Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 697 ggr
KAGE
0

Vaggar med huvudet

En av mina råttor (född vecka 11) vaggar med huvudet från sida till sida. Jag har aldrig sett någon råtta göra på det viset så jag är väldigt orolig. Det hände första gången ikväll (vad jag vet). Det är inget hon gör konstant eller så. Men det ser väldigt konstigt och obehagligt ut.

Någon som vet något om det här? D:

/Karoline.

Stephanie
1

Var inte orolig :) Jag skulle gissa att hon är rödögd? Dom ser lite sämre och de vaggar med huvudet för att "scanna av" omgivningen.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

Men även svartögda kan göra så, ska tilläggas 🙂

Zakaraa
1

Låt mig gissa, hon är rödögd? :)
Det kallas att de skannar, vilket innebär att de helt enkelt mäter av området. Ofta kan man se skanningen hos rödögda då de har sämre syn, det förekommer även hos svartögda men främst röda :)

Inget farligt utan det betyder bara att din råtta har aningen sämre syn och behöver skanna för att få en uppfattning om omgivningen.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

KAGE
0

Ja hon har röda ögon! Har aldrig haft en råtta med röda ögon förut. Tack för era svar! Fick en liten hjärtattack innan. :O

/Karoline.

Stephanie
0

Så, nu kan du pusta ut igen 😃

Zakaraa
2

#4 hehe vänta bara tills du för första gången ser en råtta som ploppar med ögonen 😃 DÅ kan man prata om hjärtattack! :D
Ögonplopp😃

[PuffBuck]
0

Jag tänker genast på att detta låter som ett stereotypiskt beteende. Dvs ett onaturligt beteende ett djur utvecklar när det inte kan utföra sina naturliga behov. Ex. bygga bo, gräva, födosök m.m.

Har din råtta tillräckligt med utrymme? Sysselsättning när du inte har möjligheten att umgås med den? Har den möjlighet att bygga bo, klättra och utföra födosök?

Detta kan även bero på en sjukdom och för att utesluta detta - kolla igenom hela råttan och gör en noggrannare hälsoundersökning. Kontrollera: Tänder, tassar/klor, ögon, öron, könsöppning och anal samt känn och titta igenom hela råttan för att upptäcka ev. sår eller knölar m.m.

Lycka till!

[PuffBuck]
1

Och nu kan jag se de andra svaren! Nu känner man sig lite dum som inte alls är kunnig gällande råttor, men det är roligt att lära sig någonting nytt! :)

Zakaraa
0

#7 det handlar om att hon har sämre syn, ett vanligt beteende hos rödögda råttor som då naturligt har sämre syn än ex. svartögda. :)

#8 hehe inte dum, man lär sig alltid något nytt :)

[PuffBuck]
0

#9 Gäller nedsatt syn alla djur som kan vara albinos? Har de något specifikt beteende enligt art p.ga detta? :)

KAGE
0

Oroa dig inte PuffBuck! De har en jättestor väl inredd bur och de är bara 11 veckor gamla, med tanke på åldern vore stereotypt beteende väldigt konstigt..

Men ack ack.. Visste att rödögda ser dåligt. Men inte Så dåligt! =(

/Karoline.

[PuffBuck]
0

#11 Då är det nog p.ga att det är en albino. Stor bur låter jättebra :)

Zakaraa
0

#10 jag vet faktiskt inte om det gäller alla djur men med tanke på att albino genen bleker hela djuret (i alla fall med råttor) så kan jag gissa på att det försämrar synen en aning på alla djur (obs spekulation!)

#11 De behöver inte ha jättedålig syn för att de skanna utan bara sämre :) Om du märker att hon ser dåligt så kan du handikaps anpassa buren med lite stegar så hon enklare kan klättra (brukar man göra åt blinda samt gammla råttor) men det är som sagt om hon ser väldigt dåligt, vilket du säkerligen skulle märka om hon blir sämre.
Men det är som sagt inte ovanligt med skanning :)

[PuffBuck]
0

#10 Jag ska definitivt prata med min lärare om detta då det låter intressant och riktigt nyttigt att veta! Återkommer med svar så att ni också får lära er ;)

Stephanie
0

Googlar man så hittar man snabbt att nedsatt syn är vanligt vid albinism 🙂 Och så har ju råttor över lag rätt dålig syn dessutom.

[PuffBuck]
0

#15 Tack Stephanie :) Det känns logiskt eftersom det gäller råttor, men jag ska forska ytterligare i detta och se om vissa albino-djur har det desto svårare p.ga faktorer som dålig syn redan ifrån början m.m. Jag kommer som sagt att återkomma med ett svar, om jag får något bra vill säga :)

KAGE
0

#6 Häh sett många råttor ploppa med ögonen! Ena lilltjejen gjorde det till och med första dagen som hon kom hem till nya stora buren och hittade ett mysigt hörn i en plastlåda :D

/Karoline.

Zakaraa
0

#17 haha åhå, trygg-råttis! 🙂 Jag fick panik när jag såg det första gången 😃