Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 459 ggr
[rinrats]
0

Söker en Hane för parning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har tiden snart hunnit ikapp oss och våran Jasmine börjar komma in i rätt ålder för att skapa sin egen familj. Vi hade tänkt oss en parning kring Juni/Juli hållet om allt går vägen. Lite jag har skrivit ihop ikväll, är det något jag missat så är det bara att hojta till! 😃

Rinrats Tinker Bell (Jasmine) fyller 4 månader den 19 april 2013.
I och med detta så börjar det bli dags att söka efter en lämplig hane till henne.

Om Jasmine:
Hon är en mjuk och go tjej på sina 322 gram (den 8 april 2013). Hon älskar att sitta på axeln när hon får komma ut.
Hon är vänlig och snäll på alla sätt. Hon älskar flocken och ligger och myser väldigt gärna med alla som hon bor med.
Introduceringar sköter hon mycket bra då hon hittills inte brytt sig och fortsätter sova. Oftast låter hon alla de andra kolla
upp den nya först så kan Jasmine utan att trängas hälsa på den nya. Hon är en rexad dumbo, Black Hooded och en söt liten bruten bläs
på sidan av sin nos.

Vad vi söker:
Jasmine har en del syskon som fått rossel och vi har kommit fram att det finns dåligt immunförsvar i generna.
Detta menas att vi söker en pojke med friska gener. Det är prio ett just nu!
Sedan vill vi ha en pojke som är dumsnäll i fint hull. 10 mån och uppåt.
Vi vill inte få några dubbelrexar i kullen så en slät hane är ett måste. Örontyp spelar ingen roll.
Stamtavla är inget måste, bara man vet ex: mor, mormor, far, farfar så är det bra, men helst längre baks om det går.
Färger: Gärna minkbaserade färger. Men även Blue eller Agouti går bra.
Teckningar: Self, Ambk, Eubk, Hooded, Variegated. Kan gå bra med andra oxå.

Har du en fin pojke som vill bli pappa? Eller känner du någon som har en pojke så hör av er.
Ett stort plus är om pojken finns nära Bollnäs och/eller i gävleborgslän.

Rinrats råttuppfödning! :)

Jiqsaw
5

Rossel vid så låg ålder är inget bra tecken🤔 Hur många av syskonen är drabbade ?

[rinrats]
0

#1 Vad jag vet så har det bara dykt upp på en syster. Sen någon som eventuellt fått en förkylning. Det som jag vet just nu, sen har jag två stycken som är nära släkt med henne varav en av dem rosslar lite titt som tätt.

Och eftersom vi lyckats så bra med temperamentet osv så tänkte vi göra ett försök att förbättra immunförsvaret då. 🙂

Jiqsaw
4

#2 Okej, fast när du skriver "en del syskon" så tolkar jag det som att det är fler än ett av syskonen som rosslar :P

Jag förstår dig, men är det inte bättre att vänta lite längre och låta hanarna i kullen utvecklas lite mer först? Tänker eftersom det låter som att det är en rätt ny linje som kräver ordentlig utvärdering innan man vet vad som ska göras för att på bästa möjliga sätt gå vidare, om man ens ska det. Temperamentsmässigt så förändras ju, som du troligen vet, en hel del hos hanarna först när de kommer i tonåren.

[rinrats]
1

#3 Jag förstår din tanke där. Men jag känner att jag inte kan dra ut på det så lång tid med tanke på att dom bär på Merle som bara dök upp utan förvarning. I och med detta så är jag lite mer nyfiken på vad det är dom bär på och kanske lyckas få fram fler sådana?

Så det blir ett litet Project att förhoppningsvis lära sig om Merle genen eftersom inte många har förstått hur den egentligen fungerar. Även det att immunförsvaret måste byggas in i linjen, mycket viktigt. Temperamentmässigt så är dem fina allihopa, än så länge det vill säga. ^^ Skulle det dyka upp något med temperamentet eller liknande så får vi bygga upp det också.