Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 485 ggr
DaniPoo
1

Gosgnag bra eller dåligt?

En av mina råttor älskar att mysa men när man kliar honom (speciellt bakom öronen) så tar han det första bästa och börja "små-gnaga" på.
Ibland är det min hand som blir gnag objektet, den gör inte ont men jag måste erkänna att jag är lite nojjig för att han ska råka bita till hårt.
Jag tror inte att han någonsin skulle göra mig illa med flit, men ibland har råttungar råkat "nafsa" för hårt och han som är så stor kanske skulle kunna bita till ordentligt av misstag? Eller nojjar jag bara? Var har ni för erfarenheter av mysgnag?

Gahich
0

De är inte så att han "pustar/tvättar" dig? då kan dom ju smågnaga lite

Sara FE
0

#1 Håller med, det låter som om han putsar dig. :) Råttor "snågnager" när de putsar, det är inte bara slickande. Spionera på dina grabbar när de rengör varandra så kommer du nog att lägga märke till det. Ibland hör man något litet pip från den som blir putsad.

DaniPoo
0

Det är mest tänder när han gör det och det är oftast inte mig han "gnager" på, det kan vara en tygbit eller vad som helst som ligger i närheten. Och när han "gnager" på mig så är det inte som när någon annan råtta tvättar mig. Det är nästan bara tänder. Men inte hårt

Zakaraa
4

En vanlig sak som Hundar brukar göra, när de tycker det är skönt så brukar ju benet börja gå och ibland kan de "gnaga" tillbaka. "Kliar ud mig så kliar jag dig"

Kan tänka mig att det är samma beteende här, du putsar honom och han putsar tillbaka.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

DaniPoo
0

Ni vet det där knastrandet råttor gör när dem myser, har aldrig hört honom göra det. Han börjar gnaga på saker istället. Typ så

Sara FE
0

Flera av mina råttor har putsat genom att gnaga på min hud sådär. En av dem var även väldigt hårdhänt när hon gjorde det, så att det nötte på huden (speciellt öronen)… Och det är inte alla råttor som knastrar så att man märker det. De kan mysa ändå. :) Ett par av mina honor mysknastrade i stort sett aldrig så att jag hörde det. De slipar tänderna ändå, måste inte vara mys för knaster. Så det är inget att hänga upp sig på.

#4 Vissa hästar gör likadant. :)

DaniPoo
0

Jo jag vet, dem knastrar ibland ändå och ibland när dem är sura.
Och han några knastrar nästan aldrig.
Men jag har 11 råttor och ingen av dem beter sig som honom när det kommer till gos och mys. Så det jag undrar är om jag ska vara försiktig elr om ni tror att det är lugnt och så? Eftersom han blir så till sig när man gosar med honom och han använder så mycket tänder så är jag lite orolig att han ska råka bita

Dramatik
2

Jag tror inte du behöver vara orolig över att han ska bita dig. Han visar ömhet tillbaka helt enkelt, genom att putsa dig. Var glad att du har en sådan råtta som är så trygg tillsammans med dig. Jag har bara haft ett fåtal som putsat tillbaka sådär:)

DaniPoo
2

#8 får försöka se det så :)
Men blir fan lite avis på hans läderkeps (hängmatta).
Det är den han oftast visar "ömhet" mot när man kliar honom.
När han sätter igång på den där kepsen så påminner det lite om när Musse och Kalle äter majs på julen! xD

Dramatik
0

#9 Haha, vilken jämförelse😃

Alenzi
0

Min Malta brukade också putsa mig precis så, lite Långbenstuk, ja XD