Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3704 ggr
vapensyster
0

sår på tassarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Lägger in här åt en kompis. Det är en hane som har fått vad som ser ut som en mogen finne. Han har en på vardera baktass. Varv den ena har spruckit. Vad är detta och vad är behandlingen?

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

vapensyster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Där den spruckit på andra tassen

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Zolah
0

Hmmm, jag tror du har fått klumpfot.

typ liggsår som fått i sig strafylokocker om jag minns rätt…

ser inte ut dock att vara finnar då det är på så udda ställe, alla mina råttor har fått dem på -kroppen- kroppen.

Mezzzanina
0

Precis så fick min gamla råtta.Det sas att det var så kallad "Bumblefoot" Vad jag gjorde med min gamla råtta var att jag del la så att det bara var mjuka underlag i buren.Alltså inget hårt som råttan skall gå på.Sedan tvättande jag av bakbenen med lite alsolsprit och baddade dem med lite kortison salva som jag fått av veterinären.Sedan tejpade jag baksidan av råttans ben med kirurgtejp i två lager.La som en liten remsa på vardera bakben av tejpen.Jag bytte kirurgtejpen ungefär var tredje dag.Men hur ofta jag böt tejpen berodde på om den vart smutsig. Vad jag förstår så kommer detta ofta av för hårda underlag som råttan sitter på så var noga med att ha mjukt under din råtta samt försök att hålla sårbölderna så rena som möjligt.Du kan ha en fleecefilt i botten på buren istället för annat bottenmaterial. En del lägger mjuka mattor i botten på burarna.Men det får de som har mattor tipsa dig om för jag har inte några mattor just nu.Hoppas din råttan blir bättre!

Gizza
0

Liggsår/trycksår Pga för hårt underlag Badda med alsol/klorhexidinsprit Se till att ALLA underlag i buren är mjuka, även hyllplanen Byt strö ofta för att dämpa infektionsrisken Kanske även byta strö beroende på vad som används Att bara badda med sprit torkar ut huden så risken för hudsprickor ökar. Smörj då in med någon djupverkande, mjukgörande salva. Men använd bara spriten till en början! 2ggr/dag

lillaeld
0

Min första hane jag hade i fjortonårsåldern hade samma sak.
Jag bytte också till mjuka underlag och satte helt sonika plåster på hans baktassar som jag bytte när det behövdes.
Det var väl inte det roligaste han visste, men efter ett tag lät han dom faktiskt vara kvar på :)