Vad är för hårdhänt?
Hej
Håller på och introducerar en ny tjej på 4 månader för min två 1,5 åriga honor. Jag började med att introducera dem på en neutral plats och det gick helt utan problem. Efter det, när jag har släppt ut dem tillsammans i sovrummet där mina andra honor brukar leka blev det mer hårdhänta. Den ena honan funkar det bra med, hon har vänt lilltjejen på rygg med lite pip och protester men inget allvarligt. Min andra hona däremot har det inte funkat lika bra med. Hon jagar runt lilltjejen som vägrar sitta still och försöker brotta ner henne när hon får tag på henne. Har provat två gånger med samma resultat. inga allvarliga bråk men jag såg efteråt att lilltjejen tappat små tussar av päls. Det jag undrar är hur hårdhänta ska man låta dem vara? Borde jag backa ett steg och introducera på neutral mark eller ska jag avvakta och låta dem göra upp inne på reviret?
jag har haft liknande problem när jag hade honor, och det jag tror var felet är att dom blev sura på småttingarna då dom inte fick nosa ordentligt. Min alfa hona hade fått göra sitt och var lugn och tvättade sig själv nonchalant, då var det klart för henne. Men min andra råtta var inte nöjd, små flickorna sprang ju bara iväg och ju mer dom sprang ju mer hård blev hon i sin hantering ( vilket gjorde dom mer nervösa.. )
Jag backade lite och lät dom springa runt på soffan och undersöka där, samt att jag höll fast i illbattingarna så dom lugnade sig och kunde bli nosade på. Därefter gick det bättre, inga mer bäbis tussar och 'brak'.
har också haft ett fall där jag hade två pojkar i min flock som var rädda för storhanarna och gömde sig ( inte för att dom andra grabbarna brydde sig ) men jag valde att ta bort det dom gömde sig under för annars tror jag inte att dom hade vant sig med min flock istället.
idag när jag har haft en del introduceringar så, kanske inte så många som verkliga veteraner har haft ;) men jag har byggt upp ett sätt som jag tycker funkar bra.
först väljer jag en plats, oftast vardagsrums bordet. där rengör jag bordet ordentligt innan och sätter på en fleece filt, efter det är gjort fixar jag nåt gott och geggigt ( mosad banan tex ). Sedan tar jag fram den nya råttan och låter den lukta runt, sedan hämtar jag den jag tror är alpha hane ( hona för ditt fall då ) och låter dom mötas. Sitter där och kollar och 'känner' på stämningen. om det går bra efter några minuter hämtar jag ännu en råtta, och fortsätter i den stilen tills alla är ute på bordet. Hittils har det gått riktigt bra. Sedan huttar jag in dom i buren ( som ska vara rengjord och möblerad anorlunda sedan sist, + gömda godsaker )
genom detta så blir det spännande och positivt att en ny råtta kommer, samt att det gömda godiset och nya miljön ger dom annat att tänka på.
När jag introduserat nya råttor med varandra, endast erfarenhet av honor dock, har det alltid skett på en plats som är "ny" för bägge parter, så att inte den äldre känner att det här är "mitt" revir.
Sedan har de fått bo i olika burar placerade såpass tätt intill varandra så att de inte kommer åt varandra via gallren. På så vis vänjer de sig med varandras lukt.
När den stora dagen kommer och det är dags att föra ihop dem är det ändå en massa grumpandes och "rövande", dvs, de äldre tacklar småttingarna. Lite tussar händer att det ryker. Se till att du är där hela tu kan rycka in om det blir på allvar.
Att ha buren i samma rum som du sover är bra med om det nu skulle bli oväntat slagsmål mitt i natten.
#2 jo det tänkte jag aldrig på, jag har ju som alltid mina råttor i syn och hörhåll så det var ett bra tips :)
man kan också sätta en filtbit i varje bur som sedan får turas om i dom olika burarna, så dom vänjer sig vid doften av varandra.
tack för era erfarenheter! Då kanske jag inte behöver vara allt för orolig. Ska nog prova att backa ett steg och låta dem träffas på en neutral plats igen. Men när vet jag att det har gått överstyr och måste ingripa? De måste ju få göra upp sinsemellan.
bäbisar piper ofta innan det ens gör ont( bäbisar är så hehe xD ), du kan 'psssha' till om du tycker det är för hårdhänt.
Men om du hör längre små skrik osv kan det vara en ide att kolla vad som försigår ( ibland kan det vara att dom disciplinerar den nya och berättar var hans plats ska vara så det är inget farligt ) , om det blir riktigt snett så kan dom ge ut nåt som jag fått förklarat för mig som 'döds skrik'. Och då är det bara att sära på dem på en gång , och kolla bäbis och den som bråkar.
Jag hade en extrabur så då gjorde jag något liknande som #1, men istället för bordet så satte jag dem i den buren, den blir så sällan använd att den inte luktar revir och därför är de inte lika fientliga.
Så är det bara att hålla ögonen på dem och vänta några timmar, så separerar jag dem och sen gör jag samma sak om och om tills de har vant sig vid de nya råttorna.
De första nätterna får de inte gå i samma bur av säkerhets skäl.
Borde jag begränsa utrymmet mer så att hon inte kan springa undan så lätt? Hon är snabb som en iller och de andra tanterna har inte en chans när hon sticker.
Det gör bara henne mer stressad, se om du kan klappa henne lugn och sedan låta dina honor lukta på henne. Annars kan hon tro att det är farligt att möta nya råttor. om du förstår hur jag menar?
Tack för hjälpen och tipsen! Nu ligger alla tre tillsammans och myser tillsammans i buren!
Släppte ut dem på neutral plats igen igår, vilket gick bra och sedan provade jag att flytta över dem till min extra bur där lilltjejen bott. Det gick också helt utan problem så jag lät dem sova där under natten. Hade buren i sovrummet så jag kunde vakna ifall något hände men det var hur lugnt som helst. Så i morse flyttade jag alla till den stora buren och då blev det en del tjafs men det verkade som att alla var lugnare och lilltjejen sprang inte iväg så fort någon ville undersöka henne. Känns såå skönt att det verkar funka nu iallafall!
Ah vad kul att de börjar komma överens! Kan säkert fortfarande bli lite gruff o pip, men rätt väg är det ju på!!