släpar med hela svansen?
Jag har en liten undran.. min 7 månaders råtta Ludde har varit sur och arg mot allt och alla alltid på dåligt humör, flåsar, burrar upp sig och försöker bita mig då jag försöker klappa honom. Han är dum mot andra råttor också. så han får vara i en ensam bur nu eftersom han inte trivs med andra alls. han har varit så här i 3 månader ungefär.
nu för ett tag sen satt jag och tittade på ludde och märkte att det bara är han som släpar med heela svansen dom andra råttorna har svansen lite i luften men luddes svans släpar verkligen efter honom. han kan hålla upp den och röra på den och spänna på den men den släpar? är det normalt. klämde lite på baken för och se ifall han har ont han tyckte inte om det iallfall försökte bita mig och pep lite.
Kan det vara de som är problemet till varför han är så aggresiv eller??

Nja, råttor kan släpa på svansen, det behöver inte vara något alls. De kan även visa sitt humör med svansen.
Att han är sur och elak är nog snarare för att han är överdominant, hanar kan bli små tonårsmonster vid 4-5 månader och fortsätta tills de är runt året. Eller så fortsätter de vara hormonmonster.
Qui dormit, non peccat
Håller han hela bakdelen lägre än de andra råttorna? Låter det annorlunda när han går/springer än för de andra?
jaa man hör svansen släpas efter dom andras svans låter inte likandant?
Jag tänkte ifall det kan vara en alldeles för tidig bakbenssvaghet, av någon anledning. Kom det plötsligt, gradvis, eller har han alltid varit så? Har du möjlighet att filma honom?
ja alltså han ha haft så här ganska längre tror jag har nog inte tänkt på de så mycke förns nu när jag börja tänka på det. kan inte komma ihåg ifall han hade så då han var mindre.
Kan se ifall jag kan fixa en video!
Har han fallit någon gång, vad du vet? Ifall det nu är något problem med bakbenssvaghet känns han ju väldigt ung för det, och det borde i sådana fall kollas upp hos veterinär.
Gör så! :)
njaa nä inte vad jag kan komma på..? ;/
jaa kanske bäst och kolla upp det om det nu är något problem.
hur her man in en video som man filmat med mobilen här på iFokus?:)
Man måste först lägga upp den på Youtube eller liknande ställe, och sedan länkar man in videon.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
sådär ja tvär filmade bara! haha skit i min syster som skriker i bakgrunden.. hon är jääätte känslig för råtternas lukt :p
Söt råtta. :) Jag kan inte säga säkert (och är ingen veterinär), har bara haft honor själv och inte studerat han-gång förut. Men jag tycker att det ser ut som om hela bakdelen inte riktigt hänger med som den ska. Påminner om min bakbenssvaga lilla tant på 2 år och 4 månader… Åker bakbenen åt sidorna ibland när han sitter? Hur funkar klättring? Har du en fjädervippa eller liknande superrolig grej? Prova i sådana fall att dra den framför honom lite halvsnabbt i serpentiner, och se hur hans ben hänger med jämfört med de andras.
Det ser ju lite konstigt ut faktis, du kanske ska med honom till vet :/ han kanske har fått en smäll på svansen eller höft området och det är därför.
Dravit är ju bakbensvag men han har inte benen sådär
Jag känner igen det där!
Exakt så gjorde min aggressiva hane Marwin.
Jag tror han släpar sig för att avlägsna så mkt av sin doft som möjligt.
#10 hm okej, jag har aldrig tänkt på ifall hans bakben åker åt sidorna då han sitter får kolla det! hans klättring är bara bra tycker jag. Ska testa med nånting roligt och se ifall bena hänger med! tack för tipset :)
#11 jaa jag vet inte.. han blev ju biten i svansen då han var liten men de var inte så farligt, min andra råtta blev nästan av med svansen men går fortfarade jätte bra. hmm.. undra vad de kan va ;/
#12 jaså? :o hur gick det sen då?? slutade han?
Han slutade inte och vill slut fick han ett nytt hem till någon som hade tid med en ensamråtta då han heller inte funkade ihop med andra hanar och han hade bitit mig många gånger.

Jag säger liksom #12, har sett dominanta hanar gå sådär innan. Jag tror också att det är för att revirmarkera så mycket som möjligt.
Hm jaa okej då förstår jag.. tack för hjälpen iaf!
Jupp, det handlar absolut om att gnida pungen mot soffan och doftmarkera.
Nu har man lärt sig något nytt, ber om ursäkt för att jag skrämde upp dig i onödan! 😃
Beelzebub min ena hane, går också så men ENDAST när jag har Deus ute samtidigt, tror det är för att markera extra mycket i samband med revirmärkning. Dock är han inte aggressiv :P
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
jaa jag har också lärt mig nått nytt! ^^
menmen.. lite tråkigt att han ska vara så dominant och arg :(