Hjälp med min primadonna
Hejsan!
Min ena primadonna på lite över 2 år verkar väldigt sliten tyvärr, hon väljer alltid dem lättaste sov ställena att ta sig till i buren, när hon är ute springer hon runder i max 10 min sen hoppar hon upp i sängen och bäddar in sig i kudden igen, hon tvättar sig knappt på magen heller, utan detta får jag fixa till henne. Även hennes bakben börjar bli svaga, med andra ord hon klättrar knappt längre. Men hon äter och dricker som hon ska och tycker om att mysa och bli klappad/masserad. Men så sorgligt att se hur hennes bur kamrat springer runder och hon bara ligger där i sängen. T.ex. när jag ropar efter Alice (primadonnan) så kommer hon fram till mig sakta men säkert, medans när jag ropar på Skrollan kommer hon i full fart och hoppar upp på mig och börjar slicka mig i ansiktet och på fingrarna. Så stor skillnad i pigghet och energi så vet inte hur jag ska prioritera och gå tillväga. Förövrigt verkar ju allt vara väldigt bra med henne. Tips/hjälp någon?
Åh, är lite i samma sits (se http://rattor.ifokus.se/discussions/515fe9c7ce12c43de50013ec-gammal-skrutt?discussions-3) då jag har en gubbskrutt som börjar bli riktigt bakbenssvag. I den tråden kom vi fram till att så länge råttan verkar klar, äter som den ska och är glad, så är det okej.
De kan ju få vara med på sitt sätt liksom, även om min pojk inte längre kissar i alla hörnen i köket och utforskar varje liten vrå så betyder ju inte det att han inte uppskattar att vara ute i köket och utforska, det betyder bara att hans kropp inte orkar med allt han vill göra. Han är nöjd och glad sålänge han får vara i köket medan jag lagar mat. Han är med på sitt eget vis, och så är det säkert med din primadonna också, hon tar sina vändor och sedan är hon nöjd med att lyssna och vara med. :)
💣
Låter onekligen som klassiska ålderssymptom. Hur gammal är den andra, piggare råttan?
#2 Skrollan är 1 år, men har en i andra flocken som är lite över 2 år precis som Alice och det är riktigt riktigt stor skillnad på dem två.
#1 Kollade in din tråd innan, tack så mycket. Känns som jag har svaren som jag letat efter nu!

Din tjej börjar bli gammal visst, men det låter ju som om hon mår bra än så länge iaf:)
Vet inte hur många råttor du har, men i texten låter det som två. Är så fallet så är ju ett tips att införskaffa en eller flera råttor snart som sällskap till den andra så slipper hon vara ensam när din gamling vandrar vidare. Om du ska fortsätta med råttor dvs:)
Runt ett år är de ju ofta i sin prime tycker jag, de är livliga och utforskarglada, men inte lika galenspralliga som tidigare utan mer lugna och medvetna överlag. Jag skulle tipsa om att skaffa en antingen yngre, eller jämnårig kompis till Skrollan. Så har hon någon att åldras ihop med också :)
#3 Det kan bero på att Affinnity bara är 1½. 😇
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#7 Var hon? oj iså fall mitt fel som blandat ihop lite datum här nu ;o. Tar på mig det!
Affinnity, 28/9-11
Hera, 12/2 -12
Athena, 12/2 -12
Stämmer eller?
#5 Jag har 3 jätte fina flickor från Lamina med, vi tog ett litet snack om detta innan att presentera dem för varandra, har redan börjat planera självklart! Och om jag ska fortsätta med råttor? ja för fasen, det är så säkert som det kan bli, jag verkligen älskar mina råttisar och andra råttor för övrigt :P
Så sammanfattningsvis har jag 2 flockar. Affinnity, Hera och Athena i ena som är från Lamina och sedan Skrollan och Alice i andra.
Ja, det ska stämma.
Du får ta hand om Alice lite extra helt enkelt, skämma bort henne på äldre dar. Handikappsanpassa buren och så är ju klart. Men vid den åldern så har man gjort sig förtjänt av lite egentid med husse ibland, och någon extra godbit då och då. 🙂
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#9 Har redan anpassat buren efter henne, har tex satt en ps fångst ganska lågt till henne så hon inte ska trilla ur den när hon försöker kliva ner och t.ex. sett till att alla "trappor" har extra steg med mera! Samt att matskålarna och vattenflaskan är på en behaglig plats för henne.
Jadå, när Skrollan ränner runt ligger jag och Alice i sängen och myser, sen när Skrollan är nöjd med sitt springande kommer även hon dock.
Idag fick alla råttor lite kex med honung på som godis, gick hem oehört bra!
Märkte nyss att Alice knappt använder sina tassar för att äta och hålla i maten längre, börjar bli lite orolig, känns som ett vetrinär besök närmar sig. Hon springer runder och utforskar som vanligt som jag nämnde tidigare, men man ser verkligen skillnad på sättet skrollan studsar fram och sedan Alice med sina bakbenen. Nu på köpet låter hon bara maten ligga på marken medan hon gnager i sig. Bör jag uppsöka vetrinär eller finns det någon kunnig nära Höganäs området som hade kunnat ta sig en titt? Orolig kille behöver mer tips och hjälp..
Mvh
#11 Jag brukar försöka jämföra mina gamla råttor med en gammal gubbe eller tant. Gamla gubbar och tanter är ju inte så pigga alla gånger, men det betyder ju inte att de mår dåligt :)
Börjar Alice se sliten ut, eller har hon pigga ögon och är rätt framåt trotts att hon inte orkar så mycket? För Råttor kan ju vara glada och pigga även om de inte orkar lika mycket som när de var yngre. Jag har en tant här hemma som är över 2 år och hon är rena krutbyxan och busar med mig och mina yngre tjejer, medans min andra tant som är runt 1,5-2 år mest bara sover och är allmänt seg. Men jag ser ändå livsglädje i henne och hon är glad att bara få vara med och titta och ta en tupplur då och då. Möjligtvis dra ett ganska segt race i buren också ibland 😉
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#12 Tack så jätte mycket, ett väldigt smart sätt att se det på!
Dessvärre kan jag ej säga om hon fortfarande har glimten i ögat (som du sa pigga ögon) då dem är helt svarta, tycker det är ganska svårt och se då :p . Hon verkar ju glad och allt för övrigt!

Myopati hos äldre råttor beror ofta på att upptagsförmågan har minskat.
Summerade råd jag har:
köp in en påse frysta ärter och en påse fryst hackad grönkål, far och fiska lite små abborrar. Komplettera kosten med detta och förhoppningsvis saktar försämringen ner eller blir bättre. Ge även den friska råttan av kompletteringen så håller den sig pigg upp i högre ålder.
Vetenskaplig bakgrund.
Vid 2 år behövs mer av dessa ämnen i kosten:
Vitamine E (tokoferol) Antioxidant. Skyddar fleromättade fettsyror mot peroxidation. Giftigt vid för hög dos ge därför inte i form av vetegroddsolja. Finns tillräckligt i rödpaprika och grönkål.
Tiamin (vit B1) Behövs för kolhydratmetabolismen.
Nödvändigt för normal nerv- och muskelfunktion.
Finns i gröna ärtor.
Vitamin B12 (kobalamin) Reglerar metabolismen av metylgrupper.
Nödvändigt för normal metabolism i t ex benmärgen och nervsystemet.
Leverpastej och våra vanliga insjöfiskar typ gädda och abborre har bra med B12.
Myopati i den form du beskriver kan uppkomma med B12 + kopparbrist redan hos unga råttor. Blandkostade och rovdäggdjur kan helt förlora förmågan att ta upp B12 om bristen blir grav. Då hjälper bara tillskott iform av injektioner. Vi människor kan bli beroende av injektioner pga ålder , felaktig kost, gastricbypas operationer mfl skäl. Koppar finns oftast nog i kosten men är beroende av Bvitaminer för att tas upp.
Koppar Nödvändigt för energimetabolism samt syntes av bindväv
och neuropeptider. Överdos av koppar ger balansproblem och diarré.
Kalium Nödvändigt för normal cellulär funktion. Reglerar bla nerv- och muskelfunktion, syra-basbalans och blodtryck. En bra källa är hackad fryst grönkål. tina de små blocken och ge i ett block till två råttor några gånger i veckan. Ge inte ett koncentrerat kaliumtillskott eftersom överdos ger rytmrubbningar.
Summerat: köp in en påse frysta ärter och en påse hackad grönkål, far och fiska lite små abborrar. Komplettera kosten med detta och förhoppningsvis saktar försämringen ner eller blir bättre. Ge även den friska råttan av kompletteringen så håller den sig pigg upp i högre ålder.
Lycka till.
#14 Tack så jätte mycket, får ta en snabb runda på Ica då! Angående abborren, tur man är sportfiskare på fritiden då ju! Ut i sommar och plocka upp lite fin abborre :)
Är ögonen klara, friska, öppna och vakna, eller ser de matta och trötta ut tycker du. Det är nog rätt lätt att se på råttor om du försöker på det viset :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.