Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 869 ggr
irjavera
0

Försäkring till era råttor

Hej!

Tänkte höra om någon här har bra tips och erfarenheter av försäkring av era råttor. 

Kostnad, självrisk, krångliga bolag, bra bolag etc..

Tack på förhand:-)

chade
0

Många anser att det är onödigt att ha försäkring på råttorna just för att deras livslängd inte är så lång, och för att veterinärbesök inte blir så himla dyrt alla gånger. bättre att öppna ett sparkonto och lägga in pengar där istället för en buffert om något skulle hända :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

irjavera
0

Tackar för svaret! 

Så var den generella tankegången där jag bodde innan, (England). Där kostade en juvertumöroperation mellan 600-900 kronor att ta bort, medans försäkringarna var jättedyra. Efter lite räknande var det billigare att inte ha försäkring faktiskt.

När jag kom till Sverige igen och ringde runt för att kolla lite priser här, sa de flesta veterinärer att en sådan operation skulle kosta runt 3000, vilket blir ganska saftigt om man har otur och får en tjej med många tumörer… 

Är det kanske så att priserna för operation skiljer sig mycket mellan städer i Sverige? Jag håller numera till i Stockholm.

[lucke]
0

Jag har/har haft mina råttor försäkrade i Sveland. Kan ju säga att jag var rätt glad över det då en av dem behövde operera bort tumörer, vilket totalt gick på ca 5000 kr utan försäkring🥵Har för mig att självrisken ligger på 600 kr + rörlig självrisk på 20% av beloppet. Kostar runt 400 kr att försäkra en råtta, kan tänka mig att man får rabatt om man försäkrar många råttor. Sveland har ersatt utan krångel, har även min kanin försäkrad hos dem. Har man bara några få råttor så skulle jag försäkra dem, men jag förstår om alla inte har råd- man behöver ju dessutom en buffert eftersom man inte slipper undan utgifter helt, så som självrisk etc.

Edit: Jag bor också i Stockholm, min råtta opererades på Roslagstull. De är dyra men väldigt duktiga, samt att de använder sig av säkra sövningar. De rekommenderar att man kastrerar sina honråttor (i förebyggande syfte) just för att slippa mkt tumörer etc. Det är dock dyrt, tror de tar närmare 1700 kr för att kastrera en honråtta.

Wargmåne
0

Alltså på 2 månader har jag fått betala 2400kr på 2 sjuka råttor. Ena som rosslar för medicin och veterinärbesöket (roslagstull) sammanlagt 1400kr (akut tid, alla andra tider var bokade den dagen). Sen den andra hade något förkylningsvirus och för medicin och veterinärbesöket blev det 1000kr. Så det kan bli ganska dyrt.. Är också intresserad av vad försäkring ligger på. :) nån typ av gruppförsäkring #2 tror faktiskt det kan också bli mer för operation, t.ex på roslagstull har jag för mig att de tar någon tusenlapp mer. Fast roslagstull rekommenderas, de är väldigt duktiga på gnagare

irjavera
0

Hej Lucke, 

Tack för svaret!

Det låter ju bra. Kommer max ha 3 råttor, så försäkring känns som det bästa alternativet. 

Bra att höra om kastreringen också, har gått i de tankarna innan med mina gamla råttor men aldrig gjort det för rädslan av sövningen.. Sedan har tumörer dykt upp och jag har svurit för att jag inte kastrerade… Hade en tjej som opererades 4 ggr totalt (stackar'n). Då var det sövningsoro så det räckte o blev över:-)

Känns som en bra grej att göra om man ändå inte ska avla.

irjavera
0

Bra tips med Roslagstull!! Skönt med veterinärer som kan smådjur och gnagare.

[lucke]
0

#4 Jag har också mest gått till Roslagstull eftersom de är duktiga och har bra öppettider. Men visst är det dyrt🥵Säkerligen kan operation gå på betydligt mer än vad jag fick betala- är det tex invärtes/mer komplicerat så blir det nog väldigt dyrt.

Hör med Sveland (eller Agria) om du kan få nån sorts rabatt för att du försäkrar flera djur hos dem- jag vet inte, men jag kan tänka mig att de inte är omöjliga…

#5 Hej! Eftersom kastrering inte täcks av försäkring (tyvärr) så skulle jag- om jag inte hade väldigt mkt pengar) antingen försäkra eller kastrera. Kastrerar man så slipper man förhoppningsvis dyra veterinärkostnader i form av operationer (rossel och medicin mot det kan man komma undan med hyfsat billigt om man tex går till Ahlbergs), å andra sidan täcks operationer av försäkringen- men taket är 10.000 kr för smådjur/kanin. Hos Roslagstull söver de som sagt säkert (med gas) och Gunnel är van att operera smådjur. Jag tror nog att jag skulle låta kastrera honor i framtiden för att förhindra problem med tumör och livmoder. (Jag kommer att ha en råttpaus när sista gumman är borta- det har varit mkt sjukdomar/åkommor/tumörer som nästan tar knäcken på en, samtidigt som råttor är underbarast, så jag lär säkerligen ha råttor igen❤️)

irjavera
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ahlbergs var jag faktiskt hos med en av mina gamla damer jag tog med mig från England när hon fått urinvägsinflammation. Veterinären kändes superbra, väldigt nogran och lugn. 

Känner verkligen igen mig med hur du känner med råttpausen… Kände efter mina sista att man inte pallar mer sorg. Önskar det snart kommer en gen med extra långlivade rådisar:-)

Jag har varit råttfri i 5 månader nu, och nu pallar jag inte det:-) så nu är det dags för nya små damer.

Bifogar en bild min sista gos..

irjavera
0

Oj:-) inte den sista gosen, men min sista gostjej!

JoySurrender
0

Jag har mina råttor försäkrade i Agria. Det kostar 45 kr i månaden per råtta. Det "lönar" sig om någon blir sjuk på jourtid, behöver opereras eller behöver upprepade behandlingar. Håller de sig friska lönar det sig förstås inte, men jag tar hellre det.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[lucke]
0

#8 Dumbotroll😍 Jag önskar lycka till med nya rådisarna🙂

wintermynta
0

OT jo jag har hört det där att kastrera i förebyggande syfte vilket är helt vansinnigt. 
Ang försäkring beror det lite på vart man bor. I större städer där veterinären är generellt dyrare lönar det sig säkert  och om man inte har så många.

irjavera
1

# 8 Tack!! Ja ett riktigt litet dumbotroll var hon❤️!

#12 Det där med städerna och vet-priser låter som det nog kan spela en stor roll.

Jag hakar på OT'n - Varför tycker du att det är vansinne med kastrering? Pga sövningen? Själv är jag alltid livrädd om sövning är på tal, men vet även att kastrering kan minska risken för juvertumörer som nästan alltid behöver tas bort. 

Nämde det i en tidigare post, en av mina tjejer gick igenom 4 operationer, som alla som tur var gick väl, men om nu kastrering minskar risken så låter det som en risk kanske värd att ta.

Nyfiken på att höra din synpunkt.