Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 619 ggr
reguri
0

Råttor och zebramöss?

Hej! Undrar bara om det går att ha råttor & zebramöss i samma rum? Vet att det inte är bra med möss & råttor då de är så pass nära i släkt, men eftersom zebramöss och tammöss ej är släkt alls så borde det vara ok? Eller funkar det fortfarande inte? Tack för svar!

hus-musen
1

I samma rum fungerar ju, man kan utan problem ha råttor och möss i samma rum. men inte i samma bur då 😛

Qui dormit, non peccat

reguri
1

Har läst att det inte är bra eftersom de kan smitta varandra :o Men då är det ju galant! Skönt att höra :))

Zolah
0

du får köra karantän innan du tar in antingen råttor eller möss, men då måste du sätta dig i karantän också.

hus-musen
0

Underfamiljen Murinae tillhör ju både råttor, möss och gräsmöss, men närmare än så är de inte släkt vad jag vet 🙂
Vissa virus och bakterier kan smitta, likaså ohyra, men med god hygien är det oftast inga problem. Mycket är ju kontaktburet.

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

Det värsta som kan hända är väl egentligen att råttorna kan få ohyra av hö:et som mössen ska ha. Råttor ska ju inte ha hö men det ska möss och i hö finns ohyra. Men utöver det så är det väl inga problem direkt :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

reguri
0

Vet att det finns halm som ej har ohyra (kokt eller något, kan ej komma ihåg…) så om det finns en hö version så borde det funka? Kan ohyra ta sig från en sida av rummet till den andra utan att jag överför det själv? Ska kolla upp om det finns något alternativ till hö! Vill väldigt mycket ha dessa möss så vill gärna att det ska funka :) alternativt så kanske jag får ha dem i skolans djurstall, men den chansen är liten så förhoppningsvis blir det bra med råttorna också… Tack för alla svar!

reguri
0

Ah, verkar inte som att det finns ett alternativ till höet… Synd! Läste om en pray som kan bekämpa de flesta ohyrorna i det dock, så får kolla in mer i det… Vill absolut inte att råttorna ska få ohyra! Hade planerat att tvätta armar och sprita händerna efter varje gång jag är inne hos mössen.

Råttorna stör sig inte av mössen hoppas jag? Vill ha dem på varsin sida i rummet (internat så har inte tillgänglighet att ha dem i seperata rum tyvär) men eftersom zebramöss är så pass aktiva så hoppas jag att råttorna inte stör sig alltför mycket…?

Mezzzanina
0

Jag har mina råttor boende i köket och mina sebramöss i vardagsrummet.Men jag brukar ju ha råttorna sittande på en egen råttställning i vardagsrummet.Och jag har hitills inte haft några problem med det.Däremot brukar jag tvätta händerna när jag hanterat någon av djuren innan jag går till den andra arten.