Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1057 ggr
hund_katt
0

galler båtten till råttor?

Hej! jag har en kompis som.. ja, är lite konstig kanske… hon hade två råttor. och jag vet själv om att hon inte är en lämplig råttägare. eller djurägare överhuvudtaget. hon läser inte på något innan hon köper ett djur. hund hade dom haft innan. och det är hennes mamma rätt erfaren med och så, men dom tänker inte efter innan dom köper nåt. en gång stoppade jag henne för att ge paprika chips till sina råttor. det är ju krydda. då sa hon att det inte var mycket, men jag sa att dom inte ska få någon krydda alls och att man ska undvika det, och ja, vi diskuterade någon minut.

nu har hon i alla fall sålt råttorna, vilket jag är rätt glad för så har dom kanske en bättre familj…

det jag skulle säga var att, hon hade en fågelbur till sina råttor, med GALLER på botten ovanpå spånet. jag frågade om hon inte skulle ta bort det. då sa hon 'nej, gallret sitter fast i själva buren, och dom når ner till botten' även om det var minst 2 cm ner till botten. jag visste att det inte var bra, men visste även att det inte gick att övertala henne, så min fråga är: är det lag på att ha galler som botten? husen och så har ju inget mjukt matterial. dom får ju sova på galler, om dom inte sover i hängmattan dom har, om inte min kompis skakar på den för att dom ska komma ut så hon kan hålla på med dom. Dom får ju inte sova någonting!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Zolah
1

Det är ingen lag på att man inte får ha galler eller gallerhyllor , men däremot är det inte så bra. Dom kan få något som heter bumble foot. ( finns mer om det i våra artiklar ) Tycker det är bra att du vågar påpeka detta för din kompis, för ibland kan bara det ge personer en tankeställare så att dom ändrar något.

Lamina
3

L80 kap. 8, 7 § Kaniner och gnagare får inte hållas på nätgolv. Detta gäller dock inte då djuren hålls i betesburar eller andra utrymmen med direkt kontakt med marken.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Dramatik
0

Fast egentligen, om man har gallergolv i buren och sen lägger borismattor på där, borde det inte vara okej då? Nu menar jag inte att man ska göra så, men jag tänkte bara att då blir det ju som ett helt golv istället.

Och #0 Så farligt är det inte för råttor med kryddor, lite kan de faktiskt äta:) Man ska väl mest se upp så att det inte är för starkt eller för salt och så.

Lamina
0

Är det borrismattor på golvet så är det ju inga problem. Det är just det att dom inte ska gå direkt på galler.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zolah
0

#2 Tack då vet jag det för framtiden! :)

Precis som Lamina säger, då skyddas dom ju från 'nötandet' av tassarna. Det som blir är ju att dom får trycksår

deeremf
0

#2 gäller det då galler?

Som i min jenny var det galler över botten (jag kastade ut gallret) men det är ju inte nät utan galler.

Lamina
0

Det är ju i princip samma sak. Galler är ju i regel hårdare, så det borde ju egentligen vara snäppet värre än nät.

//Lamina

Lamina
1

Fast det kah ju inte jag avgöra, utan det får du nog faktiskt fråga länsstyrelsen om.

//Lamina

hund_katt
0

Tack för svaren! Har fått reda på jättebra saker. Tack så jätte mycket :D

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Jollabolla
0

Är det dåligt för råttorna att gå på gallerstegar också? För jag har nämligen en stor bur med bra botten och mjukt underlag. Men sen så är alla stegarna av galler. Jag har sytt trappskydd som man fäster med resår men de biter av resåren och drar bort skydden. Kan råttorna då få bumblefoot av att gå på stegarna eller är det mer om man har en gallerbotten i hela buren?

deeremf
0

#10 var någon som skrev i en annan tråd att man inte behöver oroa sig för bumblefoot med mindre råttorna inte går på galler 24/7 utan någon möjlighet att gå på något annat.

Det är ju inte gallret i sig utan snarare det att de får sår på fötterna som blir infekterat och det i sin tur leder till bumblefoot. (om jag förstått det rätt)

Jollabolla
0

#11 tack för ditt svar, jag blev lite orolig ett tag eftersom att de hela tiden rycker av trappskydden men det är väll för att få bättre grepp. Då behöver jag inte oroa mig för att de ska få sår m.m på sina små tassar ;)