Böld som lossnat!
Hej en av mina råttor (som mitt ex har) har tappat en böld en varböld stor! Och nu har hon ett stort sår . Hon mår helt ok , vad ska jag göra? Ringer veterinären i morgon. Men vad kan det vara?

Låter som om bölden spruckit?
I så fall är det bara att tvätta med koksaltslösning morgon och kväll varje dag. Blir det en ruva måste man vara noga med att blöta upp den och få bort den för en böld ska läkas innifrån och ut (såret ska hållas öppet). Stängs såret igen så bildas det bara nytt var innanför och så får råttan en ny böld.
Det är inte så att bölden sprack och varet/blodet i den blev till en sårskorpa som nu ramlade av?
Bra att du kontaktar veterinär! Om såret ser smutsigt ut kan du försöka skölja av det försiktigt med lite koksaltlösning eller vanligt vatten, och se till att ha det extra rent i buren så att det inte kommer in något äckligt i såret.
Min råtta tog hand om sin böld själv när den sprack. Ville hjälpa honom förstås ;) men "Han kan själv". Den blev bra på nån dag :) sedan fick han en till som jag inte märkte förens den spruckigt å han hade putsat den fin. Duktig pojke de där..
Mvh. Sanne & Djuren
Tack , såret ser bättre ut, har jag fått höra, å veterinären sa samma dem er . Tack för all hjälp.
Vi får tyvärr ta bort henne såret e för stort :(
#5 du har ingen bild på det?
Råttor har extremt bra läkekött så böldsår brukar läka väldigt snabbt
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
jo jag har en bild men får inte in den på datorn. jag ska ringa till en annan veterinär i morgon. usch detta e inte kul.
Parlplattan: Min systers råtta hade ett sår efter en böld som täckte halva magen. Djupt var det också, det var det vidrigaste jag sett. Men det läkte av sig själv, vi gav honom bara antibiotika och sköljde med saltlösning 2ggr/dag. Råttor har ett fantastiskt läkekött, det upphör aldrig att förvåna mig!
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Hur stort är såret? (Hur många cm i diam?) Var sitter det? Är sårkanterna svullna? Röda? Rödlila el rosa?
Är det infekterat kan råttan behöva antibiotika. Är det många centimeter stort kanske det kan behöva sys. Har du varit till veterinären, eller bara talat med veterinär i telefon?
Tillsvidare håll såret& buren ren. Tvätta/ skölj såret med koksaltlösning& använd bomaterial du kan byta riktigt ofta, tex toapapper.
Hoppas det går bra.
Man ska inte sy ihop om det var en böld. Då stänger man inne infektionen.
If you fight love, you're always a loser
#10 Gäller det även om såret inte längre är infekterat? Var inte säker, så därför skrev jag "kanske". :-)
#5 Då undrar jag verkligen hur stor bölden var..! Som nån sa tidigare så har råttor extremt bra läkkött, så det ska väl till något riktigt extremt för att du ska behöva avliva din råtta pga det.
Ta ett kort och visa här. 🙂

Mvh Stephanie 

Vanligtvis behöver man inte ta bort en råtta för att den har haft en varböld.. Det är kroppens sätt att trycka ut bakterier (kortfattat) där med hamnar de i en böld. När bölden spricker, så ska man se till att hålla den ren… (om man nu inte har en råtta som mig som ville hålla den ren helt själv.. saknar den sötnosen)
Varbölder är vanligt så som jag har förstått det :)
Mvh. Sanne & Djuren
Ring en annan veterinär ! De brukar läka väldigt bra. Hoppas de löser sig!
håll rent i råttan omgivning. rengör buren varje dag och använd typ bara handdukar/fleace, tidningspapper och sånt som inte kan fastna i såret.
Tvätta försiktigt så du inte drar upp såret igen när det läker. Men så mycket att det hålls rent.
Sedan be om lite antibiotika så hjälper det med infektioner som skyndar på läkningen.
Har ett bra exempel på riktigt äklig abscess. Har en hane som bråkat i flocken som nu åkt i egen bur. Var bombis på att han hunnit ge ett bett på en annan hane. Knölen betedde sig som en abcess. Men puttade hål på den och det kom bara ut rent blod. Veterinären är inte kunnig i stan och sa att det var en tumör. Så vi gick på det. Två veckor senare sprack skiten till min glädje. Men det lämnade 5kr stort gapande hål rakt in mot halsen.
Han och en kompis fick en egen bur. Har inte städat så mycket, har sköljt ur med vanligt vatten få gånger. Nu en vecka senare har han en fast skorpa, såret är lite mindre än en 1kr nu. Men nu har han åkt på en infektion och får medicineras ett tag. Skulle nog lyckats slippa infektionen om jag bara varit smart att hålla mer rent och tvätta det mer. Men bra med antibiotika för det hjälper även läkningen.
Men sedan måste du själv känna av om han lider mycket och har väldigt ont. Råttor tål en hel del. Men jag skulle rekommendera att du ber om metacam också :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hej vi tog inte bort henni dåliga veterinär uttalasig när han inte kan… Som sagt så ringde vi en annan veterinär och hon sa att vi skulle vänta och se . Å Dader mår mycket bättre ! Känner mig ganska arg på denne veterinär vi ringde först.. Nå ja såret e okej och på bättringsvägen . Tack för all hjälp
Hon va pigg hela tiden å mitt ex tyckte det var konstigt , jag fick bara se en bild . Han hade rätt glad att vi ringde en annan veterinär :( blev riktigt ledsen när han sa vad som hade hänt ,