Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 818 ggr
Emmetem
21

Igår var en stor dag.

Igår var en stor dag för mig, min pojkvän och lilla Ella!
Vi såg en annons på blocket angående en liten söt råtthona cirka 5 mil från oss. Vi satte oss på mopeden efter skolan och åkte dit för att kolla på plutten. Eftersom att vi hade mopeden så tog detta 1 och en halv timme dit, och när vi kom dit så var det ett stort hus framför oss. Vi möttes av en trevlig man, och vi följde med in för att kolla in det lilla pyret.

Väl inne i huset möttes vi av terrarium. I MASSOR.
Det var cirka 20 terrarium där inne med spindlar, ödlor och ormar av olika slag. Det visade sig att han hade en liten djuraffärsliknande sak för sina vänner.

Då frågade vi mannen om vi kunde få se det vi kom dit för. Allt i hela huset såg så fint ut, så vi förväntade oss att råttan hade det jättebra.
Men helt plötsligt kommer mannen fram med en 30x20cm gammal rostig gallerbur. Vi kikar ner i den och ser en liten rädd råttjej som har tidningspapper som strö. Jag blev helt chockad, men var ju tvungen att hålla masken. Så jag frågade honom om maten.
Han plockade då fram en påse med någonting som såg ut som stora träpellets. Jag frågade vad det var, och han sa att det visste han inte riktigt. Vete-någonting. Jag är fortfarande i chock och det slutade med att vi bestämde oss för att ta med henne hem. Dock hade vi moped och det var bara menat att vi skulle kolla på henne. Men vi ville inte lämna kvar henne en sekund till.

Så när vi skulle plocka ner lillen i transportburen blev hon livrädd och nafsade till och burrade ner sig i tidningpappret. Inte ett dugg tam.
Efter en stunds kämpande kröp hon in i transportburen och vi begav oss hemåt.

När vi kom hem lät vi lilla Ella (som vi döpt henne till, innan hette hon bara råttisen.) nosa omkring i den, för henne, gigantiska voljären. Efter vi mutat henne med godis märkte hon också att händer inte alls var något att vara rädd för.

Så nu sitter Chica tillsammans med sin nyfunna vän, och här sitter matte stolt som tusan efter att ha gjort någonting som känns helt rätt 🙂

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Fridborg
0

Fast nu vill jag påpeka att tidningspapper inte är alls så pjåkigt att ha som underlag, så länge man har andra saker de kan boa med. Jag har tjocka luntor längst ner, sedan river jag tidningspapper i långa remsor, mycket poppis att bädda med. Och nu för tiden är inte trycksvärtan lika farlig som den var förr. Sedan slänger jag tygrester åt dem att ha i alla små bon som blir över efter att jag syr.

De där pellets han använde brukar foderuppfödare använda. Inte bra, nej, men duger för att föda upp råttor som foder. Med tanke på alla ormar och spindlar är han förmodligen foderuppfödare. De brukar heller inte bry sig om bra burar.

Detta är ingen bra miljö för små råttor, så det var tur för lilla Ella att ni kom och tog hem henne. Lycka till nu!

Xristina
0

Nej men usch, vilken historia :( Hon har väl bara använts för avelsmaterial kan man tänka sig då :(

Vilken himla tur att ni åkte dit och hämtade henne! Hon kommer få ett så mycket bättre liv hos er :)

Emmetem
0

#1 Ja, men han hade inte något under. Han hade bara tre stycken 10x10 papperstussar som han hade lagt platt mot burbotten. Inte varken bra att gå på eller att boa med direkt då hon inte hade något ordentligt underlag!

Jag vill att mina råttor ska ha det bästa, och använder därför inte mat som inte är bra för råttor. Och om det duger som mat eller inte spelar ingen roll för mig. Det ser jag som om jag skulle sitta och gnaga på sådana där eldloggor som brinner länge. Jag finner det som djurplågeri, då vi testade att ge en liten bit sådant för att se om Chica ville ha, och hon luktade knappt på den. Det hade liknande konsistens som trä. Äckligt enligt min mening.

#2 Jag tror inte hon använt till det, för hon var bara cirka 8-12 veckor tror jag! Han sa att hon var 5 månader, men det tror jag inte ett dugg på då hon var lika liten som Chica när hon var unge.
Ja, jag känner också att det var tur! Så jag är riktigt glad att vi faktiskt gjorde det! Vi hade nästan allt mot oss då ingen kunde skjutsa, det passade inte med tider för försäljaren etc. Men tillslut gick det! :)

Sara FE
0

#3 Det där med storleken kan variera, speciellt om det är en råtta med okänd bakgrund. En av mina flickor var en omplacering, som ursprungligen kom från en djuraffär (högst troligt grossist). Hon var lika stor som ett par sjuveckorsungar jag hämtade, och hon vägde som mest 232 gram. Så din lilla tjej kan mycket väl vara fem månader. :)

Emmetem
0

#4 Det var det att han chansade på att hon var 5 månader - och om man jämför från Chica (djuraffär) så är hon lika stor som när Chica var 8 veckor!

Sara FE
0

#5 Alltså, alla djuraffärsråttor är inte små. Den andra av mina omplaceringar som kom från samma ställe som miniråttan och bara var ett par veckor äldre, var en av mina största. När hon vägde 562 gram var hon inte tjock, bara lång och muskulös. Så man kan inte alltid hänga upp sig på storleken när det gäller ålder. :) Hur länge hade han haft henne?

Emmetem
0

#6 Det frågade jag inte! Jag var för konfunderad över varför han hade en råtta alls! Jag vet att man kan koppla bort att han hade den som mat. För annars skulle han inte sälja henne :)

Sara FE
0

#7 Aha, ja det är inte lätt att tänka på allt, speciellt inte under de omständigheterna. Skönt att hon kom till någon som bryr sig. :)

Xristina
0

En av mina tjejer är dock väldigt liten i växten. Hon är nu ca 4 månader gammal, och bara hälften så stor som de andra (som är ungefär 2-3 månader äldre) :)

Laeikinois
0

min minsta hona jag har haft vägde som mest 290 gram, hon var inte mager men helt enkelt liten i växten. och den största honan jag har haft vägde ca 600 gram! alla trodde hon var en hane, var så mkt större jämfört med mina andra honor. men hon var inte direkt tjock (liite kanske i slutet) men stor kroppsbyggnad och muskulös skulle jag säga. så lite som "Sara FE" säger så är det svårt att gå på storleken när det gäller råttor och åldern.

men lycka till med din nya lilla tös, hoppas allt kommer gå bra.:)

http://punkmorsan.blogspot.se/

"Vi lever som odödliga, men dör som dödliga."

/okänd