Ge mig r8 frågor, tack :)
Jag känner att det skulle vara kul att skapa en ny tråd där folk får fråga mig olika frågor angående råttor, varför?
Jag vill testa mina kunskaper samt lära mig mer , och att få en fråga som jag inte kan svaret på gör att jag söker efter det :)
att söka upp frågor är lättare än att läsa information upp och ner, samt att det känns spännande :)
Tänk dock på att jag är ingen expert eller veterinär, så frågor angående en råtta som är sjuk just nu är inget jag skulle vilja ha. Bättre att ta råttan till veterinär eller fråga i forumet i en egen tråd om det inte är en akut sjukdom.
Tack på förhand!
Min ena råtta Batman hoppar på min andra råtta sälen hela tiden och drar honom mot sig och vänder honom sedan upp och ner. Då börjar sälen pipa. Jag undrar om det kan vara att de leker eller om du tror att det är någon makt grej? Kan jag göra något åt det ifall Sälen inte tycker om det?
Min ena råtta Batman hoppar på min andra råtta sälen hela tiden och drar honom mot sig och vänder honom sedan upp och ner. Då börjar sälen pipa. Jag undrar om det kan vara att de leker eller om du tror att det är någon makt grej? Kan jag göra något åt det ifall Sälen inte tycker om det?
Det beror lite vilken ålder dom är i och liknande, av det lilla jag fått läsa så tror jag det har med rang ordning att göra. Batman försöker visa sig starkare och stärka sin rang i flocken, och sälen lägger sig på rygg för att visa sig underlägsen. Det brukar förekomma pipanden då
Men det kan också vara lek, för många djur ( inkl råttan ) så är ju lek en förberedelse för vuxenlivet och man kan se en spegling av detta när man jämför med rangbråk.
Kan ju vara lek också, verkar det som att sälen är med på det iafl i början? kan ju vara att Batman leker och sedan blir Sälen less och protest piper?
Det du kan göra om du tycker att det är för intensivt och våldsamt är att säga till med att Pssht ljud för att avbryta det dom håller på med, jag brukar göra så när jag tycker nån är lite väl bråkig.
men om det inte skulle funka och det bara eskalerar så kan det vara en ide att fundera på kastrering, men det är allra sista utvägen då man har provat allt annat. ( aktivering osv )
Kastrering är så pass stort ingrepp för råttor, och ju äldre dom är ju sämre . Är inte heller en garanti på att råttan blir mindre dominant heller, och då kan det bli att man måste ha den som ensam råtta.
Okej, de är i tonårstider så tror det har med det att göra får väll avvakta ett tag och se ifall det blir bättre. Men Batman har aldrig gjort illa Sälen och det är ju det viktigaste. :)
Min rått kille Ludde är 7 månader och är riktigt arg på allt och alla. Kan inte ha han med dom andra råttorna eftersom han bara gör dom illa.. mig har han bitit flera gånger och försöker bita mig hela tiden. När man tagit ut han från bure och lagt ner han tex på sängen så går han och burrar upp sig, stryker sig mot väggarna och sen då jag försöker klappa honom hoppar han till burrar upp sig ännu mer, flåsar och försöker bita mig.
Det går bra att ta upp han om man inte håller på och klappa han för länge då bryr han sig inte så mycket, har försökt kolla ifall han har sår eller ont nånstans klämt lite här och där men inte reagera nånting.
han har varit så här i tre månader typ och om han nu är i spökåldern kan man ju tycka att det ska bli bättre och inte värre? han bor dessutom själv för han trivs inte alls med sina kompisar, så jag har särat han för en månad sen kanske för hans eget bästa och dom andra råttornas bästa.
vet du vad problemet kan vara? vad kan man göra så att han blir lika go och snäll som han var förut? skulle vara tacksam för lite hjälp..:)
mvh
Min rått kille Ludde är 7 månader och är riktigt arg på allt och alla. Kan inte ha han med dom andra råttorna eftersom han bara gör dom illa.. mig har han bitit flera gånger och försöker bita mig hela tiden. När man tagit ut han från bure och lagt ner han tex på sängen så går han och burrar upp sig, stryker sig mot väggarna och sen då jag försöker klappa honom hoppar han till burrar upp sig ännu mer, flåsar och försöker bita mig.
Det går bra att ta upp han om man inte håller på och klappa han för länge då bryr han sig inte så mycket, har försökt kolla ifall han har sår eller ont nånstans klämt lite här och där men inte reagera nånting.
han har varit så här i tre månader typ och om han nu är i spökåldern kan man ju tycka att det ska bli bättre och inte värre? han bor dessutom själv för han trivs inte alls med sina kompisar, så jag har särat han för en månad sen kanske för hans eget bästa och dom andra råttornas bästa.
**vet du vad problemet kan vara? vad kan man göra så att han blir lika go och snäll som han var förut? skulle vara tacksam för lite hjälp..:)
**
Hmm, det låter som du har en riktigt osäker och dominant kille. Jag har själv aldrig varit med om ett sådant extremt fall, han låter ju riktigt ohanterbar. Antar du har försökt mycket i form av att hantera/aktivera honom etc? , och skulle nog säga att det finns bara två alternativ kvar. Se om kastrering skulle funka eller avliva, att vara så pass agressiv både i bur med andra råttor och mot dig är ju inget direkt liv. Du kommer troligen få problematik att se till hans bästa då du inte kan hantera honom, att kolla hans hälsa etc. Jag har själv blivit rejält smaskad på av en råtta jag har tagit hand om åt en kompis, och då helt oprovocerat. Det jag skulle göra var att ge honom stronghold då jag fått hem skabb. Vilket har gjort att jag och hans ägare troligen kommer att avliva honom, dels för hans skull och min egen.
Undrar föresten, har han visat några symptom på obehag? kan han bli arg för att det gör ont någonstans? Kan ju hända att det är därför han blir arg och irriterad?
Vet du föresten något om honom bakåt? om du skaffat honom från en uppfödare kan det vara en ide att prata med denne och se om han/hon vet vad du kan göra.
Viktiga med att äga råttor, i mitt huvud iafl… är att fråga , tänka, och kolla runt. Ibland kan problem lösas mycket lätt om man bara vet vad frågan är :) fallet här blir : Varför är han arg?
tack för svaret! :)
det jag har sett så har jag inte märkt nått obehag att han skulle ha ont någonstans som jag sa tidigare. Han verka vara helt normal då man låter honom vara men då man närmar sig han så blir han arg.
jag har pratat med uppfödaren och frågade hur hans föräldrar var osv. Hon sa att både mamman och pappan varit hur snälla som hellst, men visste inte hur pappan hade varit tidigare eftersom hon inte haft han enda sen då han var liten. Mer kunde hon inte hjälpa sa hon.. men pappan var snäll och go nu annars fick också träffa mamman och hon var väldigt snäll.
kolla på smärt skalan som finns i artiklarna, råttor är ju rovdjur och är ibland riktigt duktiga på att dölja sjukdoms tecken.
Testa ge honom en svettig tröja ( en som du inte vill ha kvar ) och samtidigt något gott att äta, så han kopplar ihop din doft med något trevligt, kan funka :)
Då kan det ju vara att det är nåt som ligger bakom föräldrarna, även om det inte syns på dom så kan farmor/farfar eller mormor/morfar ha problematiken. Dom som är reggade uppfödare skriver ju ner all historik i linjerna för att undvika att sådant här kan ske, och kunna försäkra lättare att djuren kommer att vara 'mentalt' friska. Men det kan ju förekomma att dom blir knäppa oavsett men risken är mindre än hos… hobby uppfödare? ( jag vet inte vad jag ska kalla det )
hm okej, ska hitta nån tröja och he den i buren så ska jag se ifall de hjälper lite. tack iallfal för hjälpen ska göra så gott jag kan :)
#8 Lycka till, du kan ju göra en egen tråd om honom också så att andra kan ge tips till dig och ideer :)
Den här tråden var mer för att jag skulle kunna testa mina kunskaper och lära mig mer, så allt jag säger kanske inte är korrekt.
#9 ja ska nog göra de :)
Mina tre råttpojkar kliar sig ofta. De har blivit undersökta ett flertal gånger av veterinär utan resultat, det vill säga, de lider inte av någon hudsjukdom/ohyra. De brukar springa omkring och helt plötsligt stanna upp och klia sig, även när de sover kan de flyga upp och börja krafsa sig i pälsen. Jag har undersökt dem utan att finna varken sår eller andra konstigheter. Har du varit med om detta beteende?
Mina tre råttpojkar kliar sig ofta. De har blivit undersökta ett flertal gånger av veterinär utan resultat, det vill säga, de lider inte av någon hudsjukdom/ohyra. De brukar springa omkring och helt plötsligt stanna upp och klia sig, även när de sover kan de flyga upp och börja krafsa sig i pälsen.
Jag har undersökt dem utan att finna varken sår eller andra konstigheter. Har du varit med om detta beteende?
Har ingen aning, badar du dem för ofta kanske?
#12 Herregud, tack! Hur kunde jag vara så otroligt tanklös? Mina råttor är totalförtjusta i vatten och badar i snitt lika mycket som jag duschar. Dags att omedelbart testa att dra ner på vattenkontakten.
Haha, ibland kan det nästan vara för lätt. Jag brukar bara säsongs bada mina råttor, speciellt på kallare årstider.
Vad jag förstått så om man badar dem för ofta förutom att dom kan bli torra så kan dom börja lukta mer illa just för att dom börjar utsöndra en olja som ska 'återfukta' dem med nackdelen att den luktar.
Vet inte om man kan använda nåt milt balsam eller liknande för att undvika detta eller minska på det ? :/
Mina råttor brukar lukta riktigt illa av piss och sånt, vad ska man göra ifall man inte ska bada de då? För de luktar inte smågodis.. haha
Mina råttor brukar lukta riktigt illa av piss och sånt, vad ska man göra ifall man inte ska bada de då? För de luktar inte smågodis.. haha
Jag tycker att ens råttor är lika smutsiga som där dom sover, så byt/rengör ofta deras favorit platser. ren bur = rena råttor kan man säga :)