Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 269 ggr
Apootie
1

OT - Nu börjar det bli varmare!

Ja, nu börjar det bli varmare på många ställen, och snart kan man nog gå utan jacka! 

Jag undrar då, när ni är ute med era småttingar:

*Hur gör ni med mat och vatten? Nu syftar jag på lite längre turer, t.ex en hel eftermiddag, och då behövs det ju, iallafall vatten.

*Har ni någon särskild bur?

*Vad brukar ni göra?

[Sara FE]
1

Jag drar själv inte ut mina små tanter i onödan (då de aldrig uppskattat det, och vi har mycket vildråttor i området), men ett tips är en vanlig petflaska med vatten. Jag har själv alltid en sådan i väskan, och det är bara att använda korken som en vattenskål till råttorna. Det är även lätt att ha en liten påse med torrfoder/kärnor/nötter i fickan/väskan.

Apootie
1

#1 Okej.. Mina har aldrig varit ute, då jag skaffade dem i vintras, men de verkar nyfikna på att vara utomhus! Kommer såklart inte ta ut dem än då det är alldeles för kallt just nu, även om det är varmare.
Skulle det funka med en sådandär vattenflaska för hundar/katter som ser ut som en pet-flaska fast med en sorts "skål" i?

Smart! För jag tänkte att det skulle bli så krångligt med att ha med sig skål och sådant… men de kanske bara behöver ha något att gnaga på/ "mellanmål" och ordentligt med mat sen? 😃

Zolah
0

*Hur gör ni med mat och vatten? Nu syftar jag på lite längre turer, t.ex en hel eftermiddag, och då behövs det ju, iallafall vatten.

Melon, gurka , frusna frukter/grönsaker, isbitar och sådana saker. Men jag tar inte ut mina råttor så länge faktis, bor i en stad så. Och om jag är ute och reser med dem har jag dom i transportbur med vattenflaska.

*Har ni någon särskild bur?

Nej

*Vad brukar ni göra?

Gå runt, gå till lekparker, sitta på bänkar, i gräset, och sådant som man kan koppla till promenader :3 ( lekparker! )

[Sara FE]
0

#2 Jag vet inte hur de ser ut, men det skulle säkert gå bra så länge råttorna kommer åt vattnet. :)
Äsch, du kan ju hälla upp lite av din torrfoderblandning i handen eller något, behöver inte göras så invecklat. Men om du föredrar att ha skål med dig ska du givetvis ha det. Har man väska kan man ju packa ner lite allt möjligt.

Apootie
0

#3 Bra tips. Bor på Hisningen i GBG så just där jag bor finns ju lite lekparker!

Är det någon som har erfarenhet av att ta med sig småtting in i lugnare del av staden? Exempelvis åka buss/spårvagn till något lugnare ställe. Då i bur/innanför tröja och sedan bus ute? Kanske är bäst att hålla sig utanför pga de kanske blir stressade…