Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 979 ggr
lilla jag
0

1000 frågor tror jag!

Hej!

Jag är en 13 årig tjej med två små hundar och en vild katt som ni inte behöver tänka på, men hundarna kan ni ha med i ett hörn när ni ska svara på frågorna mina 😃I denna tråd kommer jag skriva frågor hela tiden, aso när jag kommer på något jag vill ha svar på men kan börja med de här frågorna 🙂

• Mina föräldrar är inte så mycket för möss el Råtta! Men min pappa har sagt att jag får skaffa en om mamma tillåter, och mamma hat sagt kanske! Hur ska jag kunna få henne att vilja säga ja? 😉Kanske lite svårt för er att svara på men ni kanske har lite tips!
  • Finns det olika raser? I så fall undrar jag vilken ras som skulle passa mig! Jag är en glad och trevlig tjej som älskar mina djur och försöker göra allt med dom! Jag vill träna in en massa tricks med mina råttor och jag vill kunna ha råttorna tillsammans med mina två jätte snälla hundar!
  • Hona eller hane? Vad är bäst? Vad är det för skillnad förutom könet?
  • Vad kallas de olika färgerna? Hur stor skillnad är det på teckningen på pälsen? Ni får jätte gärna visa bilder på era råttor!
  • Vet att man ska ha mer än en råtta, tänkte då ha två. Men hur stor bur behövs? Tänkte ha buren i vardagsrumet, tror ni det passar?
  • Kan man ha råttorna lösa ute? Springer dom inte iväg? Hur kan man lära dom att inte göra det eller det kanske inte behövs 😐
  • Hur ska man kunna fixa ett rått säkert rum? Om dom springer under soffan, kommer dom inte tillbaks då eller är dom såpas mammiga utav mig så dom vill stanna hos mig?
  • Hur kan man leka med en råtta? Han hört att dom måste vara aktiva och vara ute ur buren minst en gång varje dag!
  • Kan man få råttor att sova på naten och vara vakna på dagen? Eller hur gör ni?

Vet att det är en hel del frågor men kan värkligen inget om dom är söt små djuren!

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

Xristina
1

Vad kul att du vill skaffa råttor! Det är inget jag har ångrat att jag gjorde :)

Här hittar du svaren på de flesta av dina frågor.

Hinner inte skriva mer just nu, men du kommer få en massa bra svar här på forumet :)

iJennie
1

1. Du kan ju visa din mamma (båda) vilka fantastiska djur råttor är! Läs på om råttor, berätta för dem varför just du vill ha dem så blir säkert även de intresserade! Annars kanske du kan titta om det finns någon med råttor som skulle låta dig och dina föräldrar komma och hälsa på.

2. Det finns inte direkt olika raser, men det finns olika hårlag som på många andra djur. 

3. Honor är oftast lite aktivare och mindre, medans hanar är lite lugnare och större, sedan luktar honor och hanar olika - vissa tycker bättre om hanars lukt och vissa tycker bättre om honors. Hanar brukare även vara lite skitigare i buren. Vissa är även känsligare mot hanar, men klarar honor. 

4. Oj, det finns väldigt många färger och teckningar, något jag inte orkar rabbla upp. Men om du kollar gamla bildtrådar kan du se färger och teckningar. Har tyvärr inga råttor (men drömmer om att skaffa), hade annars slängt upp en bild ;)

5. Menar du lösa utomhus? Det går en liten stund under varmare dagar. Oftast stannar dom nära dig, speciellt om det är första gången. De kanske går en liten bit ifrån dig och springer sedan upp till dig. Nästa gång går de lite längre, men springer sedan upp i din famn. Vet faktiskt inte så mycket om denna punkt, men har läst lite någon gång för LÄNGE sedan.

6. Det är viktigt att se till att det inte finns några hål eller liknande in till väggen då de kan försvinna ut genom dem (beroende på storlek). Plocka även bort saker där de kan fastna. Akta sladdar, då det är väldigt farligt om de biter på sladdar, kan ju få en stöt! Kanske gömma undan saker du är väldigt rädd om, osv.

7. Ja, du kan leka på massor av möjliga sätt! Vet en som hade lådor utspridda på golvet och sedan gömde sig råttan under någon, så lyfte man locket och sa ''Bu'', det tyckte råttan var jätte kul. Man kan som sagt låta de springa runt i ett rum. Träna massor av olika trick, råttor är väldigt lättlärda. Sedan vill de ju också mysa! Råttor är väldigt sociala djur och vill därför gärna ha buren på en plats där ni ofta är.

Det var väl lite. Rätta mig om jag har fel ni råttkunniga människor:)

/Kram Jennifer

123fyra
0

du skrev "Men min pappa har sagt att jag får skaffa EN om mamma tillåter" du kanske inte menade så som jag fattade det ! men råttor är flockdjur och behöver minst en kompis :)

:holmgreen:
2

#3 Citerar #0 "Vet att man ska ha mer än en råtta, tänkte då ha två" :)

:holmgreen:
0

1. Jag tycker det #2 skrev var bra. Utöver det kan du visa henne de här bilderna, det går nog inte att inte bli helt förälskad i dessa sötisar :P

iJennie
0

#5 Herregud vad söta! Jag tror att alla blir kär i råttor efter dom bilderna ;)

/Kram Jennifer

lilla jag
0

Tack! Skulle bli glad att få svar på min sista punkt också :)

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

Zolah
0

Jag tycker inte att man ska försöka ändra deras sömn för att passa en själv, tycker inte det ens behövs. I min erfarenhet så sover råttor flera gånger på ett dygn, lite som att en dag är uppdelad i kanske tre. Dom är aktivare dock på natten. Men jag ser det inte som ett problem, dom sover mest då jag är i skolan och piggnar till ungefär vid lunch.

[juunii]
0

Ler när jag läser detta för jag har varit med om det du gör nu!
Är också 13 och min pappa HATARHATARHATAR råttor över allt annat. Men jag lyckades övertala honom!
Jag tjatade sjukt mycket utan stopp, jag tittade på Youtube- klipp på råttor/läste på något som rör råttor framför dem med flit. Jag har även letat efter uppfödare och snackat med dem, föräldrarna blev jättearga haha!
Såhär ser vårt samtal ut då:
**
Mamma: Vill du ha köttfärs och..
Jag: Visste du att råttor älskar köttfärs?!**

De fick uppbrott och vi bråkade varje dag. När jag pratade om något annat tror de direkt att jag pratar om råttor fast det gör jag inte.
Men sen fick jag en idé, jag kunde göra något bra på en lång tid och sen få belöning = råttor.
Föräldrarna och jag tog ett långt snack och de gav mig en ganska lång lista på saker jag ska göra fram till höst, sköter jag ''reglerna'' bra får jag råttor! (jag betalar allt, gör allt)
På listan stod det också att jag inte ska prata om råttor alls, lol.

Så, mitt tips till dig är att du frågar dem om du kan göra något bra så du får råttor som belöning. Att tjata hål i huvudet på dina föräldrar som jag gjorde hjälper inte alla så du ska akta dig för ;)

Lycka till!!!

lilla jag
1

Oj, tack så mycket! 😃Hoppas både du och jag kan få våra råttor!

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

123fyra
0

#4 hehe, det missa jag!

lilla jag
0

En till fråga nu då ;D hur ska man kunna hålla koll så Råttorna inte kissar i Rummet när dom är Utanför buren? Går dom i buren och kissar å bajsar på deras toa eller hur gör man?? En till fråga är, jag har hört att visa sover med sina råttor! Men hur går det till då råttor är natt djur? Och ligger då Förmodligen inte stilla i sängen??

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

Zolah
0

Det kan man inte riktigt, det är svårt att få dom helt 100% kissfria utanför toan. Lättare att få dom att bajsa i lådan än att kissa, men med tålamod går det säkert.

Lättast är att ha en toa utanför så dom kan gå till den

Vissa gör det, men det är upp till var och en. Jag skulle vara rädd att krossa dom i sömnen, av att jag rullar runt osv. råttor är natt aktiva, men dom sover också en del på natten, som jag skrev innan. det är som att en människodag är flera råttdagar.

lilla jag
0

Lite frågor igen!

• Hur många gånger ska en råtta ha mat?
  • Hur funkar råttor med hundar?
  • Någon bra uppfödare ni vill tipsa om ( Nära Överum)
  • När man hämtar sina råttor ifrån sin uppfödare, vad behöver man med sig i bilden om det är en lång resa? Är det lixom bra om dom får krypa in i någon ficka på en eller ska dom vara i någon ´bur?

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

Zolah
0

Kul att du vill veta en hel del :) men kom ihåg också att läsa igenom artiklarna vi har, där finns det massor med läsbara saker som är bra att veta som nybörjare :)

• Hur många gånger ska en råtta ha mat?

Dom ska ha tillgång till Torrfoder 24/7 ( du kan välja att blanda själv eller köpa från djuraffär, dock tänk på att inte köpa den 'vanliga' gnagarblandningen för det stämmer inte överens med vad en råtta behöver. Kolla efter tex rat complete isådanafall.

Och om du ska blanda eget så finns det bra guidelines i artiklarna )

• Hur funkar råttor med hundar?

Ibland, man ska ju dock ALDRIG lämna en råtta ensam med ett annat djur. För bådas skull, för dom kan göra illa varandra rätt illa. Vissa hundar har ju jakt instinkt och vill gärna äta upp råttan, andra hundar kan gå jätte bra ihop med dom. Men som nybörjarägare skulle jag nog råda dig att låta bli att 'fösa' ihop dem innan du har fått känsla på hur en råtta fungerar.

Våran hund blev väldigt frustrerad på min alfa hanne, just för att hund och råtta har samma/liknande kropps språk. Och båda visade mot varandra att ' Du ska inte ge dig på mig! ' och därav var det inte så bra. Använde barngrind för att hunden skulle låta råttorna vara, idag så är det inget problem.

• Någon bra uppfödare ni vill tipsa om ( Nära Överum)

Tyvärr vet jag inte, men om man verkligen vill ha råtta kan man fixa transport . :)

• När man hämtar sina råttor ifrån sin uppfödare, vad behöver man med sig i bilen om det är en lång resa? Är det lixom bra om dom får krypa in i någon ficka på en eller ska dom vara i någon ´bur?

En transportbur, gurka ( vattenautomat skvätter bara en massa ) , en fleecefilt som dom kan gosa ner sig i eller papper, och ev om det är kallt och blåsigt en filt utanpå buren. Jag brukar också ibland ha med 'snacks' under resan till dem, hasselnötter med skal eller hårdbröd.

Sjäva transporten kan vara en transportbur eller en hamsterbur , jag har det senare då jag har flera råttor. Den är dock dålig på vintern, då brukar jag linda om den med en filt som jag skrev tidigare

ps - att ha en ny råtta i tröjan under bilfärd kan vara lite jobbigt, då du är en ny person som dom inte känner samt att undersöka bilen kan vara spännande. Så det är bättre om du har någonstans att ha råttan och kanske gosa med den där

iJennie
0

1. Råttor ska ha fri tillgång till pellets, sedan ska de även ha färskmat och man ska då tänka enligt tallriksmodellen. Du kam tex ge dem rester efter att ni ätit. Men man kan inte ge råttor vad som helst, eller så ska man inte ge för mycket av det. Finns en tråd om vad råttor inte ska ha och vad de kan få i småmängder, men sitter vid mobilen så kan inte leta fram den. En annan jätte bra tråd är "Matdagboken", som du kan söka på. 2. Som sagt så beror det på hund och råttor hur det fungerar (tror jag). Såg tex. En tråd idag där någon hade sina råttor med hunden. Någon som har råttor och hund? 3. Vart ligger det? Kan inte så bra landskapen osv. 4. Oj, har själv inte funderat på den frågan så mycket. Men Transportbur ska man ju ha:)

/Kram Jennifer

iJennie
0

Hihi, nu hann #15 svara så bra :)

/Kram Jennifer

Zolah
0

Fast jag missade delen med blötfoder xD