Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 920 ggr
IamNinjaBoy
0

Kanga sjuk.

Hej vi har ju fått två tjuvparningskullar från Winky och Kanga.
Kanga födde sex ungar igår och idag upptäckte vi att hon är väldigt blek, nästan gråvit om tassar och öron. Hon verkar inte alls intresserad av ungarna längre, hon var världens bästa lilla mamma igår å mata dom å bädda runt på dom. Hon dricker väldigt mycket och blöder lite mellan benen och är slö och blek som sagt. Just nu är mamma hysterisk och jag sitter med ungarna innanför tröjan så att dom inte fryser då Kanga inte ens bäddar åt dom. Självklart ska vi söka vetrinärvård så fort som möjligt men det är stängt nu och en timme till närmsta och säkert en låååång väntetid så vi undrar vad vi kan göra för henne nu. Vi har antibiotika (flytande Baytril) är det nån idé att ge henne det?

Stephanie
0

Om hon födde bebisar igår så kanske hon har kvar någon dödfödd i magen som gör att hon mår dåligt… I så fall är det riktigt bråttom…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

IamNinjaBoy
0

Mamma säger att hon känner två klumpar i magen. Mamma säger att hon läst att honan kan absorbera ungarna?

Zakaraa
0

Att ge en diande mamma medicin är inte bra då det kan överföras till ungarna. Men försök få tag i en jourveterinär för som #1 skriver. Kan vara riktigt ont om tid att hjälpa henne.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

IamNinjaBoy
0

Vi pratar nu med en vetrinär, men dom är inte smådjurskunniga såååå vad ska hon göra, undrar vetrinären?

Stephanie
0

Ring till någon veterinär som är bättre på smådjur 🙂 Det är ju dumt att åka in till nån som ger en felaktig behandling pga okunskap.

Zakaraa
0

Ett djur kan precis som människor absorbera foster, det stämmer Men eftersom ni verkar känna två knölar nu så är de fullt utvecklade och dött i magen, dvs de "förorenar" henne (Om det nu är bebisar som ni känner) dessa kommer hon med största sannolikhet inte absorbera och risken finns att de "förorenar" henne så pass illa att hon avlider så en kunnig veterinär behöver nås ganska omgående. Kolla om ni kan ringa och rådfråga ex roslagstull (vist heter de så?)
De kan smådjur och bör kunna ge några akuta hjälpmedel.

IamNinjaBoy
0

Jourvetrinären säger att det är avlivning som gäller… Så nu måste vi rädda ungarna. Kan man ge dom till Winky och försöka stöd mata alla 20 ungar fast lite mer sällan eller ska vi flaskmata dom sex ungarna endast?

Stephanie
0

Sa h*n det över telefon? Känns skumt att avgöra det redan innan h*n sett råttan…

Stephanie
0

Om det var några uppenbart mindre bebisar skulle jag nog överväga att kulla dem, och hoppas på att Winky tar sig an resten… Hur gamla är Winkys bebisar?

Zakaraa
0

#7 det kommer nog bli kämpigt för Winky att ta hand om två nyfödda kullar. Det du skulle kunna göra är att ringa en grossist och köpa ut en hona som kan agera amma. Vet tyvärr inte exakt hur sådant går till men det att det finns några som gjort så i nödfall.

Känns väldigt oprofessionellt att veterinären sa så utan att ens se djuret.. :(

IamNinjaBoy
0

Vi bor liksom i arvika inget är öppet eller är kunniga inom råttor… Ja men jag menar att man ger dom till Winky och hjälper henne samtidigt å håller koll och stödmatar med jämna mellanrum för att det känns som om ungarna har större chans.

Stephanie
0

Hur gamla är Winkys ungar? Är det stor åldersskillnad mellan dom?

IamNinjaBoy
0

Nej dom är bara en dag äldre än Kangas

Stephanie
0

Ok, det är ju bra det. Det bästa för ungarna är ju förstås att födas upp av en mammaråtta, men 20st är väldigt många. Om det är några som är mindre och klenare så tycker jag att du borde kulla bort dom…

Zakaraa
0

Måste tyvärr hålla med Stephanie i det att kulla (dvs. avliva bebisarna).
Jag stödjer inte alls kullning men i ett fall som det här så känns det som att det är bäst för alla :/

Stephanie
0

#15 Precis vad jag menar. 😕

IamNinjaBoy
0

#10 Men det där med grossist? Hur får man tag i det snabbast? Vi har en djuraffär som inte säljer några djur förutom om man beställer men då kommer dom inte förens en vecka. Sen har vi ju Karlstad som jag kan ta mig till imorron tar en timme dom har nåra djuraffärer men jag vet inte hur dom har det med diande mammor?

Zakaraa
0

#17 vis sånna här fall kontaktar man grossisterna direkt och går inte genom affärer eftersom det är en diande mamma du är ute efter. Så kolla upp Imazoo och andra grossister och kontakta dem.

IamNinjaBoy
0

Men vad räknas som grossister? Är inte det djuraffärerna? Förlåt om jag låter lite efter men jag vill göra rätt från början istället för att slösa tid på att göra fel.

Stephanie
0

#19 Nja, djuraffärerna köper ju vanligtvis in råttor från massuppfödare - dvs grossister 🙂 Men rent spontant så hade jag aldrig tagit in en sån råtta. Jag tror att risken är större att hon biter ihjäl ungarna än vad en tam hona gör…

Zakaraa
0

#19 Nej grossister är de ställen som föder upp djuren. Djuraffärerna är de som säljer dem. Grossister gör mer än att bara föda upp djur men det är oväsentligt i detta fall (du kan söka på grossist senare om du vill och läsa mer om vad en grossist är men som sagt är det oviktigt just nu)

En grossist i sverige är Imazoo, jag kommer inte ihåg de andra namnet, grr >.<

#20 det finns en del uppfödare som tagit in grossistråttor som ammor utan problem så jag skulle chansa på det om kullning är helt uteslutet.

Stephanie
0

Åkello är väl den andra? 🙂

IamNinjaBoy
0

Det är ju inga vildråttor dom föder upp för att sen sälja heller. Är hon diande så ska hon väl egentligen redan ha ungar, då borde hon logiskt sett inte bita ihjäl ungarna. Har hört att råttor har jätte starka moderskänslor. Det är ju bättre än ingenting.

Zakaraa
1

#22 det namnet har jag faktiskt aldrig hört innan :O Men om du hört det så är det säkert en av dem också, finns fler i alla fall :)

Stephanie
0

#23 Haha, säg inte det… 😃 Det är ju inte som hos privata uppfödare, att man avlar på temperament och hälsa direkt… Så risken finns ju att du får hem en jättestressad råtta, som du dessutom vill ska ta hand om ungar.

Apootie
1

Det går inte på några sätt alls att få ut de dödfödda ungarna då? Förstår att det kan vara oerhört svårt med ett sådant litet djur… Men man kanske på något sätt kan få ut dem genom att peta med ett finger? Låter helt efterblivet och kan säkert skada råttan… Jag vet inte… Bara en tanke som slog mig då jag på tv (ja tv…) sett på när ett annat djur fått ungar, då var personer med och stack in händer (var ett större djur) för att då igång de kramper som gör att djuret får ut ungarna… Don't judge! Vet självklart att det säkerligen inte är en bra idé alls…

Fy så hemskt för er 😕

wintermynta
1

Börja med att ge honan blodmat, blodpudding, lever mm.

I det här läget så skulle jag medicinera henne trots att hon har nyfödda. Jag skulle inte kulla den andra honans ungar då det är risk att hon biter ihjäl alla. Winky kan säkert ta en extra kull under nån dag medans ni letar fostermamma. Skulle ni inte få tag på nån så kan man ju försöka flaskmata dom små.

Wamrat
14

Efter mycket om och men så är halva segern vunnen!

Tack vare underbara uppfödare med erfarenhet och en shitload av empati så fick jag så mycket goda fina råd!

Med hjälp av dom fick jag igång värkarna på Kanga och lyckades dra ut hennes foster. Och även placentan. 

Kanga vilar nu instoppad i fleecefiltar och nosen kladdig av kalk och socker. Kanske lyckas hon överleva nu när det giftiga fostret är ute!

Ett STORT tack och en miljon 🌺 till er som gav mig fina råd och en jvla massa stöd!

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Zakaraa
0

Har suttit och följt FB-tråden sedan jag upptäckte den och det är så otroligt skönt att fostret kom ut!
Se till att hon håller sig varm, vatmvatten flaska eller vetekudde om inte filtarna skulle hjälpa. Massor med kramar! Så glad att det gått så bra och håller alla tummar som går för att Kanga ska kvickna till!

Stephanie
0

Jag säger det igen - vad sköööönt! 😃 Nu får vi hålla tummarna för att det går vägen!

Sara FE
0

Åh, vad skönt att det gick bra!

Bananbullar
0

Vad bra! Nu får vi hoppas att det slutar gott.