bo ute, så om man bara har det alternativet så kanske man inte ska ha råttor. Däremot om man har tid, plats och pengar kanske man kan lösa det på andra sätt t.ex. bygga ett rum m.m.
Men har man inte de möjligheterna så kan man ju alltid vänta med att skaffa råttor ;)
Oj, blev kanske lite fel i mitt förra inlägg men menade iallafall att man säkert kan ha de ute om man bygger det lite extra fint, med kanske lite mer isolerade väggar en bara ett skjul och att man ser till att de inte hamnar i drag eller fryser ;)
#9 Jag har precis som du! Mina föräldrar och min brorsa är allergiska så de får bo i garaget. Precis som du har så är det värme i både väggar och golv, isolerat osv. Som ett extra rum. Jag får har de lösa på mitt rum men får inte ha buren "inomhus". Som tur är så sitter mitt garage ihop med mitt hus så jag behöver inte gå ut för att komma dit :)
Tänk såhär att dem vill ha det lika varmt som du.
Skulle du frysa där inne utan ytterkläder? I sånna fall är det förmodligen för kallt för dem. Visst dem kan ligga och gosa ihop sig under en värmelampa för att hålla värmen. Men dem kan inte ligga så helatiden.
Fixa så det är varmt där inne eller gör dig av med djuren. Det är ditt ansvar som djur ägare.