Livmodersinflammation OCH rossel?
Jag har varit med min ena råtta till veterinären då hon rosslar mycket. Jag fick baytril och vibranord. Idag när jag skulle ge henne medicinen och höll i henne så blev hon rädd och det kom blod från underlivet! Jag är väldigt orolig.. behöver jag åka till veterinären igen eller om det på något sätt hänger ihop med rosslingen? Eller måste det betyda att det är livmodersinflammation?
Om råttan fortsätter blöda tycker jag absolut att du ska kontakta veterinären igen! Blödningar från underlivet är ingenting som borde hänga ihop med rosslet, och det behöver inte handla om en livmoderinflammation utan kan lika gärna komma från urinvägarna. Har du sett om det kommer blod när hon kissar?
Hmm, ja tror hon kissade när jag såg att det kom blod. Hon är väldigt rädd att ta medicin. Har även sett att det inte är blod där annars
Om det fortfarande blöder när hon kissar så ring veterinären. Ta det säkra före det osäkra.
Oavsett om det är livmodern eller urinvägarna bör man ta kontakt med veterinär. Det kan hända att det krävs ytterligare en antibiotika (bactrim) för att bli kvitt blödningarna också, om det går att ge råttor tre sorter samtidigt. Låter ju inte så kul för magen kanske.. :/ Fråga i så fall gärna veterinären om du kan ge nåt livsmedel som lindrar eventuella magbesvär.
(Har hört att yoghurt brukar rekommenderas ibland, men det kanske inte är så bra för en rosslande råtta eftersom mjölkprodukter kan vara slembildande..? Någon som vet?)
Hoppas att hon kryar på sig snart! 
Jättejobbigt att allt kommer på samma gång. :/
#3 Jo ska såklart ta kontakt med veterinär , imorgon bitti tänkte jag ringa.
Har faktiskt bactrim hemma, från en tidigare förkyld råtta, men vet ju inte hur mycket osv, som du sa så är det nog lite jobbigt för magen :/ Aja ska ta kontakt med veterinär..
Tack❤️!
Jo, det är så jobbigt 😕