Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 6065 ggr
[MsHammer300]
0

Ensam råtta? Går det?

En kompis till mig ville skaffa en råtta, jag berättade allt jag kunde om dem inklusive att de ska vara 2 st. Hon sa någon dag senare att man kunde ha en råtta och inte var tvungen att ha två. Går det? Vill bara bli säker på det då jag inte vill att hennes råtta ska lida om hon blir trött på det, om ni förstår vad jag menar. Tack på förhand :)

Bananbullar
1

Är det inte lag på att man måste ha två stycken? 
Annars så nej, man kan inte ha en. Det är inte minst inte snällt för råttan då den tappar allt socialt beteende och kommer inte alls att må bra.

Sara FE
2

Nej, man måste enligt lag ha minst två. Givetvis finns det undantag, om råttan är väldigt aggressiv och inte går att ha med andra råttor. Men oftast kan man ordna det ändå, om "rätt" människa introducerar råttorna för varandra med mycket tålamod.

Sara FE
4

Taget från Djurskyddsmyndighetens författningssamling

"8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare

Allmänt om hållande av kaniner och gnagare

1 §

Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras."

[MsHammer300]
1

okej, tack så mycket! Ska se om jag kan övertala henne :S tack ennu en gång!

Sara FE
1

#4 Inga problem, lycka till med övertalningen! :) Det är ju bara att visa henne länken jag skickade, inte många som medvetet vill bryta mot djurskyddslagen.

Nevina
5

Hon kan ju ta hand om en omplaceringsråtta som inte fungerar ihop med andra råttor om hon bara vill ha en! 🙂

[melinih]
0

Min vän hade en ensam råtta. Den betedde sig konstigt och dog efter ett år. Antagligen för att den mådde så dåligt. :/

Charlott_
0

#6 Du kan inte säga att han är en ensam råtta än! Han är knappt ett år gammal! Ge han en andre chans!!!

chade
8

#8 Öh va? hon pratar ju inte om någon specifik råtta i det inlägget..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Jollabolla
0

Vad ska man göra om man har t.ex. 2 råttor som blivit gamla och slitna och en av de dör? Om man inte har tänkt att skaffa fler råttor efter de måste man då omplacera eller avliva den andra råttan som fortfarande lever?

dorkey
0

#10 Det är ansvaret man tar när man köper råttor. Dör då ena och man inte vill skaffa fler, köp inte råttor överhuvudtaget eller sälj den.

Zakaraa
6

#10 Antingen kan man omplacera, men det anser jag beror på åldenr på råttan. Är den gammal och nära på att avlida själv så är det en onödig stress att omplacera den. Då är det bättre att den får leva ut sin sista tid hemma i tryggheten.
Det man kan göra då är att antingen "låna" ett par som får gå tillsammans med denna råtta så den har sällskap.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lancia
5

Chade: Jag tror att #8 syftar på att #6 i en annan tråd försöker omplacera en dominant hane som hon inte har plats att ha kvar som eventuell ensamhane, eller vill kastrera. Hon vill ju ha djur till aaaaavel.

Som tidigare skribenter skrivit är det mot lagen att ha en råtta ensam. Det är väldigt elakt att döma en råtta till ett ensamliv bara för att man känner för att bara ha en.

chade
0

#13 Jaha ok. Tack för förtydligandet!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

zickan
3

#10 är råttan gammal och inte förväntas finnas kvar så länge. och burkompisen avlider. Finns det flera alternativ om man inte vill köpa in nytt.
Ett är att låta den bo kvar så länge den orkar/lever och istället försöka hålla på med med än vad man gjorde innan. Hoppas på att den inte mår dåligt av att vara själv.
Eller väljer man att omplacera eller ev fundera på om den med kanske bör somna in.
Eller slänger man sig på uppfödare och andra råttägare. I hopp om att hitta en råtta oavsett ålder att låna in tills den man har avlider. Och därefter ge tillbaka råttan man lånade. Det har jag kört på många gånger.
Eller leta upp en gammal råtta i samma sits man tar över.

Enligt lag skall man ha två råttor, eller om man tydligt läser bör man nästan ha tre. Två ger en grupp, tre ger en mer flock och råttor är flockdjur. Men som alla djur kan man inte tvinga dom att bo med andra om de inte fungerar med andra.
Vill trådskaparens kompis ha en ensam råtta. Skaffa inte en unge och håll den ensam. Leta upp t.ex råtthjälpen eller en annons och ta över en äldre råtta som bevisligen inte fungerar med andra råttor. En del råttor klarar helt enkelt inte av att bo med andra men kan fungera bra att bo själva utan att må dåligt. Oftast bör man kastrera en sådan för att testa hålla dessa med en kompis. Men inte det fungerar alla gånger. 
Men köp inte en unge och tvinga den att vara ensam från början. De är flockdjur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[MsHammer300]
0

mycket bra exempel där ja, mycket bra! Tack ska ni ha allihopa, ni gav några tips till mig med som råttägare :)

zickan
0

Förlåt. Ser nu att jag skrivit som en kratta och något förvirrande. Verkar ha min skalle på annat håll i dag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[MsHammer300]
0

#17 vi alla har lite dåliga skrivdagar ibland ;)

Charlott_
0

#13 Tack ;)

#14 De va bara till Navina så hon förstodd iallafall. Alla andra behöver inte förstå när de bara är till henne :)

Zakaraa
3

#19 då känns det ju extremt onödigt att du skriver det i en offentlig tråd som inte ens handlar om det.. om det ändå bara var menat för att en person ska förstå.

Fridborg
6

Snälla, tänk på tonen och skriv inte onödiga kommentarer i andras trådar som inte har med tråden att göra.

Vi vill ju inte ha tillbaka gamla RiF med smutskastning, otrevligheter och baktaleri. Man kan inte hålla med alla!

//Mod

Charlott_
0

#20 Som inte handlar om vad? Tror inte du förstod vad jag ens syftade på. Läs #13 :)

Zakaraa
0

#22 jag har läst och det du skrev handlade inte ens om det TS frågade efter, eller hade med TS att göra för den delen. Så därför var ju din kommentar väldigt onödig i den här tråden.

Charlott_
0

#23 Du förstår inte riktigt. Jag sålde 2 hanar till Nevina. Hon omplacerar en och jag trodde hon syftade på att den hanen ska få bli en ensamråtta i inlägg #13. Han är knappt ett år och det var därför jag reagerade så nedan för han är knappt 1 år och förstjänar e andre chans i en annan han flock! :)

Zakaraa
4

#24 Jodå jag förstår visst. Det jag inte förstår är vad det har med den här tråden att göra då Nevina aldrig skrev om en specifik råtta utan gav ett bra råd att om man känner sig tvungen till att ha en ensamråtta så kan man ta emot en omplacering som är ensamråtta.
Det är Det jag tycker var extremt onödigt eftersom det aldrig nämndes någon specifik individ och om du har något otalat med henne som bara hon ska förstå (#19) så kan du lika gärna tagit det med henne privat istället för att skriva i en tråd som tillhör någon annan.

Nu lämnar jag i alla fall tråden eftersom TS har fått mitt råd i #12 och tycker att denna konversation inte hör till tråden ^^

Charlott_
0

#25 Man tolkar olika kommentarer olika och i mitt fall tyckte jag att det var just mot den råttan.

Zolah
4

Nu tycker jag att vi ska tänka än en gång på att hålla sig till trådens ämne, Fridborg har redan sagt till och jag tycker igentligen inte att det ska behövas göras igen. Eller?