OK att köpa från djuraffär...
….i nödfall?
Jag vet att många är emot det, men om man har en ensam råtta och verkligen inte hittar någon annan, vad ska man då göra?
// Lise
When nothing goes right, go left!
Nog tror jag det är OK att göra, ibland så måste man. Bättre lösning än att låta den vara ensam, tycker iafl jag.
Det negative förutom att det stödjer grosister är ju att det är lite som att spela roulette, man vet inte om det är en vinst eller inte.
Och vad händer med den råttan om den inte går ihop med den andra råttan? Köper man en till och en till?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#1 Jo precis, så jag tänker också. Jag gillar det inte, men va har jag för val?
#2 Nej, jag köper 2 på en gång, såklart! Vad ska jag annars göra? Jag hittar ju inget annat alternativ
// Lise
Det är ju sant, person kemin mellan råttorna kan gå rätt fel. Hur länge är för länge för en råtta att vara ensam? när är det nästan omöjligt att passa en ny råtta med en gammal som varit ensam? hur länge har den här råttan varit ensam?
Jag vet inte, men det borde gå med två bebisar tycker jag. Om man tar det sakta iallafall, det är värt ett försök!
Han har ju haft en kompis förut, men dom bodde inte tillsammans, men varför vet jag inte.
// Lise
Men hur akut är det att han får en vän?
Det vet jag inte förrän jag får honom imorgon, jag vet inte hur han är alls.
Men jag vill ändå kolla upp mina alternativ, men nu finns det ju bara ett.. Tyvärr. Om han är frisk och pigg tycker jag det är taskigt att låta honom sitta ensam när han kan få en chans med kompisar.
// Lise
Men då tycker jag att du ska ta en vecka eller två och lära känna honom och under tiden se om du finner nån uppfödare med bäbbar, och sedan om allt misslyckas kanske ta dig till en djuraffär.
Jo jag kommer ju inte försöka sätta ihop honom det första jag gör. Jag har dessutom inga pengar just nu.
Jag har kontaktat olika uppfödare så långt jag kan åka och jag hittar ingen som har, bara planerade ett tag framöver. Hittar inga på blocket heller.. Allt känns redan misslyckat! Jag vill inte stödja deras avel, men jag känner mig så hjälplös just i det här fallet.
// Lise
Det är väl det som är nackdelen att agera råtthjälp, att man måste i princip ha bläckfisk armar om man ska kunna förbereda allt.
om du har honflock kanske det skulle vara nåt att göra honom till kastrat? eller se om nån annan kan ta honom?
Jag funderade på det förut faktiskt.. Men jag har ingen aning om mina pengar räcker till det! Kanske borde kolla upp priserna på det… Men är inte det onödigt att låta en råtta gå genom en operation om han skulle funka med andra?
Många tankar x)
// Lise
Dessutom fyllde han 2 år i april, då är det väl ännu mer riskfyllt. Eller…?
// Lise
Ju äldre djur blir ju större chans till komplikationer, du måste nog prata med en råttkunnig vetrinär för att få det besvarat ordentligt. ( samma gäller pris, tror det varierar mycket mellan vetrinärer )
en sak som bjag börjar fundera då du skriver ofta om pengar, har du råd att ha en till råtta om det är hela tiden pengar som blir det största bekymret?
Yes det har jag, men just nu har jag varit hos vetten med mina råttor som blev rätt dyrt + medicin på det + min egen medicin. Det är inget problem, jag får väl lösa det på annat sätt annars. Mina pengar kommer den 25
// Lise
alltså de råttorna ja haft innan var såkallad "ormmat" och som den djurälskaren ja är så tyckte jag det var rätt o rädda någon stackare därifrån, var INGET som helst fel på dom och dom visade sin tacksamhet livet ut och var verkligen ens bäst a vän, sen visst de kan gå fel men jag har INGEN dålig erfarenhet av zooköpta råttor.
Nog för att tråden är gammal men för att svara dig Samanthish (#15) så är nackdelen med att köpa zooråttor att man stödjer den hemska grossistaveln.
Och för att tillföra min åsikt i frågan, som kan vara aktuell även idag.
Behöver man en råtta snabbt så kan man lika gärna kontakta en uppfödare eller privatperson i närheten och LÅNA en råtta tills man kan köpa på riktigt.
Många kan känna att de "räddar" råttorna från djurbutikerna men det man i själva verket gör är att öppna upp den lediga platsen för ännu en grossistråtta.
Alla har åkt i fällan med att köpa grossistråttor och i många fall är det inga "fel" på råttan i sig utan det är vad som finns bakom som är totalt ovist samt att grossistaveln är fruktansvärd.
Finns en del intressanta och mycket längre trådar som handlar om denna fråga. Bara att söka på sajten om man vill läsa fler, många bra, åsikter :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
jag tänker inte så =) lixom ALLA som äger ormar osv köper ju endå, så dom får alltid stöd, och när en tittar på en riiktigt sorgset så tar jag det steget, stackars djuret ska inte få lida :l haha ja vet men ja blev nyss medlem så kollar igenom allt vet du =)
#17 Alla ormägare köper inte från butik. Många föder upp själva eller köper från privata uppfödare just för man vill veta att "fodret håller god kvalité". En mer etisk uppfödning skulle man kunna säga. Grossistaveln är riktigt hemsk och omständigheterna är inte alltid de bästa.. Lagliga men hemska..
Och det finns ingen koll på vad de avlar, kan mycket väl vara aggressivitet, sjukdomar, hjärtfel osv osv bakom som ingen noterar och så sprids det i den redan skadade råttstammen.
jag ångrar iallfall inte jag köpte dom via djuraffär =) var minst lika goa som råttor me stamtavla ;P
#19 Det förstår jag helt klart :)
Har själv ägt zooråttor som varit underbara, och några som var mindre underbara men ändå härliga de med. Så självklart kan man få bra råttor från butik också, det råder inga tvivel om :) Utan det är bara själva grossistdelen som är det "farliga"
Dock MÅSTE de inte nödvändigtvis vara från grossist om man köper från djuraffär! 🙂 (Även om majoriteten är det)
#21 nej det stämmer, är de inte från grossister så brukar de dock vara självuppfödda av butiken och då är det inte heller bra omständigheter där det är samma problem med bakgrund. Aggressivitet, sjukdomar osv osv. Känner ex till ett zoo som nu slagit igen som avlade själva…
Den honan var så enormt aggressiv så de kunde inte ens öppna buren och detta var deras avelshona. Så du har helt rätt, de behöver inte vara från grossist men ofta är det inte bra förhållanden oavsett. Och man som köpare kan ha svårt att få reda på info om bakgrund då det inte dokumenteras så jättebra.
Ett systerpar jag hade 2009 var ex. uppfödd av en butikägares syster så jag visste om mamma och mormor men pappa fanns det två kandidater till då de släpptes in samtidigt till honan tydligen. De sköttes bra och hade bra omständigheter i boendet osv Men eftersom de inte ens kunde tala om vilken av de två hanarna som var pappa så fick jag inte reda på någonting om bakgrunden (notera att detta var en planerad kull) så jag visste inte vad som dolde sig där bakom rent temperament och hälsomässigt.
Nu är ju denna tråden gammal, men kanske aktuell för någon annan :) Jag kan ju säga att "hanen" det handlar om visade sig vara en hona (hur man kan missa det vet jag inte…) och hon gick inte ihop med varken vuxna eller bebisar. Hon fick flytta som ensamråtta till en kompis och levde ett bra liv där. Hon vart väl över 3 år om jag minns rätt. 🙂
// Lise