Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 466 ggr
loiiizz
0

Snart dags för bad

Snart är det dags för ett bad för mina små hjärtan, men dom är inte så förtjusta i vatten. 
Hur ska jag göra på bästa sätt? Har en liten kille som är VÄLDIGT sprallig så känner redan nu hur kaotiskt det kommer bli i badrummet. Jag ska ta dom i badkaret tror jag, eller ska jag ta dom i diskhon? Vad är era bästa tips? :)

Apootie
0

När mina behöver tvättas, verkligen tvättas, så gör jag det snabbt och enkelt genom den här metoden: http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/book/export/html/671

Jag hittade den "sidan" när jag sökte, då det blev jättekaotiskt när jag skulle bada mina råttor, de pep och sprattlade. När jag gör som det står på den sidan så brukar jag stoppa ner dem i en transportbur som är full med handdukar, efter att jag torkat av dem lite och de fått lugna ner sig på axeln. Sedan tar jag den andra råttan och gör samma sak. För mig går det mycket snabbare och mina råttor blir mycket renare än när jag bara "sätter dem i badkaret" och de är även lite lugnare. Brukar schamponera mina hanar ca 2 ggr, men inte på huvudet, ca en halv cemtimeter bakom öronen max, för att undvika att de får vatten i öronen. Är de smutsiga på huvudet brukar jag blöta en liten handduk och torka dem där.

loiiizz
0

#1 det ska jag absolut testa! Har badat den ena i badkaret, men han avskydde det och nästintill hoppade upp i mitt knä. Tack för tipset!

Apootie
0

#2 När mina är i badkaret är jag så rädd att de ska bryta sig då de försöker hoppa upp… Inga problem, det är ju vad forumet är till för 🙂

loiiizz
0

# 3 Ja, jag blir också lite rädd för han blev helt tossig!

dorkey
0

Precis som det står i #1 så är det väldigt onödigt att sätta dem i badkar, finns ingen anledning till det. Håll ett fast grepp runt råttan, som känns mest bekvämt för båda. Var lite bestämd, inte elak eller hårdhänt - bestämd. "Nu är det nog! Nu ska du badas, punkt slut"

Under kranen i handfatet och shamponera in ordentligt, borsta svans och eventuellt päls med en gammal tandborste och sedan skölj av noga. Klart! Behöver inte vara krångligare än så.

Belöna när råttan är torr och lugn med massa mys och godis. 😘

dorkey
0

(Oftast så tycker de att torkningen med mjuka handdukar är ljuvlig…)
😉

Malin653
0

När jag hade mina rått tjejer så duschade vi faktiskt ihop, Luna tyckte det var riktigt kul att sitta på mattes huvud och tog allt vatten för sig själv. Vilda var aldrig riktigt förtjust i det där men det gick. :)

loiiizz
0

#6 Det ska jag verkligen testa, kan fixa fram lite räkor som dom kan få efteråt 🙂
#7 åå vad mysigt!!

deeremf
0

#1 så jag också brukar göra det, kan tillägga att ingen av dem gillar att bada. Brukar sitta och puttra ganska irriterat efteråt. :P

Apootie
3

#9 Mina med… Fast de förlåter mig ganska fort när de får mysa och jag gnuggar dem med en liten handduk 😃

chelona
0

Måste vara något skumt med mina pojkar då, för de gillar inte att bli torkade. De tyckte det var skittråkigt och konstigt att bli torkade och ville hellre springa iväg på upptäcksfärd.

Nu har jag aldrig badat dem, men de kom på ganska snabbt att det var lättare att få tag på ärtorna i ärtfisket om de satt i vattnet och åt, så då var det ju bara att trolla fram handukar.

💣

loiiizz
0

#11 Jag hoppas att mina gillar att bli torkade, det var ju ett tag sen dom blev det!