Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 520 ggr
Jennifersråttor
0

Kan någon förklara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag såg en artikel, eller vad man ska kalla det, där det var information om vad man måste ha med när man ska sälja råttor. På den stod det också att man inte får sälja nakenråttor här. Jag skulle bara vilja ha en förklaring till varför eftersom jag inte fattar vad det är för annorlunda med de gentemot råttor som har hår. Såhär stod det i artikeln.

Zakaraa
2

Forumet, värden osv, har valt att inte stödja den typen av avl helt enkelt :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jennifersråttor
1

Hur menar du då? Jag undrar vad det är för skillnad att avla nakna och inte nakna råttor. Är det inte samma sak?

Zakaraa
1

Naket innebär olika defekter som inte är så bra för råttan, men mer än så kan jag inte svara på då jag inte är värd för sajten :)

Zolah
6

Här finns det en artikel som kanske besvarar lite av dina frågor

- hårlösa råttor

Det finns en del rått 'raser' som är rent grymma att föda upp, och för att inte stödja sådan avel har site värden valt att inte tillåta att RiF ska bli en plattform för sådan försäljning. Däribland manx råttor och liknande

Jennifersråttor
1

Okej, då förstår jag. Vad hemskt att de lever en sån kort tid :( 
Men gäller dethär dubbelrexade också?

Zakaraa
1

Dubbelrex ska det inte vara någon större skillnad på jämfört med en vanlig rex så varför den räknas med i "förjbudet att annonsera om" vet jag inte själv.

Zolah
0

Har för mig att det är för att dom kan få megacolon?

Zakaraa
1

#7 Megacolon är en sjukdom som är kopplat till överecknade råttor, inte päls.

Zolah
0

bara fått för mig att jag läst det någonstans, så jag kan inte backa upp den informationen. Dock är det en väldigt hemsk sjuka, har läst lite på Rathealth då det dök upp för ett tag sedan ( diskussion alltså )

zickan
4

Dubbelre är inte förknippad med megacolon. Sedan finns det flera former av mc, den vanligaste är förknippad med highwhite gen, dvs mycket vit tecknade råttor. 

Dubbelrex är bara en korsning av rex+rex. Dvs ingen genetisk defekt. Men när det hela röstades fram vare sig dubbelrex som naket var ok att föda upp/sälja. Så röstades det nej här inne av medlemmarna. Många tycker dubbelrex är fel pga att de avsaknar lite till mycket päls och därmed har större risk för rivsår etc. Sedan kan det vara svårt och märka skillnaden på en dubbelrex och en fuzz.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.