Kissar på mathyllan
Hej, jag har problemet att mina små kräk kissar på hyllan där deras mat står. Detta resulterar i kladd och skit med mat i som är svårt att få bort. Det luktar även mycket.
Vet någon om man kan få bort det beteendet på något sätt?
Jag uppfattar det som dina råttor inte använder toaletten, så borde länken nedan hjälpa dig! Lycka till :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4d714437b9cb46221d059ac2-rumsrena-rattor
Mina råttor gå på toalätten, men bajsar endast där i 🙂
Prova med ''Ser du att råttorna sätter sig någonstans för att kissa eller bajsa så sätt dem direkt på lådan.''!
Eller kan du helt enkelt ha två toaletter, en där de kissar och en där de bajsar. Kanske det hjälper?
Testa ta bort hyllan och mata dem på en annan plats? Fördom du ändrar det dom är vana vid kanske det blir bättre?
Haha jag gör som #4. Att kissa på toan går absolut inte enligt mina flickor, oavsett hur mycket jag tränat dem. De vägrar. Haha, hopplöst fall xD
Är mathyllan nära stället de sover på? Våra tott kissade alltid på mathyllan när de vaknade, men då fort vi satte upp en toahylla som satt ännu närmre sovplatsen, i detta fall hängmattan då började de kissa där istället. Så kan vara få enkelt att de inte "orkar" hålla sig när de vaknar och bara tar första bästa, det var i alla fal så för oss. Nu kissar de aldrig på mathyllan utan enbart på deras toahylla :)
Efter burstädningen idag så bytte jag plats på matskålarna och satte upp en till toalett på den förra mathyllan. Ska se om det blir bättre nu :)
Efter städningen i Fredags så bytte jag plats på matskålarna och ställde dessa på en annan hylla. På den förra mathyllan ställde jag istället en till toalåda.
Jag har varit bortrest sen Fredag kväll och råttorna har pappa och bror passat. När jag kom hem idag så var alla hyllor torra, och jag ser att de har använt båda toalådorna. Kanske inte ska ropa hej än, men jag kanske fann lösningen! 😃