Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 886 ggr
Mallan_98
0

Rosa på huvet

Hej! Upptäckte nyss att min rått hona på ca. 6 mån var rosa på huvet. Hon har varit vit där. Min andra råtthona har också börjat bli lite rosa. De kliar sig ganska mycket.

Varför är de rosa? de tappar kanske päls där. Men varför kliar de sig?

Zolah
0

Kan vara att dom har fått skabb, kolla i artiklarna och se om beskrivningarna osv passar in

Mallan_98
0

Hej! Vet inte va jag ska kolla :( hittar inge

Zolah
0

Till vänster så finns det en tråd som heter Vanliga råttfrågor, där finns det massor av bra artiklar som man kan ha behov av som råttägare :)

du kan kolla på den här artikeln eller den här artikeln

Mallan_98
0

ok , tack! :)

mikeiko
2

Rosa som i att huden syns mer, eller är det pälsen som blivit missfärgad?

DaniPoo
0

Skicka en bild om du har möjlighet så kan vi hjälpa dig bättre :)

Mallan_98
0

Rosa i huden . Som om hon tappat päls… så kliar de Ju sig ganska så mycket. Ska försöka fota.

mikeiko
0

Kan vara skabb, har de sår eller sårskorpor?

Elinisa
0

Ser du inga kryp så har de med största sannolikhet skabb. Oavsett vilket så behöver du åka till veterinär& få Stronghold utskrivet. En droppe i nacken på var& en så är de kli-fria inom en par dagar. Skulle de mot all förmodan klia vidare (en vecka efter kuren, el nåt) får du kontakta veterinären igen.

mikeiko
0

#9 Fast har de sårskorpor så kommer de att fortsätta klia tills de är borta…

PlusPlus
0

När jag ringde vet. angående att mina råttor hade lus så ville dom inte skriva ut stronghold "/ de sade att det var för starkt och att jag skulle köpa frontline spray ist. Detta har säkert nämnts på forumet förut meb tänkte bara nämna det så :) Mwn håller med de andra, det låter som skabb "/

Elinisa
0

#10 Det var därför jag skrev "en vecka efter kuren, el nåt" för vid det laget borde sårskorpor försvunnit, då huden läker väldigt snabbt. Men bra du påpekade ändå, för har man inte behandlat tidigare& ngn skorpa hänger kvar lite längre kanske man blir orolig& inte tänker på att det är därför de krafsar vidare. #11 Frontline är tyvärr inte att rekommendera t råttor, då det tom. har orsakat dödsfall (hos råttor) Finns trådar m länkar om detta, men jag är på jobbet& skriver från mobilen, så kan inte leta upp någon nu. Stronghold är effektivt& säkert, så bättre gå till annan veterinär som skriver ut det ist ( -alt. visa rapporter fr studier om dessa medel på råttor, för att upplysa veterinären.)

Mallan_98
0

De har inga sår eller nå.. tycker de har blivit lite bättre. Ska avvakta..

PlusPlus
0

Hmm okej. Låter inte okej att använda sprayen isf "/ Hoppas det löser sig för ts iaf :) och att vad det än är försvinner :)