*intresse koll* Himalaya kull
Jag har funderat i några månader på om jag ska försöka köra på en Himalaya kull. Finns det intresse för att köpa Himalaya? Mitt intresse ligger i att ha en Himalaya hona och hane. Sen tänkte jag sälja resten. Men jag vill veta om jag kan få dem sålda.
Vart finns du?
Stockholm/Haninge :)
Oj, då var det lite för långt!
Har ett gäng albino honor och har en siames hane på G. Men han måste få växa till sig och anses frisk innan jag parar honom med brudarna :)
#3 det kanske finns transport om några månader när kullen är redo att flytta? Jag är intresserad av att veta hur många som är intresserade av Himalaya råttor ^^
Kan nog ordnas med skjuts när dom väl är ute isf :)) då är jag intresserad
Hur många ska du para? Vet du mycket om tjejernas släkt
Jag vet ett par som är intresserade beroende på vad det är för råttor du skall para.
Stam, släktinfo, vikter på föräldrar, ålder på föräldrar. Vad vill du ha ut från kullen, dvs varför vill du ta den?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#4 vad är det för färg bakom albinohonorna?
If you fight love, you're always a loser
Hade bara tänkt mig en kull.
Har tyvärr inte jätte mycket info om albino honorna.
Deras mamma är albino och deras pappa är black hooded.
deras syskon är black hooded och blue roan.
Deras pappa har barn som är albino, black hooded, blue roan och champagne hooded. Jag vet också att deras mamma har syskon som är svarta Ambk och hoodeds. Det är i stort sätt allt jag vet om dem :/
#8 Jag sa i första inlägget att jag själv är intresserad av att spara två Himalaya råttor för mig själv.
alla stamtavlor börjar någonstans right ^^
Om det döljer sig roan bakom albino, så kan du få ungar som är himalaya roan. Då syns inte pointerna, om det nu är färgen du är ute efter. vi

#11 Himalaya roan? Det har jag aldrig hört. Hur funkar det? Tänkte mest för att roan hör ju ihop med husky och striped, inte Himalaya?
#11 och #12 Nej jag har inte heller hört talas om det. Roan-genen tar sig inte an på precis alla färger och teckningar. Däremot vet jag att det inte bara är striped och husky utan även patched.
Det är säkert en ovanlig kombination, men roan ska enligt domaren på en utställning jag var på nyligen, dölja/bleka bort pointerna. Tänkte bara att det är ju en sak att tänka på, om det nu är färgen som intresserar.
Vågar ju inte svära helt att roan bara finns i de teckningarna, men jag har aldrig hört att det tar på tex himi.
Ska bli intressant att se om det stämmer :)
Men om råttan är himalaya och dessutom t ex husky roan? Har ju sett siameser som är tecknade, t ex eubk.
Nu börjar det bli överkurs, så allt jag skriver nu är rena spekulationer:
Har för mig att magteckningar och ryggteckningar är helt olika saker. Har själv en eubk-siames hemma. Förvisso finns det siamese hooded… hmmm…
Finns säkert massa roan-varianter utomlands, men de jag vet är i sverige är striped, husky och patched.
Jag måste helt sonika läsa på mer, detta var riktigt intressant!
Det finns bild och lite diskussion på Facebook nu, i gruppen "Råttor - genetik och beteende" Vet inte om länken funkar men lägger in den här: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=603737679638504&set=o.307064982744066&type=1&relevant_count=1&ref=nf Här är länk till gruppen, vet inte om man kan läsa om man inte är medlem: http://www.facebook.com/groups/307064982744066/ Den första diskussionen om roan/siames ligger också där, just nu ganska högt upp. Himi och siames är ju en blekning, inte en teckning.

#16 Men jag får inte ihop det ändå. En Himalaya är ju en råtta som är vit och blekt och som har pointer. En husky har färg som bleks. Därför borde det ju inte kunna finnas Himalaya husky roan eftersom det är lite smått omöjligt rent genetiskt då Himalayans färg redan är blekt och det då alltså inte kan bli en husky.
Och även i en Himalaya+himalaya parning får man ju 25% albino i vilket fall som helst.
Himalaya+himalaya = 50 % Himalaya, 25% Siames och 25% albino.

Stödj den här snubbens avel vettja, som parar vad som helst bara för han vill ha den färgen hemma.
Och sedan undrar man varför våra råttors hälsa går utför…
#20 Varför inte gå på alla uppfödare med färginriktning?
TS har inte fått förklara syftet med parningen utöver att TS är intresserad av just himalayan, så hold your horses tills han fått förklara sig ordentligt.

#21, läs #10.
Vem vet, kanske går jag på alla uppf med enbart färginriktning?
#22 En väldigt kort förklaring.
Vill du gå på uppfödare med färginriktning så gör det någon annan stans, sådant beteende är inte tillåtet på RiF.
Detta är ju en intressekoll. Inget är ju parat och risken finns att inte många är intresserade då syftet med parningen är så oklart, så vad gastar du om?

Nu tar vi några djupa andetag och håller oss till tråden.
Tänk på tonen.
Nu är det väll inte solklart att roan kommer från morsan till tjejerna?
Och även om det gjorde det så är det inte säker att mina albinotjejer bär på den genen. Och även om dem gör det så är chansen 50% att den förs vidare till deras avkommor. Nu är vi nere en bit under 25%.
Dessutom misstänker jag att roan är en recessiv mutation så det är inte säkert att den kommer vara aktiv då den först måste ha en heterozygot allel med annan recessiv gen att dominera över. Eller så behöver genparet vara homozygot alltså genen måsta komma från både modern och fadern.
Syftet med parningen är att jag vill ha en gäng Himalaya självisk som jag är. Finns inte något annat syfte. Men jag vill kunna bli av med några också. därför skrev jag här för att kolla hur stort intresset är.
Tycker det där var onödigt sagt av dig. Jag parar absolut inte vad som helst för att ha det hemma. Jag parar någon av mina favorit älsklingar med en hane som kommer från en bra uppfödare och har en fin stamtavla. Ok jag vet inte lika mycket om mina honor, Men jag skulle inte avla vidare på dem om jag inte ansåg att dem var lämpliga då jag har varit med i två generationer varken haft sjukdom eller aggressiva djur i någon kull.
Att avla på annat än färg så som temperament är abstrakt eftersom att det inte finns någon information om vilka gener det sitter i men också för att en stor del av temperamentet kommer från uppfostrandet och miljön djuret får växa upp med, roommates osv! Detta betyder inte att jag skulle avla på en aggressiv råtta. Men att jag inte spenderar månader på att analysera temperamentet hos mina djur. Jag släpper dem lösa och busar med dem på golvet istället.
DaniPoo, jag håller delvis med dig och delvis med Lancia. När man ska para ska man ha tre saker i åtanke, hälsa, temperament (och i min åsikt) färg som sista viktigaste. Även om jag själv riktar in mig på färger är det när jag utvärderat de individer jag har och hört av mig till syskon, mamma, pappa och kusiner samt avkommor till dessa innan jag funderar på att avla.
Just nu är det väldigt många kullar här på RiF så jag tror inte att du kommer ha lätt att hitta köpare till en kull vars föräldrar inte är så väl dokumenterade. Hade jag varit du och velat ha himisar hemma hade jag i detta fall hört av mig till uppfödare och köpt in från annan linje, men jag kan ju inte säga åt dig vad du ska göra utan detta är bara lite tankar och reflektioner.
Många här på RiF är ju väldigt måna om råttans framtida hälsa och då vi redan har problem med den tycker jag man ska ta sitt ansvar och göra så gott man kan i den frågan.
Säger inte att någon har rätt eller fel, detta är bara mina egna reflektioner.
Det klart att en himalaya kan vara husky/striped roan 🙂 Himalaya är ju färgen och striped/husky roan är teckningen. På en himalaya hysky/striped roan skulle nos-pointen försvinna pga bläsen och den redan ljusa färgen skulle förmodligen försvinna snabbt pga roan-blekningen.
Så, en siamese eller himalaya skulle se rätt tråkig ut som striped eller husky roan 😃

Mvh Stephanie 

Chansen att himalaya ungarna kommer att bära på husky är extremt liten och att genen blir aktiv är ännu mindre. Men om jag får en "fake albino" så skulle det inte göra mig något ^^
"Men han måste få växa till sig och anses frisk innan jag parar honom med brudarna :)"
Vad menar du med "anses frisk" förresten? Hur gammal är han?

Mvh Stephanie 

#28 jag menar inte att jag lägger lite fokus på hälsa och hur dem är. Men om några generationer så finns det en ordentlig stamtavla på djuren som kommer ifrån dessa honor. Vid de laget kommer jag ha väldigt bra koll på deras gener eftersom att varje kull avslöjar mer om deras ursprung och deras bra och dåliga gener. Jag vet hur man avlar bort dåliga egenskaper och bevara dem bra. Är det etiskt rätt att avla över huvud taget? Haha
Han är inte född än och det är inte säkert att kullen kommer ha en Siames hane :) så om ett år bör jag veta om han är lämplig att avla på. Så jag är som sagt inte dead set på att avla honom. Den här tråden är till för att jag ska få veta hur stort intresset för Himalaya är. Trött på att folk börjar bitcha om off-topic prylar hela tiden
#33 Fast jag fattade inte att han inte var född. Jag tolkade det som en ung och inte helt frisk hane, det måste du väl förstå att jag reagerade på? 😛

Mvh Stephanie 

#34 Sorry det var inte riktat mot just dig. Men jag anser att den här tråden blev misslyckad med tanke på att folk föredrar att frågasätta mig som uppfödare mer än att svara på trådens fråga.
#35 inte bara ta kullar hur som. folk vill alltid veta på vad tanken med kullen är oavsett om det är en av de första kullarna eller man hållit på i 20 år.
Varför man väljer avla på de djuren. Vad man vill bidra med till råttsverige då råttstammen är rätt krasslig och vi kämpar rätt hårt med att få till den bättre. Vill du hitta bra köpare är detta frågor du bland annat kommer få. Detta är en hel vanlig typisk fråge tråd med frågor och diskussioon vi alla fått som tagit kull. En del får dessa frågor vid varje kull helt beroende på vad man väljer för föräldradjur.
Det jag frågade var ut efter intresse. Jag är intresserad av siames och kan tänka mig en himi. Men inte det du erbjuder med den här parningen.
Käns inte som en unge skulle gynna mig, speciellt med tanke på roan och inge direkt konkret info ges om själva kullen.
Men det är bra med diskussioner, en bra uppfödare kan diskutera igenom saker även om allt inte stryks medhårs. Alla dessa frågor och diskuteringar som gör att man som uppfödare växer och tänker mer på vad man avlar på.
och till de som undrar. Roan finns i siames och himalayan om jag inte mins fel. Men rätt svårt att upptäcka om man inte ser ungarna från födsel. Pointerna löper stor risk att försvinna och råttan bli mer eller mindre pew
Cut me some slack, will ya?
Jag kan ta kritik och diskussioner som inte är fördelaktiga för mig.
Men jag funderar fortfarande på saken. :/ Och jag vet att det är optimalt med en full stamtavla när man köper djur. Jag vet vad det är man som rätt ägare vill ha. Jag frågar också efter stamtavla och undrar över föräldrarna när jag köper råttor. Så låt mig fundera på den här saken själv.
Allt jag undrar är om det finns ett allmänt intresse för Himalaya i Sverige.
Jag undrar egentligen inte om ni vill köpa en kull av mig som inte ens existerar än.
Om jag hittar säljare av Himalaya till mig själv, skaffar en albino hona med stamtavla eller avlar på någon av mina honor är något jag klarar av att fundera över själv.
Vill avsluta med att säga att alla råttägare inte har mardrömmar om recessiva gener som gör att deras nästa kull kommer bli blinda och köttätande dammråttor. På grund av att dem inte är uppfödare.
Det enda dem vill ha är fina och friska husdjur.
God natt //DaniPoo
Dessutom när det handlar om recessiva gener som husky så behöver dem vara homozygota för att aktiveras eller heterozygota tillsammans med en annan recessiv mutation som inte utgör någon konflikt med husky-genen, det kallas för Codominans.
Men jag ser inga problem med att en råtta skulle vara Himalaya/Husky. Skulle dock se ut som albino/PEW kan man tänka sig.
Siames som inte bär på husky och parar sig med en albino som har högst 50% chans att vara husky kan inte ha så stor chans att få en husky fenotyp. :)
Jag vill ha siames ev himalayan till en bekant som startat upp med den färgen. Men ännu inte hittat nått som käns okej bakom.
Men det kan ju bli problem redan i din kull. Därför man frågar så mycket. Man vill få en mindre insikt i det du tänker, hur du ser dina djur, varför du väljer de föräldrarna osv.
Genfel kan dyka upp precis när som. kan även dyka upp på djur med stamtavla fast man verkligen försöker undvika problemen
Min förr förra siames jag hade fick en tumör under ögat som slutligen puttade ut hela ögat så han blev blind. Mindre skoj att vara med om och en mardröm för min del. Eller att de blir dominanta och biter hål på burkompisar som dödar en burkompis. Sedan finns det andra tråkiga saker som låg livsålder, man kärar ned sig i dom. De avlider i förtid eller måste medicineras fram och tillbaka för att de har kasst immunförsvar.
Även om man har råttor för bara sällskap så finns det mycket man är rädd för när det kommer till sina älskade pälsklingar.
Tar man en kull är man uppfödare och ansvar av den kullen ;-)
Jo visst, men sånt kan jag säga att mina råttor inte har varit med om.
Och om ett år eller så vet jag ännu mer om hur bra hälsa mina råttor har. Det är därför jag inte tänker para hanen innan har vuxit till sig eller hur :) Jag tycker att hälsa är superviktigt. Ja visst kan det ske genfel närsomhelst på vem som helst. Men det har väll inget att göra med mina råttor eller hur man är en bra råttuppfödare? Men jag är nog en bra uppfödare för det är ju ingen atombomb som har landat här än! Eller? ^^

Orkar inte läsa alla inlägg.
Men en siames roan är fullkomligt möjligt. Det skulle vara en:
aac(ch)c(ch)roro
aa står för svart
c(ch)c(ch) står för siames och det bleker ner råttan till en ljus beigeaktig färg förutom på nos, öron, tassar och svansen, som förblir svarta
roro står för roan och i den genen finns info för att råttan ska ha roanteckning (blås, vit mage och streck på ryggen i varierande mängd) och det följer ALLTID med roan, finns inga otecknade roans. Där finns dessutom info om att färgen som blir kvar succesivt ska blekas.
Så roangenerna skulle då först och främst ta bort skuggningen på nosen (eftersom det skulle bli en bläs där) och även på tassarna (eftersom alla roans har vita tassar). Resten av råttans kropp kanske skulle visa lite färg när den var jätteliten men det skulle snabbt blekas bort, som det gör på exempelvis champagne,
Hur vet jag att detta är möjligt då? Jo, för att roan och siames sitter på olika lokus. En råtta kan ha fullpott på alla lokus om man har riktig soppa (alltså typ mink-blue-chocolate-beige-siames-hooded osv., råttan kan ha it all) Varje gen gör sin grej och det är den gemensamma kodningen som blir resultatet.
Däremot finns det vissa typ teckningar som verkar på samma lokus, typ hooded och eubk. En råtta är antingen hooded eller eubk, den kan inte vara båda samtidigt. Eubk är enkelt anlag av hd-genen medan hooded är dubbelt.
Älskar mina stora små vänner..
Nu kan jag ha missuppfattat, men är det så att du har ett par pew-honor som du planerar att para med en hane som inte är född än??
#42 Två alleler kan vara värksamma samtidigt det kallas för Codominans.
Vet inte om det finns några gener man känner till hos råttor som kan vara Codominanta med varandra, speciellt inte med husky.
#43 kommer att skaffa Siames hanen oavsett om jag parar honom eller inte. men jag funderar på möjligheten att få Himalaya. Om han är lämpad för parning så kör jag kanske på det.

#44: Nu är jag inte riktigt med dig. Om codominans:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Codominans
När vi pratar co-dominans handlar det (om jag förstått ordet rätt) om att båda generna inom genparet på samma lokus är verksamma. Som vid himalya c(ch)c. http://ratvarieties.com/type/c-locus/
C = ingen effekt
c = albinogenen, helt vit råtta
c(ch) = siamesgenen, bleker allt till beigeaktigt utom nos, tassar osv.
MEN de ska vara två i varje genpar.
En c(ch)c är en kombo som ger en himalaya som både har egenskaper från albino och siames. Det blir en vit råtta med skarpa, men mindre utbredda pointers.
Roan sitter på ett helt annat genpar, roro, precis som man kan ut-tyda av koden. Därför verkar den på eget bevåg.
Det är som t.ex. dumbo. Det är ett eget genpar och kan kombineras med vilken färg eller teckning eller hårlag som helst. Du kan ha en russian silver hooded dumbo rex. Då har du flera aktiva genpar på samma gång.
Så… Om pappan till kullen är aac(ch)c(ch) (siames) och mamman är aacc (pew) så kommer du få 100% himalaya i kullen. MEN om båda råttorna även bär på roan aac(ch)c(ch)Roro + aaccRoro så kommer du även få 25% himalaya roan. Men om hanen kommer från en välavlad siameslinje finns det troligen inte roan där för det vill man inte ha i siameslinjer. Det kan också bli himalaya hoodeds (siameshoodeds har man ju sett ett par gånger, hihi) och som sagt, det där beror på vad de bär på. De kan bära på rätt mkt. Det är en anledning till att man gärna vill undvika gensoppa! Men jag fattar inte riktigt problemet, du kommer definitivt få ett gäng himalaya i den här parningen, förutsatt att din pew-hona är en äkta pew. Är hon inte det så är det en helt ny historia! :P
#46 Jag tror du är ute och cyklar nu :/
Först och främst Siames genen heter ch BARA.
För att den ska kunna bli synlig måste samma mutation finnas på andra paret i locuset också eftersom att den är recessiv. Med ett visst undantag.
Sitter det en likvärdig recessiv mutation som c (Albino) på andra paret så kan bägge utryckas samtidigt som i Himalaya aa chc.
Visst han det se ut såhär aa chc roro :) Men det innebär att både mamman och pappan bär på husky genen
Alltså Siames genen heter inte chch utan bara ch.
Den behöver ha två ch gener för att få fenotypen chch
Nä, nu är du ute och cyklar… 😛

Mvh Stephanie 

http://nfrs.org/varietiesshaded.html
Genetics of ruby eyed: aa chch
Genetics of black eyed: genetics currently unproven and being researched
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ja det stämmer utmärkt! En ch från mamma och en ch från pappa.
Har du en Agouti råtta med AA och parar honom med en albino cc så kommer alla ungar att få färgen Agouti men alla kommer att va Ac.
Albino genen c är inte aktiv eftersom att A (Agouti) är dominant.
i chc (Himalaya) är bägge recessiva och lika dominanta så bägge bli aktiva. Makes sense?
Men hur kan du då säga att siames "bara är ch" inte chch? Den måste ju ha två?

Mvh Stephanie 

När man säger cc så menar man två c-gener på c-lokuset eftersom att c-lokuset förmodligen är döpt efter c-genen (albino). Hur som helst..
Om du upptäcker en ny typ av mutation på samma lokus så kan du ju inte kalla den för c också. så det dem har gjort är att kalla den för ch det är inte konstigare än så.
#53 Jag kan genetik, du behöver inte förklara. Men DU säger att siamese "bara är ch, inte chch"? Fast nu börjar du säga emot dig själv, så jag tror att du bara var lite otydlig med vad du menar 😃

Mvh Stephanie 

#52 jag säger att Siames genen bara heter ch men två sånna gener behövs för att det ska bli en råtta med fenotypen Siames
Inget kan se ut såhär aac(ch)c(ch)Roro som du skrev tidigare.
aa c(ch) roro kan jag köpa.
Men eftersom att du kan genetik så bra så kan du ju förklara var en gen har för uppgift.
Jaha, nu tror jag att jag fattar. Jag tror att Sara menar cch så att det inom parentes är upphöjt alltså. 🙂 Fast att det eg, bara borde vara ett h, inte ch.

Mvh Stephanie 

#57 Skojar du?

Mvh Stephanie 

#57 eh.. vilken trevlig ton man har då :S
Det var inte ens Stephanie som skrev koden du nämner i #56………
Hon förstog nog fel. det var därför jag försökte rätta henne.
En Himalaya har c och ch alltså cch och inte c(ch)c(ch).
c(ch)c(ch) skulle betyda att den finns 4 likadana kromosomer istället för två och det går inte.
Sen började du ställa dig på hennes sida vilket jag tyckte var ännu mer konstigt. Antar att det var ett missförstånd från din sida.
#57 Jag tvingar dig inte om du nu förstår vad jag menar.
Har ni sätt en albino med cc cc? :P haha
#61 Fast jag står på bådas sida… Du missförstår henne bara. Du ser framför dig cchcch eller hur? Men hon menar cchcch.

Mvh Stephanie 

Och cchcch funkar givetvis inte. Men cchcch gör. Även om det bara borde vara "h" och inte "ch"

Mvh Stephanie 

Finns inget som heter cch cch häller. cchär det som gäller på en Himalaya.
en c från en albino med cc och en ch från Siames med chch

Haha, ja, det blev ett c för mycket där för mig, DaniPoo! Jag menade så klart c(h)c(h) och h:en ska vara upphöjda. Men resonemanget blir det samma.
Det ska alltså se ut såhär:
aa c(h)c(h) Roro + **aa c(h)c Roro
**Är vi överens då?
Nä, det var därför jag sa att hon råkade skriva cch istället för ch.
Siames är chch, vi pratar inte om himalaya. Sara skrev att siames var cchcch. Och du började prata om att cchcch inte går. Ser du missförståndet?
(just nu så känns det som om jag pratar med en vägg…)

Mvh Stephanie 

#67 Ja jag ser missförståndet nu. Fan va töntigt egentligen..
#66 Jag förstår inte varför du inte är med mig vad det gäller codominans..

Wee, nu såg jag att det fanns en upphöjdknapp! :D
Nu ska jag skriva lika seriöst som er, det jag försöker säga är att en råtta kan vara:
aa-chch-roro: Siames roan
aa-cch-roro: Himalaya roan
aa-cc-Roro: Pew roanbärare
aa-chch-Roro: Siames roanbärare
Osv, osv… Men det borde inte vara skitvanligt med siamesroan eftersom de flesta siamesuppfödare ju försöker undvika teckningar och roan (av förklarliga skäl). Och de som är det, misstas troligen ofta för pew eftersom de enligt teorin borde bli lika ljusa som pew. Man ser då och då siameshoodeds, dock, i siameslinjer som inte är standardavlade. De ser störtlöjliga ut. :)
Sorry om jag förvirrat folk för övrigt, var inte min mening.

#68 Haha, internet my friend, internet! Och för lite kaffe i systemet! ;)
Jag har nämnt ordet fenotyp några gånger. Om det är någon som inte vet vad det betyder så är fenotypen hur djuret ser ut. Genotypen är vilka gener som råttan bär på. Ett exempel kan vara en med fenotypen Agouti men har genotypen Ac. För att råttan ska få fenotypen Albino så måste råttan ha genotypen cc
#71 Genotypen Ac är svår att få 😃Men jag tror nog att vi alla här i tråden har koll på skillnaden på genotyp och fenotyp.

Mvh Stephanie 

Håller med dig till 100% den här gången :) Det är typ det jag menat hela tiden. Risken att jag får Himalaya Roans är jävligt liten även om det finns en liten risk.
Fast är cc verkligen albino? Albino är väl en mutation som gör att djurets genetiska färg inte syns? Jag har fortfarande inte riktigt fattat skillnaden på albino och pew, eller om man bara slarvanvänder ordet albino…

Mvh Stephanie 

#71 Varför skulle genotypen Ac va svår att få? :S Parar du AA med cc så blir hela bunten Ac. Men dem får Fenotypen Agouti
#76 A och c på samma locus går inte, men du kanske syftar på A*cc då? 🙂

Mvh Stephanie 

c är en recessiv mutation som stänger av produktionen av färgpigment helt. Det funkar inte om det är ett djur som har Ac då A fortfarande håller igång färgproduktionen. men om det är cc så är färgproduktionen igång i bägge paren.
Hos Siameser försämras färgproduktionen i dem varmare delarna av kroppen om jag inte minns fel. Och blir det en codominans med albino så bleks djuret ännu mer. Typ så.
#76 Dem är inte i samma lokus men i samma kromosom som jag förstår det. Blir förmodligen AA Cc Men brukar inte skriva ut den dominanta C delen eftersom är den inte påverkar A på något sätt. Är inte helt säker. Hur som helst är cc utan tvekan albino då bäkke genparen stänger av färproduktionen helt. ch bleker färgerna efter temperatur och funkar codominant med c

#79 Ja, men precis, Ac som du skriver det är ju samma som A*Cc. Bara att du ser det som onödig info som inte behöver skrivas ut. Men rent pedagogiskt tycker jag det är skönt att få allt utskrivet.
Stora C står för ingen förändring.
Lokus är ordet jag har fått lära mig att varje genpar heter. Men inte från en genetiker utan från råttartiklar på internet. Men tycker genpar är ett bättre ord egentligen, det kan fler hänga med på och det är iaf inte fel.
Jag är inte helt säker, men jag tror är AA är typ (huvudgenen) för färgproduktion och kan inte manipuleras av andra gener sålänge den har en dominant form. vilket inte gäller om AA är muterad till aa (Non Agouti) kan ha fel.
Tack för att du förklarar så bra, terato :)
Jag tror vi börjar nå konsensus nu. Albino är samma sak som PEW.
Men får man överraskningar i kullarna så kan det vara en himalaya/siames med roan, som tas för en PEW.
#80 Lokus är platsen genparet sitter på. Två genpar är alleler till varandra. Eller rättare sagt, I ett genpar är generna alleler till varandra.
Alleler kan vara homozygota (två likadana gener som AA) eller heterozygota (två olika gener på grund av mutationer som Aa) Mutationer kan vara dominanta (Versaler) eller recessiva (Gemener). Dominanta är oftast dem gener som uppfyller mest funktion. Recessiva är ofta muterade gener som uppfyller mindre funktion. Genernas uppgift är att koda proteiner som använd överallt i kroppen för att hålla igång olika processer. behöver jag gå in djupare i ämnet så finns det risk att jag börjar snacka bullshit eftersom att jag kommer behöva förklara exakt hur celler fungerar med RNA histoner och cellens alla organ. Och var på krogen tidigare så jag har inte 100% hjärncells population just nu! haha

#78 Ja, exakt och det är så man ska tänka när man rabblar genetik. Vad GÖR generna? Vad gör rr (rubinögongenerna)? Jo, de bleker svarta pigment till gula. Vad gör aa (svartfärggenerna)? Jo, de avlägsnar det gula bandet som annars finns på agouti-hårstrået. They all have a job to do, liksom.
Tillsammans får man en härlig soppa och ett slutresultat som syns, eller inte syns på råttan.
#81 Hmm, hänger inte riktigt med på vad du menar nu men en AA-mm t.ex. är fenotypiskt en cinnamon men som har homozygot agoutipar så den lämnar enbart tickade ungar oavsett partner. Parar man en sån med en aa-mm så får man enbart Aa-mm i kullen, alltså cinnamon baserat på heterozygot agouti. Fenotypiskt ska det inte vara någon skillnad på AA och Aa men det törs jag inte svära på.
#82 Haha, ja, mitt i all onödig förvirring lyckades jag ändå rädda mina misstag hoppas jag. Ja, exakt, bra grej att veta ifall det skapar huvudbry!
#83 Ja, men exakt så som jag förstår det med. Däremot var det så länge sen jag lärde mig genetik så har glömt bort alla ord och sånt, måste refresha mig på dom hela tiden. Men jag kan själva uppbyggnaden, själva tänket. Och ibland är det nästan bra att inte slänga sig med så mkt ord, för folk kopplar bort om det blir för mkt konstigt.
84# Jag kan ha fel angående om AA är dominant över alla andra gener såm påverkar alla färg gener. Jag blir lite osäker nu när jag tänker mer på vad det innebär. Ställer mig själv följdfrågor som jag inte kan svara på.
Känns skit jobbigt! Tänk om allt folk lärt mig är en lögn!!! Tänk om vi lever i ett 2d multiversum där allt är oändligt och allt är kopplat samman genom ett loopat antal dimensioner!? :D
AA är inte dominant över alla andra gener, men en råtta med AA ger alltid ungar med färg som är agoutibaserad.
Behöver man använda sig ofta av vetenskapliga termer så är det lätt att man råkar använda dem när dem passar in.
Men blir inte AA cc albino då? Klart att AA fortfarande finns där, men har AA någon funktion över cc?
Jag menar att AA säger typ "Producera alla färgnyanser ni kan!!" och cc säger typ "STOP I BACKARNA" till alla nyanser.

Jo, AA-cc blir en albino! :)

Och parar du den pewisen med en svart så får du en massa agoutisar, dvs. Aa-Cc

Haha, gillar din förklaring på vad AA och cc säger för övrigt!
Nä, men återigen, vad är genernas funktion? Agoutigenens funktion är att göra hårstråt svart med ett gult band. c-genens funktion är att bleka ALLT. Den skiter i om råttan är russian blue hooded, den bleker ner skiten. Så var det med det! :P
Men "under" c-blekningen finns alla koder kvar, och fortfarande i dubbel upplaga. Så de hoppar gärna fram i nästa generation vid tillfälle.
(Jäklar vad din intressetråd är überförstörd nu!)
#89 Happ man får bukt på nya saker varje dag :)
Frågade min lärare idag hur nya antal kromosomer tillkommer genetiskt och i evolutionen med tanke på att alla djur och växter har en gemensam förfader.. Han kunde inte ge mig ett svar :/ nu kommer jag gå och grubbla på det tills jag får ett svar…
#91 Önskar man kunde döpa om tråden till "überförstörda intresse tråden för singlar och folk med råttor" Hahah
#92 man får inte ställa för smarta frågor till lärare, höhö ;) 😃
#92 Vilken lärare frågade du? Alltså vad har han för ämne?😛

Mvh Stephanie 

Hahahaha!
"Vi som anser att fredagsmys är att diskutera smådjursgenetik på amatörnivå på ett internetforum"
Ja, den var en mindtwister. Men personer med dawns syndrom har ju en extra kromosom. (En extra bara, det är också weird). Så det kanske är såna saker som har hänt i evolutionen. Men det är fortfarande konstigt att det bara poppar upp en hel till extra kromosom out of nowhere.
(Jag är för övrigt inte singel, min stackars sambo tror att jag pluggar)
#94 Jag gillar inte "lärarens gullegris" men jag tror min lärare tycker om mig när jag ställer frågor som inte är under lektionstid men hatar när jag ställer dem inför klassen.. *suck* Man tycker dem ska veta allt! :/
#96 Gillar att den bara skulle "poppa upp" liksom :)
Dock är jag säker på att det måste ske någon genetisk mutation som gör det fördelaktigt att ha fler kromosomer. Men vet inte om det beror på att kromosomer växer och delar sig eller om det beror på att den bara "poppar upp" ^^
*Genetiiiik om det så är det sista jag gör*
*Hoppas inte råttorna d****r *
*Det slut på skolveckan, det är dags för fredags myyyys*
#96 könskromosomerna är också singlar ^^
Hade man frågat Charles Darwin så hade det nog varit fördelaktigt för variationen inom arter att bara ha en y och x kromosom. Eftersom att det gör mutationer 100% ärftliga
Min orm som står några meter bort har lyckats ta sig nästan upp till värmelampan så jag borde gå och rädda hans liv nu.. Bye for now!
Du menar 44+x alternativt 44+y?
Då finge vi nog fortplanta oss på något annat sätt.
Vet inte vad du pratar om..
Jag är väldigt intresserad! Bor i västerhaninge f.r.o.m när de flestas sommarlov börjar, men jag är väldigt intresserad av en hane iallafall 😃
//Ebba
"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"
Wow! Kul att någon tar upp tråden :)
Kul att du bor så nära ^^ Tyvärr så kommer jag inte att avla snart och det är inte ens säkert att jag kommer avla på siames hanen. Men om jag gör det så ska jag titta tillbaka på den här tråden och meddela det till dig :)
Jaså, ja gör gärna det! 😛
//Ebba
"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"
Intressant tråd. 😃
Jag anser att det behövs en seriös uppfödare av Siamese (rubinögd) i Sverige. Gärna med i SRS.
Just Himalayan finns inte supermycket intresse för av förståeliga anledningar, den avlar ju inte rent så att säga. Och får gärna för ljusa pointer om man använder de Siamese som idag finns i Sverige. Först måste man jobba med att få en bra Siamese-stam. Rensa den från Husky/Striped Roan, vita tassar, andra färger och teckningar osv. Renavla Seal Point och avla mot så mörk som möjligt. Samt givetvis jobba med hälsa, livslängd och temperament.
När man fått fram mycket bra Siamese Seal Point kan man göra fina Himalayan.
Det är min åsikt. 😃
Så om du DaniPoo vill avla fram snygga vanliga hederliga Siamese Seal Point blir många glada! Vi saknar dem!❤️
Jag födde själv upp Siamese på 90-talet.
Jag kommer att föda upp siameser och himalaya, både sp och rublp. Lägger upp planerna på sikt nu. Inom SRS.
#108 Varför? Vad vill du får ut av det? Hur mycket vet då om råttorna du ska para osv? :P
Det ska jag gärna förklara, men jag vill inte sno din tråd mer nu. Det blir noga matchade föräldrar med stamtavla, det kan du vara säker på.
TS - med tanke på hur mycket OT det är i den här tråden -- vill du att den rensas upp, eller vill du göra en helt ny intressetråd och länka ihop med denna och hänvisa eventuella diskussioner hit?
Vet inte, kanske gör en ny tråd om några månader när jag vet mer om hanen. jag säger såhär. Gör vad ni vill med den har tråden.