Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 723 ggr
_Charlie
0

Vild eller utsläppt tam?

När jag vandrade hemåt för en stund sedan flög plötsligt en råtta ut från busken vid lekparken, framför mina fötter, över lilla gångvägen, och in i busken på andra sidan.

Jag hann knappt se den, mer än att den var ca lika lång som min hand utan svansen räknad, såg rund och fin ut, och var i någon slags brun färg.

Färgen får mig att tro att detta var en vild råtta, men något inom mig säger att det inte var det. Jag har aldrig sett en vildråtta här i bostadsområdet.

Jag stod en stund och försökte hitta den i busken men den matchade nog fint den bruna färgen buskarna är i just nu.

Ni som är lite mer insatta i råttor än mig som har ingen erfarenhet alls, tror ni att det var en vild råtta ändå?

Jonna
3

Jo det kan mycket väl vara en vild råtta. De lever ganska bra på att plundra sopkärl och komposter. Om sommaren äter de grönt, frön insekter, sniglar, grodor, möss.

Jag har varit med om att en av mina hannar rymde med en vild hona som var parnings intresserad. Det hände i norrbotten, under sommartid. Min hanne återvände efter 3 dygn och jag var glad att han ville hem igen och var oskadd.

Sara FE
0

Det var förmodligen en vildråtta. De är mycket duktiga på att gömma sig, och finns lite överallt trots att man aldrig sett någon i området. Själv har jag faktiskt sett flera i närheten av mitt hus (stadsdel i Stockholm). :)

_Charlie
0

Tack! Då behöver jag nog inte ge mig ut igen och försöka locka på den. ;) Jag blev jätteförvånad, faktiskt har jag aldrig sett en vildråtta i hela mitt liv ute. Bara en och annan liten mus. :)

Den såg så frisk och tjock och fin ut, att jag trodde den kanske var tam. Jag har föreställt mig vildråttor som smala, skrangliga, småskabbiga fulingar. Denna var riktigt fin. Kanske den kalasat på alla rester som blivit kvar vid grillplatsen. :)

Sara FE
0

#3 De jag har sett har tyckts vara i utmärkt kondition, snabba små rackare. :)

Jonna
0

De tamråttor som blivit övergivna ute blir skrangliga och full med löss eftersom de inte fått lära sig att klara sig som små och inte har en flock att ta hjälp av. Jag lockade in en övergiven en sommar för några år sedan men den hade redan fått lung-problem och gick inte att rädda 😭

Jag hade den några veckor innan tillståndet blev så illa så stackarn behövde avlivas. Den var i vart fall snäll, välnärd och glad och slapp lössen de veckor jag hade den.

mikeiko
1

#1 Aaah jösses jag som brukar drömma mardrömmar om att jag hittar bebisar ute som ser ut som tamisar pga pälsslag. Man kan ju inte låta bli att undra om det blev en kull med avvikande utseende efter den rymningen…

Vildvittrans
0

Måste bara berätta en sak som hemsökt mig i en månad nu. Min mamma ringde och sa att hon såg en svart stor råtta springa på en refug på vägen i utkanten av den lilla staden där vi bor. Hon stannade till och öppnade bildörren. Då springer råttan MOT henne, som om han ville in i bilen. Då kommer en långtradare bakom och tutar för mamma står i vägen och råttan blir så klart rädd och springer över på andra sidan vägen ner i diket o försvinner. Så hon ringer mig och vi letade i flera dagar fastän det då va snorigt kallt om nätterna så den lär nog inte vara i livet vid det laget. Men usch så ont i hjärtat det gjorde! Har försökt hitta ägare men det har inte lyckats. Iaf bara för att tala om att man sett den och att man försökt (om den nu skulle vara saknad).
Kan fortfarande inte släppa det och tittar ofta efter den. Lilla frusna rädda tåttisen som verkligen skrek om att få hjälp :´-(

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

Sara FE
0

#7 Men usch, vad hemskt! :( Hoppas verkligen att ni eller någon annan hittar den.