Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 2019 ggr
Nicciz
0

Antal råttor till avel

Jag funderade på en sak igår efter att ha pratat med en vän.

Jag äger totalt 27 råttor. Jag har fjorton honor, varav tre gått i avel och en ska ev. paras en andra gång de andra två pensioneras. De andra elva, varav tre är inköpta tilltänkta till avel är alla avskrivna.

Det ger ett resultat på 1/14 avelsdugliga honor.

Jag har tretton hanar. Varav tre har gått i avel, en utlånad och två för egen avel. Sex av dessa kommer inte oavsett vad gå i avel hos mig. Två kommer troligtvis att omplaceras till en annan uppfödare. Tre av dem är inköpta enbart tilltänkta till avel.

Det ger ett resultat på 5/13 avelsdugliga hanar. Med ett OBS på två som fortfarande är så unga att dem lätt hinner avskrivas. Så krasst kan man säga tre.

Det ger ett totalt utslag på 4/27 avelsdugliga råttor.

8 av honorna är pensionärer, en är avskriven för att resterande kullen har utvecklats dåligt (endast honor.) En har haft återkommande livmoderinflammationer. En är inte tillräckligt kontaktsökande. En har ett syskon med ev. svansknyck. En är inte tillräckligt flocksmart eller ens i närheten av ok vikt.

Hur många råttor har ni andra som föder upp? Kontra avelsdugliga? Hur många bör man ha? Hur många är för många?

Mitt exempel är kanske lite extremt eftersom jag har så många olika bakgrunder på mina honor och knappt några är inköpta till avel utan bara sällskap, dessutom är flera av dem råtthjälpsråttor men alla under taket är inräknade :) heehhee förutom dem jag är semestervakt till då… Räcka ut tungan

Stephanie
0

Nu vet jag inte om jag kan räknas till "ni som föder upp". Men jag har påbörjat proceduren - vänta på i alla fall en hona som duger… =D Har fått avskriva två, har en tredje jag inte bestämt mig om. Två bebisar som möjligtvis kommer paras när de blir äldre. Av hanarna är det en jag ev. kan använda sen, men hans brorsa har börjat rossla.

Jag har 16 råttor, varav fyra än så länge är avelsdugliga. Två av dom är unga honor som ev. är lite tveksamma. Så 2 på 16? =P

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Nicciz
0

Klart du kan Stephanie… jag räknar dig som det iaf Räcka ut tungan

Och någon har gjort mig uppmärksam på en dålig formulering. Honan som är inte så kontaktsökande.. har faktiskt nyligen flyttat hit och är väldans ung, så hon är mer under unga under utveckling/utvärdering än helt avskriven Skrattande

[Castaway]
0

En fråga bara.. Om en uppfödare har en tilltänkt avelsråtta, och sedan denna råttas syskon visar aggressivitet eller liknande, bör uppfödaren i fråga då avskriva råttan som avelsdjur?

zickan
0

svårt. har massa råttor på utlåning

det jag har hemma nu:

hanar. 3 varav 1 avel och 1 tänkt till avel 1 sällskap.
+2 jag tar hand om varav 1 är tillåten att ha till avel.

Honor:
3 pansionerade varav två haft 1&2 kullar, 1 funderades på avel men rätt hane dök inte upp.
1 med första kullplaneringen nu.
2 underbara tjejer kompisen tröttnade på som endast är sällskap
1 ev kull om rätt hane hittas. men annars bara sällskap.
3 ungar varv alla kan gå i avel men troligen bara 1 kommer att tas kull på. Svårt att säga när de är små.
+2 st kvar utav min fd. inneboende. en visade sig vara gravid när hon kom hit men annars bara sällskap.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

KickanW
0

#3: Det beror ju helt på vilka krav uppfödaren har, sånt är individuellt. De flesta "seriösa" skulle nog inte avla, beroende på hur allvarligt "problemet" är såklart.

Nicciz
1

#3 Jag har avskrivit tilltänkta avelsdjur både för att de haft enstaka agressiva kullsyskon, och enstaka sjuka syskon. Men alla prioriterar olika.

Men man bör väga för och nackdelar, utvärdera hela kullen och bakomliggande släkt. Problemet som jag ser det i svensk avel idag är att det är alldeles för lite släktforskning.

Jag har tex en hane från en kull på arton stycken som jag helt avskrivit, inte för att det är fel på honom eller majoriteten av kullen, men en syster avlivades i tidig ålder, en annan har haft tre livmoderinflammationer. Ett annat syskon har svansknyck. Efter mormor och morfar är det helt okända led och jag vägrar våga att chansa. Ändå kommer syskon gå i avel hos andra uppfödare/ ägare.

En annan hane jag har kommer från en släkt med känd och dokumenterad känslig släkt. Han barberar både sig och andra har bitit människor och tål bara en annan hane numer. Hans bror kommer gå i avel för en annan ägare.

En tredje hane har en bror som fick en knäpp och bet ihjäl flera bebisar, jag kommer inte avla på honom. Men uppfödaren fortsätter med linjen….

Jag har en kull nu, 4/9 födda ungar har dött. Vilket iofs kan vara lite missvisande statistik för många kollar inte ungarna direkt, ibland tom inte de första två dagarna och då vet man inte säkert hur många som varit dödfödda/dött blivit uppätna. Den sista ungen som dog skickade jag in till SVA för obduktion. Jag kunde mycket väl ha låtit bli för släkten är välkänd och dokumenterad med både sjukdomar, dödsorsaker o annat. Men jag valde att göra det ändå. För att veta säkert vad hon dog av. Och om jag med det här utslaget (nästan hälften döda) ska våga avla på avkommorna.

Om fler av alla som tar enstaka kullar för att DEN enstaka råttan man har ur en kull på ??? är en underbar individ, med bra typ, bra färg, bra temperament eller vad det än kan vara så kommer man automatiskt framåt i aveln.. inte bakåt. Jag kan förstå dilemmat om en hel linje står och faller men då hoppas jag man kollar resterande släkt

wintermynta
1

Jag har för närvarande 30 råttor.
14 av dom är hanar och 16 honor.

Honorna
7 st är pensionärer pga svansknyck. rossel eller beteendestörningar.
5 st står på tillväxt dvs dom är för små än för att kunna avgöra hurvida dom är lämplig i avel.
3 st har gått i avel varav två kommer det tas en till kull på
1 st ska paras.
Det blir 3/16 avelsdugliga honor

Hanar
6 st står på tillväxt
4 st är pensionärer pga beteendestörningar (en är det inget fel på men linjen som han kommer ifrån är stängd)
2 st har gått vidare i avel
1 ska avlivas
1 Ska ev paras om.
**Krasst sätt blir det 0/14 avelsdugliga hanar.
**
Jag kan tycka 30 råttor är för mycket men jag borde ha minst 20 till för att lyckas hålla två linjer. Tack och lov så sammarbetar jag med andra uppfödare så jag kan låna in avelsdjur om det behövs annars hade jag nog gett upp vid det här laget.

Nicciz
0

Puttar för en önskan om fler svar Skrattande

Stephanie
0

Det här visar ju verkligen att det inte bara är att "köpa en hona för avel" Tungan ute Eller en hane för den delen.

Allamej
0

Jag har 10 honor varav:

1 ev.2 är tänkta för avel om inget oväntat sker.

Resten är för gamla, knasiga eller bara inte uppfyller min idé om bra råtta.

så för att vara snäll så säger jag 2/10

Jag har 8 hanar som ens kan tänkas för avel.

1 har fått en kull och 1 annan ska få en om allt går som det ska. 6 på tillväxt men av dom så är det bara tre som jag hoppas ordentligt på.

+2 killar till som är kastrat och sällskap till kastraten… vi får se vi får se..

2/10 även där då…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Freke666
0

Skulle vara kul att se vad dom "stora - kända" uppfödarna säger?

eller är det företagshemligheter??

EmmaG
0

#11 Är det några "stora, kända" uppfödare aktiva på forumet nu? Grodan har semester på obestämd tid eller nåt ju.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Grodan
2

jag har typ inga avelsdugliga råttor alls om jag ska vara lika hård som andra… för övrigt anser jag inte att så många har med min avel att göra, utom de jag samarbetar med!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

EmmaG
1

#13 Har inte köpare nåt med din avel att göra? Ska de bara köpa & sen skita i hur du går tillväga för att få fram dina kullar?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Terato
1

På sätt och vis håller jag med Grodan. Jag tycker inte att man är tvingad att tala om något för någon om ens avel. Det är ens egna privata angelägenhet. Ja, det är faktiskt det! Men jag som köpare uppskattar förstås om det finns mycket och öppen info om uppfödarna och deras mål.

Jag tycker inte att ett internetforum är en bra väg att diskutera särskilda uppfödningar. Jag har sagt det förut och tycker det igen. (Ja, jag vet, jag har också varit med och diskuterat uppfödningar)

Men jag ångrar det. Tycker det är en helt annan sak att diskutera avel än att diskutera personer och uppfödningar. Och vill man diskutera andras uppfödningar kan man göra det privat.

Köparen är inte tvingad att köpa. Om jag inte tycker att uppfödaren svarar på mina frågor har jag valet att inte köpa därifrån. Men det är ju sällan där problematiken ligger. De uppfödarna jag har haft kontakt med har glatt velat visa upp djur för mig och berätta om planer. 

Om vi går jag tillbaka till Nicciz inlägg nu då.. Vad handlade det om? Att diskutera hur många avelsdjur uppfödarna har! Jättekul och intressant! Jag vill också veta! :) Tänk om vi inte såg så tungt och allvarligt på saker och ting här på RiF.. Vad långt vi skulle gå! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

njae personligen så anser jag inte att uppfödaren måste tala om allting om uppfödningen. men jag vill gärna veta i det stora hela då jag tycker sådant är intressant. vill veta om tex barbering ligger i släkten eller om många haft tumörer. rossel spelar mindre roll då de oftast går att behandla. aggresivitet vill jag oxå veta så jag kan känna mig förvarnad.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Håller helt med.

teratos.r8or.se

Freke666
0

För det första så var väl tråden en avelsdiskussion? sen att ni spinner loss och blir tokiga får stå för var och en…

Vidare så är väl klart att man ska få ställa frågan till en uppfödare om dess djur och hur många djur som är avelsdugliga sen om denne uppfödaren väljer att inte svara är det helt och hållet upp till denne!

Precis som vem som får lov att fråga, vad någon har för ekonomi/politisk åsikt osv osv.. men om man väljer att inte svara lämnar man det öppet för spekulationer och då får man faktiskt vara medveten om att detta kan så göras..

Fritt land och fritt forum (så länge svensk lag följes)

TacoBelle
1

Honor som jag har just nu:

• 1. Nej.
  • 2. Har fått en kull.
  • 3. Nej.
  • 4. Nej.
  • 5. Har fått en kull.
  • 6. Ja!
  • 7. På tillväxt, kanske och förhoppningsvis.
  • 8. Nej.
  • 9. På tillväxt, kanske och förhoppningsvis.
  • 10. Nej.
  • 11. Nej.

Så 3 säkra, möjligen 5 av 11.

Hanar som jag har just nu:

• 1. Ja!
  • 2. Nej.
  • 3. På tillväxt, förmodligen ja.
  • 4. Nej.
  • 5. På tillväxt.
  • 6. På tillväxt.
  • 7. På tillväxt.
  • 8. På tillväxt.
  • 9. På tillväxt.
  • 10. På tillväxt.
  • 11. Nej.

Hanarna är lite svårare eftersom jag har flera på tillväxt just nu och inte har bestämt mig ang. dem. En av hanarna har jag använt och tre är med all säkerhet helt avskrivna.

Man måste också tänka på att hur många bra råttor man har kan variera kraftigt från år till år. Något år har man kanske hur många bra som helst medans man något år inte får någon kull alls för att man just det året inte hade någon råtta lämpad för avel.

Och så handlar det om vart man köper in sina avelsdjur ifrån. Om "XXX" köper 20 råttor från zoo så kan man med all säkerhet säga att "YYY" som köpte 20 råttor från en seriös uppfödare kommer att få fler avelsdugliga råttor.

Nicciz
0

Åh vad glad jag blir att ni svarar Skrattande jag tycker sånt här är intressant :)

silverorm
0

Ok…då har vi lilla oss då…Flört

Av 7 (9) honor, 1 avelsduglig, (2 honor i flocken är inte mina, så dem räknar jag inte, men de är avelsdugliga i allra högsta grad…! Med dem blir det 9 honor).

Av 9 hanar 1 avelsduglig, 1 kanske (!) och 2 på tillväxt.

Av 16 (18) djur 5 (7) till avel

Terato
0

#18 Jag är inte tokig i alla fall! :) Fast det vet du nog. Tycker bara det är kul att diskutera! :P Och jag säger absolut inte att någon har diskuterat någon uppfödning i den här tråden. Kom bara in på det ämnet av bara farten.. Sen hur jag gjorde det är en bra fråga! Obestämd Och det är väldigt vettigt som du säger. Man har lov att fråga och man har lov att svara eller tiga! (och tycka olika om saker också för den delen)

Tycker att detta är en väldigt bra avelsdiskussion!

Om många uppfödare skriver i den här tråden kanske man kan räkna ut ett medelvärde på antal avelsdugliga djur på antal ägda djur. Skulle vara skoj att se! Undrar om det finns fler avelsdugliga djur av det ena könet? Jag kan räkna lite sen på resultaten som kommit.

Jag funderar lite på det här med utländska uppfödare som har väldigt många djur. Borde inte de kunna nå resultat snabbare? Då ökar ju antalet möjliga avelsdjur. Svårt att hinna med alla, kanske men man förstår ju syftet med att ha många djur..

teratos.r8or.se

Babbett
0

#22"Jag funderar lite på det här med utländska uppfödare som har väldigt många djur. Borde inte de kunna nå resultat snabbare? Då ökar ju antalet möjliga avelsdjur. Svårt att hinna med alla, kanske men man förstår ju syftet med att ha många djur.."

-Det beror väl på vad man önskar för resultat. Är det många kullar man vill ha så ja..då har man nog chans att nå det resultatet snabbare.

Nicciz
1

#23 Eller friskare, stabilare linjer. Det borde komma per automatik med ett kraftigare avelsutbud. OM uppfödaren har vett att förvalta det rätt. Och Inte ta massa kullar för att man kan.

Ett litet exempel… Jag frågade en utländsk uppfödare jag har mycket kontakt med -hur många råttor har du(/ni det är ett par som avlar) för du har så sällan kullar. Min gissning hade varit runt 20-25.

Iaf så äger dem knappt över 70 råttor men har ändå bara haft 16 kullar sen 2005 och hälften av dem var på ett år. Och hittills iår 2st

Min följdfråga blev såklart med tanke på den här diskussionen hur många som lämpar sig till avel. Och det talet var HÖGT. Men dem väljer ständigt bort riktigt bra avelsdjur, för med så många att välja på finns det ofta fler som är bättre….

cosmonita
0

15 hanar :

• 2 har använts i avel och kan fortfarande vara aktuella
  • 2 som skulle funka bra
  • 4-5 st på tillväxt
  • 6-7 st som är antingen för gamla eller inte passar

11 honor:

• 1 aktuell för avel
  • 2 på tillväxt
  • resten för gamla eller inte lämpliga

Sammanfattning: 8-9 hanar av 15 kan ev avlas på vilket är många! Jag har väldigt många bra hanar just nu. 1-3 honor av 11 kan ev avlas på vilket däremot är lite.

Nicciz
1

Kom att tänka på en liten sidosprings fråga…

I Sverige, bland råttfolk är det fult att ha många råttor? Det snackas ständigt skit om dem som har över medel. (pratar medeltal bland uppfödare) Finns dem som pratat sig blå om mitt antal.. och då hade jag färre än dem som snackade högst.

Men varför är det fult? Är det för andra anser att man inte kan ha tid för dem? Eller råd? Eller vad handlar det egentligen om? Varför ska man skämmas? Varför är det inte positivt att ha ett stort utbud? Vad tror ni?

I svenska råttvärlden är det stora grupperingar och som precis överallt lika mycket intriger och skitsnack, vilket gör att det är svårare att sammarbeta uppfödare imellan. Så om man ser till det och det uträknade antalet råttor som krävs för att hålla en linje i liv så borde medeltalet vara högre. För att gagna en sund råttavel. Det bästa av allt vore ju om alla sjöng.. we shall overcome.. och tog varandras händer och sammarbetade.. (skratt) men om man tänker i realistiska banor så borde medel/snitt/antalet vara högre.

cosmonita
2

Intressant fråga!

Hur många är medeltal bland uppfödare? Det vet jag inte men för mig är 25-30 lagom.

Förutom att det går pengar åt till mat, material, veterinärer osv så är tiden man har att lägga ner på råttorna nästan allra viktigast. Även grossister ger väl sina råttor mat och husrum så att de klarar sig? Men det är inte det materiella som gör att man kan föda upp bra sällskapsråttor utan även tiden man lägger ner på både föräldrar och ungar.

Jag har ganska många råttor 26 st och känner att jag hinner med dem eftersom de inte sitter i bur utan har stora revir och inte behöver tas ut varje dag. Det jag behöver göra är att jag går in i rummet och umgås med dem så ofta jag kan/orkar. De har stort utrymme att röra sig på naturligt men de behöver mig för den sociala kontakten med männsikor. Om jag inte hinner gå in till dem ofta så skulle de lika gärna kunna bo i en kloak utan mänsklig kontakt oberoende av hur stort utrymme de har.

Alltså, bara att kunna ha en stor flock eller många samtida kullar är ingen match om man förser dem med mat och allt de behöver för att utvecklas. men jag anser att det kan vara svårt att hinna med allt om man har många vuxna och många kullar och vill få dem att anpassa sig socialt till människor och andra saker i miljön.

Nu jobbar jag också och har andra djur med så därför är min tid för råttorna lite begränsad. Har man mer tid så kan man säkert ha fler råttor än vad jag har och ändå ha tid att ge dem uppmärksamhet utanför det materiella.

Det är lite så det funkar med gränsen hur många råttor man kan ha. Man kan ha 100 råttor om man har tid att umgås med dem.

Freke666
0

putt

Nicciz
0

#27 Medelantalet hos svenska uppfödare verkar ligga på mellan 20-30. Men så fort det skrider över 30 verkar uppfödarna skämmas över sitt antal.. det är en annan ton på rösten.. när dem nämner antalet råttor. Och den där observerande blicken, för att kolla hur man reagerar.

Varför ska det behöva vara så? Den genomsnittliga rått"ägaren" är mellan 18-25 och har vanligtvis mycket för sig och en liten inkomst. Uppskattningsvis ligger medeltalet råttor mellan 3-6 per person.

Ska uppfödare behöva "dömas" efter vad som är normalt för den genomsnittliga råttägaren. Någonstans har man väl som uppfödare prioriterat råttorna och förstår vad antalet man åtagit sig innebär i tid och pengar.

zickan
0

jag vet inte. men jag tycket det hänger lite på vilka andra djur som finns i hemmet och hur mycket man är borta på jobb. om man hinner är väl det viktigaste?.
att ha över 30 är inte konstigt. speciellt inte om man ska ha koll på vissa linjer och behöver behålla ungar. behåller man en kulle på ca 10 ungar för att få mer info om en linje så borde väl normal antalet ligga på 10-50 råttor?

man kanske borde ställa frågan hur kan en uppfödare ha så lite råttor. har de verkligen kollen på sina linjer då?.
Inget att skämas för med att ha många råttor!

kamikazerat
0

grodan har rätt

SweGizmo
0

Jag har 5 råttor.

3 hanar , 2 icke avelsdugliga och 1 på tillväxt.

2 honor, varav 1 är avelsduglig.

så jag har just nu 1 avelsduglig av 5.

Min blogg: SweGizmo.se

Molle08
0

Jag har två hanar förutom

1 ev avelsduglig inte 100% säker

1 på tillväxt tror blir bra avelshane

1 på väg och avvaktar om bli avel ( tillväxt)

Honor:

1 på tillväxt.. fortfarande hos mamman o syskonen hos uppf. ej hemma än.

sockerrattan
0

Honor

• 4  pensionärer pga ålder
  • 4 står på tillväxt som det ser ut idag helt ok för avel
  • 3 som jag ej kommer avla på

Hanar

• 1 pensionär
  • 1 som blivit pappa
  • 8 på tillväxt(vilken bara en är ej bra i avel)

Mia//

firefly
0

Intressant tråd! :)

janc
1

Hur många råttor har ni andra som föder upp?

67 rotter har jeg :)

Kontra avelsdugliga?

32 er avlsduliga, dvs. at ud af de 32 vælger jeg ganske få som så endelig får lov at indgå i min avl. Det er et strengt nåleøje jeg har, og det kan være bitte små ting som gør at en rotte vælges fra i avlen, hvor andre ville give deres højre arm for at avle på denne hvis de havde den selv.

Hur många bör man ha?

I princippet skal man ikke have flere rotter end man kan overskue dem, forstået sådan at man skal have tid til at være sammen med sine rotter, håndtere dem, lege med dem, kæle med dem etc.

I forhold til avl er det en fordel at have en del at kunne vælge avlsrotter ud fra, hvor det er en ulempe hvis man tex bare har 3-4 stykker. På den måde kan man lettere finde de aller bedste af de rotter man har og bruge i sin avl. På sigt styrker det iaf det ene af mine mål som går ud på konstant at forbedre mine rotter og opretholde deres milde sind, stærke helbred, farver, aftegninger og typer.

Hur många är för många?

For mange er i mine øjne hvis man har så mange at man mister overblikket og ikke er tilstrækkelig i forhold til pasning og pleje af sine dyr. :)

Tramsa
0

Jag har nio hanar varav en är avelsduglig och två-tre till känns tänkbara men fortfarande är för små. Den minsta är för liten för att jag ens ska kunna tänka tanken,han är ju bebis :D

zickan
0

Känner att det är dags att updatera.

Av mina 8 tjejer som är hemma just nu har två gått i pansion utan att få ungar även de varit avelsdugliga. Varav en tredje går i pansion snart efter en kull.

Efter det har jag 2 duglig avelshona samt 2 står på tillväxt och 1 icke duglig.

hanar är det 2 avelsdugliga, 3 på tillväxt varav endast en känns kunna bli avelsduglig. Men inget jag vet ännu.

Molle08
0

Uppgraderar:

1 hane kan användas ev till avel elr sällskap.. inte bestämt.

2 hanar tillväxt.. fortfarande ungåldern

2 honor till tillväxt. samma som hanarna

idaleck
0

#37 Är det underbara lilla Nico du tänker på? :P

Tramsa
0

#40 Nää min minsta bebis är ju Fridolf ;) Nicodemus hoppas jag jättemycket på att Babbett ska vilja använda sig av (om han nu inte byter attityd och blir ett avskyvärt troll!) :P fast han är ju också bebis.

idaleck
0

#41 Aaah okej, har svårt att hålla reda på alla dina bebisar ;P

Tramsa
0

#42 så många har jag ju inte :/

Nicciz
0

Puttar igen.. Tungan ute

Thirre
0

Jag drog ner på antalet råttor efter att ha upplevt att en råtta inte var så pass social som jag ville ha dem, jag trór jag hade 23 vid det tillfället, och lovade mig själv att aldrig överstiga 15 igen. Dock har jag legat mellan 8-12 konstant efter det..

Av mina fem honor är; 1 veteran, ej brukad i avel.

1 för gammal att paras på, osäker linje

1 är på parning nu

1 osäker, lutar åt att hoppa över henne.

1 på tillväxt, ev. avel

Hanar, sju stycken;

2 veteraner, varav en barberar sig och den andre rosslar.

1 från osäker linje

2 bröder varav den ena ev går vidare, tillväxt

2 bröder varav en barberar sig, ingen till avel. summa; 1/5 honor avelsdugliga, hanar 1/7 ev till avel. Dock är jag mycket selektiv och kräsen i mitt avelsarbete vilket har hämmat den en del. Men, hellre inga bebisar än sjuka råttor. Temperamentet har det inte varit något fel på förutom någon enstaka genom tiderna.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Nicciz
1

Dags att uppdatera

Idagsläget har jag 11hanar. Varav 7 kan gå i avel. 2 på tillväxt. 4/7 st är i dagsläget inplanerade för avel hos mig.

Jag har 20 honor. Varav 8st är pensionerade. 2 av dem har haft kull. 6 kommer gå i avel. 1 är helt avskriven. 1 kan göra mycket nytta i någon annans avelsarbete, och är öppen för omplacering med avelskontrakt. Resten kan oxå gå i avel. Men jag kommer nog inte ha tid så dem kan jag låna ut.

Det ger 19 avelsdugliga av 31 möjliga. Så högt hoppas jag alltid kunna ligga, men får väl vara realistisk och inse att jag haft mycket tur nu. Men visst är det målet..

Terato
0

Puttar en gammal intressant tråd!

(Kul att se att jag ändrat uppfattning lite sen jag skrev sist)

Idag anser jag att det borde vara öppnare och lättare att diskutera parningar och linjer. Lite mer objektivt, för vi vet alla att alla har olika saker i sina linjer, negativt och positivt, och det behöver lyftas fram för att man ska komma framåt i aveln. Man måste ha något att jämföra med för att veta hur dugliga ens egna djur är.

Jag har ju haft tanken länge att börja avla, har skickat efter uppfödarprovet till och med och har hunnit haft en tjuvparningskull och en samarbetskull.

Har även haft tanken att lägga ner ett tag, pga. sjukdom, tid och ekonomi.

Men känner nu att jag har möjlighet att ändå ta en eller max två kullar om året så länge jag planerar väl och utgår ifrån förutsättningarna och försöker hålla antalet djur lågt så att jag har råd med veterinärbesök etc.

Nåväl, tillbaka till ämnet.

Jag har 4 hanar.

Zodiak, NEJ - har alltid varit trasslig i intron, funkar annars strålande i flock.
Justice, EV - har fått en kull, men börjar bli gammal. Egentligen för liten
Biko, NEJ - Alltid haft dåligt immunförsvar, fet, snedskalle på senare tid
Sune, NEJ - strular i flock, sitter faktiskt själv nu.

Ev. 1/4 då.

Har även 4 honor hos min syster.

Sovie, NEJ - för gammal, underbar hona annars
Kiwi, NEJ - gammal
Stella, NEJ - Osäker stam, inte tillräckligt duglig avelshona
Nezumi, EV. - En del osäkerhet kring hälsa bland syskon. Men trevlig hona

Ev. 1/4 då.

Svårt att ha ett lågt antal råttor för att ta kullar? JA! Man måste placera ut ungar lite smart och odla sina kontakter jättenoga då för att kunna låna in avelsråttor. Kräver lite mer planering och man är mindre sugen på att ta tillbaka råttor från köpare (även om jag så klart gör det om det behövs).

"När jag blir stor" och har hus, ekonomi och utrymme kommer jag nog att ha ett antal på 6-8 i varje flock + honorna hos syster. Där får det plats 4-5 honor. Det blir ett antal på strax under 20 ungefär sammanlagt, dubbelt så många som nu, vilket borde innebära dubbelt så många avelsdugliga djur.

Jag vill inte ha fler än så, för jag vill slippa städa burarna så ofta!

Håller för övrigt med om att det här med antal djur handlar om hur mycket tid man är beredd att lägga ner på djuren. Både det här med städning, men även vilka förutsättningar man har att ta ut dem, det ska vara enkelt. Sen handlar det så klart om ekonomi och utrymme. (Och hur tålmodig partner man har).

teratos.r8or.se

Hallonblad
0

Intressant tråd jag lyckades snubbla över. :D Kanske dags för en uppdatering, vad folk har hemma nu?

Själv har jag 21 råttor för tillfället.

• 2 är avelsdugliga
  • 3 är avskrivna
  • 1 har redan fått en kull
  • 4 är pensionärer, aldrig blivit någon avkomma efter dem
  • 2 är eventuellt avelsmaterial, men det lutar nog åt "nej" för bådas del
  • 8 är på tillväxt
  • 1 med avelsförbud från uppfödaren

Det lämnar mig med slutsumman 2/21, vilket inte är alltför mycket. Å andra sidan köper jag aldrig in råttor med avel i tankarna, utan mina råttor är alltid i främsta hand sällskapsdjur och familj, och i andra hand avelsmaterial om de håller måttet. På det viset ser jag det ändå som en ganska god slutsumma. ;)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

[rinrats]
0

Jag har för närvarande 17 råttor.
9 av dom är hanar och 8 honor.

Honorna
2 stycken är pensionerade pga ålder.
4 stycken utvärderas fortfarande om dom är lämplig i avel. 
1 Stycken kommer inte gå vidare i avel då hon är liten till växten.
1 stycken har gått i avel, varav kommer få en kull snart.´

(Har planerat avel på 2 honor som fortfarande utvärderas, om dom håller måttet blir det en parning. Därför jag inte nämner dessa just nu då dom utvärderas som sagt.)

Det blir 1/16 avelsdugliga honor just nu.

Hanar
7 stycken utvärderas fortfarande om dom lämpar sig i avel.
1 stycken är som sällskap pga svansknyck.
1 stycken kommer gå vidare i avel.

**Det blir 1/14 avelsdugliga hanar just nu.
**
Jag har nyligen börjat en ny linje vilket känns som ett stort ansvar och jag hoppas att jag lyckas få ordning på den. Just nu har jag mest ungråttor så jag kan därmed inte säga vilka som kommer gå i avel.

Stephanie
0

Det här är ganska intressant, för jag sa ju i #1 att jag ev. tänkte ta en kull om jag fick en bra hona. Men jag tror inte jag haft en enda råtta hittills som jag ansett varit avelsduglig. Jag måste ha haft otur där alla råttor rosslat, fått tumörer eller livmoderinflammation som gamla. Så med facit i hand har inte en enda varit ok!

ceccie
0

Just nu har jag 3 pensionärer varav 2 har gått i avel. Jag har en hona som fått en kull för 3 veckor sedan. Hon kommer att pensioneras nu. Jag har en hona på 7 veckor som ska utvärderas när hon blir äldre. Jag har en hane på 3 år som är pensionär och är stammfadern. Och en 7 veckors hane. Sen kommer jag behålla 3 ur senaste kullen.