Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 407 ggr
[Pyretstyle]
0

Hur är era honor?

Jag hade ju ett par hanar förut och tyckte verkligen om hanar men funderar på att skaffa ett par honor nu. Har faktiskt till och med skickat intresse på ett par dumbohonor fast den kullen är inte född än. :)

Men nu tänkte jag höra lite hur era är i temprament. Hur är dom under löpet/brunsten? Och hur ofta löper/brunstar dom (vad heter de?) Har hört att dom kan "hjälpa varandra med att tillfredställa varandra" hur vanligt är det? Luktar det mera om dom då? Och hur mycket väger dom ungefär? Har era haft några sjukdomar?

camilla85
0

Mina tjejer (har fyra stycken) är väldigt pigga och spralliga. Vilket jag tycker är roligt, de är dessutom unga råttor (ca 18 och 9 veckor). Men de sägs ju att honråttor är mer aktiva än hanarna. Jag märker inte på deras beteende när de löper och har inte sett att de tillfredställer varandra, de brukar dock vara på varandra lite mer och vilja lukta i baken och så. Råttor löper ca var femte dag och de luktar inte om dem.                                                                  När det gäller sjukdomar och vikt så vet jag inte. Jag har ingen våg och sjuka kanske de blir i framtiden, det vet man ju inte. Men honråttor brukar man väl säga väger mellan 300-500gram när de är vuxna.

Nidnal
0

Honorna kan reagera väldigt olika när de löper. Jag har en tös som inte kan sitta stilla en sekund, hon hoppar omkring som en groda och vibrerar frenetiskt med öronen. Sedan har jag även honor som det nästan inte märks alls på. Särskilt de unga råttorna brukar rida på den som löper. Angående lukt kan det också vara lite olika. En av mina råttor doftar som söt parfym när hon löper. De andra märker jag ingen skillnad på i lukt.

Sjukdomar borde väl vara lika vanligt för både honor och hanar. Skillnaden är väl att honorna kan råka ut för livmoderinflammation, som är livshotande för dem.

Mina honor väger mellan 314 och 476 gram (vägde dem precis idag). De är mellan 8 månader och 2 år.

Honor är väldigt roliga med alla bus de hittar på :)