Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1139 ggr
[rinrats]
0

Orolig över lillflickan :/

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu är jag lite orolig över min tjej. Jag fick hem henne sent igår och hon låter bara värre och värre. Någon som vet vad det kan vara? Snuva, Lunginflammation? Eller något annat? :/

Jag ska ringa in till vet imorn, men tänkte höra lite med er först vad ni tror :/

[rinrats]
2
Stephanie
1

Det går inte att se klippet?

Edit: Jag var för seg 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Dramatik
0

Hon låter ju inte direkt som man ska iaf. Ett besök hos råttkunnig veterinär är nog inte fel:)

Zolah
0

under tiden kan du ju göra en te kur åt henne, skulle länka men jag har problem med mobilen xP finns i artiklarna om vilka sjukdomar som är vanligast för råttor. om du inte fixat det tills jag är tillbaka till datorn igen så kan jag skicka länken :)

Zakaraa
0

Ja hon har någonting i luftvägarna, möjligtvis de yttre. Om du lyssnar så låter det slemmigt/blött när hon nyser så en titta vet. skulle vara bra. Kan bero på stress efter resan om du fick henne nyligen att hon låter Mer nu men det är mer bara rese-stress det där.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Sara FE
0

Nu har du förmodligen redan hunnit ringa/åka till veterinären, men jag håller med de andra att en tripp dit vore det bästa. Låter inte bra, men sådana ljud kan vara lite allt möjligt. Bara en kunnig veterinär kan svara på exakt vad det är (med stetoskop och undersökning), det är svårt att avgöra via nätet. Kan vara förkylning, lunginflammation, luftvägsinfektion, allergi/överkänslighet med mera. För att underlätta hemma under tiden kan det även hjälpa med öka luftfuktigheten runt buren, om luften är torr.

[rinrats]
0

Tack för alla svar. Jag har ringt in till vet och blev intagen på akuttiden idag kl 13:00 :) Vi får snart veta vad som är fel med våran lilla älskling :/

Sara FE
0

#7 Lycka till, håller tummarna!

[Emma--]
0

Tycker inte det lät så farligt. Skulle gissa utifrån ljuden att det bara sitter i övre luftvägarna.
Hoppas det gick bra hos veterinären :)

Fjordell
0

Låter precis som min Oliver gjorde i början. Nu lever han med kroniskt rossel (dock bara när han sover i vissa ställningar). Har medicinerat, men det hjälpte tyvärr inte många dagar. Han äter och dricker som han ska, han blir bara "snörvlig" när han sover. Nu har det dock förvärrats en aning, men jag tror det beror på förkylning, så det borde bli bättre igen.

Hoppas det går bra för den lilla tösen!

[rinrats]
0

Kom just hem ifrån veterinären, Lunginflammation/ pneumoni. Hon har fått medicin som ska börjas behandla imorn bitti :)

Sara FE
0

#11 Ajdå, vilken tur att du fick en akuttid. :) Fick hon en spruta på plats, eftersom behandlingen startas först i morgon?

[rinrats]
0

#12 Vi fick medicin hem. Ska nog börja ta det redan idag :)

Sara FE
0

#13 Det hade jag gjort, vet av egen erfarenhet att lunginflammation snabbt kan förvärras. :(

[rinrats]
0

#14. Jo visst och eftersom det ser så jobbigt ut för henne så är det lika bra att börja nu så hon snabbare kan bli frisk igen :)

Min lilla fis 😭

Sara FE
0

#15 Det kommer säkert att gå bra. :) Se bara till att hon lätt kan dra sig in i något varmt och ombonat, har vatten och näringsrik mat lättillgänglig (kanske lite extra godbitar till lilltjejen), att luften håller bra kvalité och inte står i något drag. Råden gäller visserligen alla råttor, men det är ju extra viktigt med sjuklingar.

[rinrats]
1

#Jag ska fixa henne en riktig bur efter maten. Nu är hon i trasportburen. Jag fixa lite mys åt henne också :)

[rinrats]
0

Hon är så gullig, vill inte ha medicinen så puttar bort den med sina små tassar ❤️Men känns tungt att tvinga i henne när hon inte vill, men visst är det viktigaste att hon blir frisk. 🙂

Sara FE
1

#18 Det finns nog inte många råttor som vill ha sin medicin. ;)

[rinrats]
0

#19. Haha nej det är ju inte det :P

Zakaraa
0

Vad fick du med dig för medicin hem? :)
Flytande eller tablett? :)

[rinrats]
1

#21. Det var flytande. minns inte vad det hette då vi fick den i 14 engångs sprutor :)

Zakaraa
0

#22 Jasså? Va smidigt :P Aldrig haft flytande själv så har haft tabletter som varit jättesvåra att fördela.

Vilken veterinär åkte du till och tyckte du de var kunniga med råttor?
Eftersom vi bor relativt nära letar jag efter bra råttveterinärer nu när den bästa i stan gått bort.

[rinrats]
0

#23. Jo det var väldigt smidigt men jag kan inte hålla med om att priset var lika smidigt som jag hoppades på. Vi var där i ca 1.5 timmar och veterinären ringde till andra veterinärer som är mer kunniga än vad han själv var ang råttor. Priset gick dessutom på 1100 kr för en råtta och ett besök så jag rekommenderar inte den veterinären i alla fall. Jag ska kolla upp med våran andra veterinär sen och se vad för priser dom har och vad deras kunnighet ligger på hos råttor :)

Stephanie
0

#24 1100kr för ett besök och medicin!!? 😮 Var ni där en helg eller kväll, eller vad? 

Kan tipsa dig om att blanda ut medicinen med proviva. Det gillade mina i alla fall 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[rinrats]
0

#25. En fredag kl 13:00. Jo man är rätt chockad över priset faktiskt. Ibland undrar man om veterinärerna som tar så mycket verkligen vill hjälpa djuren…bara tjäna pengar i deras huvuden :/

Sara FE
0

#26 En del ställen tar betalt per påbörjad halvtimme, det kan nog bero på det eftersom ni var där väldigt länge. :)

Zakaraa
0

Känns inte som en så konstig summa egentligen.. Vår lokala stora veterinär tar 450kr för att ens komma in genom dörren i stort sett.. (och då per råtta….) Åkte in för medicin en gång till de råttor jag vaktade, 450kr/råtta + medicin fick vi betala då..

[rinrats]
0

Ja det finns olika veterinärer och alla tar olika :) Jag är säker på att det finns något ställe som är en aning billigare än 1000 spänn i alla fall :P

Zakaraa
1

#29 absolut :P Den veterinären jag går till, en gammal vän till familjen är väldigt billig men det är nog lite kompispriser också skulle jag tro.

[rinrats]
0

#30. Haha ja det är inte alla som har en sån tur ;)

Lancia
0

Nu var det väl en akuttid det gällde och alla kliniker jag känner till lägger på ett par hundralappar för akuttider tyvärr.

[rinrats]
0

Jag har en fråga, när börjar man märka av förbättring? Jag hör mer "rosselaktigt" i hennes lungor nu :/

Fjordell
0

Om det är en 14 dagarskur så lär du börja märka effekt inom ungefär 2-4 dagar. Full effekt kommer efter ytterligare några dagar. Det är lite olika beroende på medicin, och så hänger det mycket på råttan också. På min Oliver märkte jag av effekten redan dag 2 av medicinering. Han lät ingenting under resten av tiden under själva medicineringen, men bara någon dag efter sista dosen började han rossla igen.

Trist att hon skulle bli dålig… :/ Det är väl dessutom hon som är merle? Om jag inte minns helt knasigt.

[rinrats]
0

#34. Jag tycker att hon inte nyser lika mycket men då låter det värre i lungorna nu istället :/

Nej, hon har jag nyligen hämtat, hon är en mink ambk :)
Min Merletjej är fortfarande frisk så länge dom inte lyckas bli smittade det vill säga :/

Lunginflammation är väl väldigt smittsamt? :/

Fjordell
0

#35 Ajdå… Låter inte alls bra. Hon ser ju så himla ung ut. Hur gammal är hon?😕

Såg nu på din hemsida, det var Sahara jag tänkte på… Namnen var så lika, så jag blandade ihop dem.

Och ja, lunginflammation smittar mellan råttor. Beror ju mycket på vad det orsakas av… Är det mycoplasma så har troligen alla dina råttor detta, men behöver inte insjukna för det. Det är nu det hänger på immunförsvaret.

[rinrats]
0

#36. Hon är ca 3 månader gammal :/

Jo men det är lätt att blanda ihop namn :P

Borde alla behandlas tycker du? Jag har inte hört några nysningar i flockarna än i alla fall så vi hoppas på det bästa :/

Fjordell
0

#37 Åh men fy… Sorgligt. Hon är ju bara en liten bebis. Antar att du redan har meddelat uppfödaren?

Nej, det tycker jag inte. Om ingen annan visar symptom så behöver du inte oroa dig. Men om du skulle märka av minsta lilla missljud i andningen på någon av de andra råttorna, ring vet. direkt och be om mer medicin! Ju fortare man börjar behandla, desto bättre. Så som sagt, oroa dig inte, men lyssna noga på alla råttors andning varje dag, så att du fort kan upptäcka ifall det skulle vara något.

[rinrats]
0

#38. Jo uppfödaren vet om det :/

Jag ska hålla extra koll på alla råttor i alla fall och så hoppas jag att hon tillfrisknar väldigt snart :/

Fjordell
0

#39 Ja, vi håller tummarna för den lilla tjejen! Hoppas verkligen hon blir bra igen, så hon kan fortsätta leva en rikt och bekymmersfritt liv, precis som en ung råtta ska få göra.

Väntar med spänning på uppdatering om läget sen!

[rinrats]
1

Uppdatering: Idag på kvällen tycker jag att hon låter bättre, jag hörde inget ur hennes lungor och hon låter minimalt snorig så jag hoppas att medicinen börjat göra sitt nu :) Känns skönt :)