Råttor iFokus

Råttor

Etikett: agility-aktivering
Läst 580 ggr
iluvkottar
3

Vara utomhus med råttorna

Hej 

Jag vill gärna att mina råttor ska få vara ute lite ibland, och jag har hört att andra tar ut sina råttor. Men jag har några frågor, då detta är mina första råttor och jag är lite osäker på hur jag ska göra. Behöver man en sele och vilken rekommenderar ni i så fall? Finns det något farligt o-gräs eller annat jag ska hålla utkik för? Och hur brukar ni göra när ni tar ut era råttor? 

Tack i förväg:)

UrchinFamiljen
0

Tass :) Spännande och se vad alla säger, har inte heller varit ute med mina råttor så mycket.

♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Alenzi
2

Se för det första till att de inte fryser och får drag. Litar du inte till 100% på din råtta tycker jag absolut att du kan ha på en sele (better safe than sorry! Råttan kan dessutom bli skrämd och springa iväg), gör gärna en egen 8-sele (google är din vän); min erfarenhet är att de sitter bäst. Råttan kan tycka det är jättemysigt och spännande att åka med innanför din krage eller i en mjuk jackficka. Vill du att den skall få utforska lite är det bra att vara medveten om att den kan få med sig allehanda äckelpäckel (ohyra) om andra (vilda) möss och råttor frekventerar området.

iluvkottar
7

Tack! Jag var ute med Melvin en stund nu på förmiddagen. Det var jätte härligt ute och perfekt temperatur. Jag satt på en filt i gräset och han fick utforska lite(jag hade 8 selen på). Han gick för det mesta höst 3 meter bort och kom för det mesta av sig själv tillbaka. Men ibland blev han lite förvirrad och då sprang han iväg lite, fast det gick ju bra då jag hade selen. Ha låg också mycket innanför min tröja men huvudet ute så att han kunde känna alla dofter och få frisk luft, och vi myste jätte mycket;) Jag tycker att det var en väldigt bra upplevelse och jag ska definitivt göra det igen. Det var så himla mysigt!