Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1005 ggr
Sportdraken
0

Arg råtta med feber

Min älskade Tesslan har blivit konstig. Hon är ett år och den i särklass busigaste och mest nyfikna råttan i flocken, alltid först fram när man kommer till buren och har klättrat ut innan man ens hunnit öppna klart. De senaste två-tre dagarna har dock något hänt med henne. Hon undviker de andra råttorna och kommer inte fram till mig. När jag försökte ta ut henne ur huset där hon förskansat sig högg hon mot mig, något hon aldrig tidigare gjort. Jag tycker också att hon verkar varm och hon är ganska ointresserad av mat även om jag sett henne äta då och då. Möjligen är också hennes högra framben lite svullet, men det kan var inbillning från min sida. När jag har henne ute somnar hon i mitt knä, något som normalt aldrig händer. Jag tog henne till veterinären, som jag bedömer var ganska insatt när det gäller råttor, i går, men hon kan inte hitta något fel på Tesslan. Hon testade att behandla med Metacam som ska ges i fem dagar och det hade mycket påtaglig effekt redan efter första dosen. Bara några timmar senare var Tessla precis som vanligt och for runt i buren, kom fram till mig, vräkte i sig mat och umgicks med de andra i flocken. Tyvärr var effekten inte bestående och i dag var hon åter sitt ynkliga jag i flera timmar innan det var dags för ny medicin. Efter dagens dos blev hon pigg igen. Med andra ord reagerar hon bra på medicinen, men jag är orolig över att bara mediciniera med Metacam och bara i fem dagar. Har ni andra där ute några tips om jag jag och veterinären ska leta efter eller alternativ medicinering. UVI och luftvägsproblem har uteslutits.

mikeiko
0

Låter som en infektion - också därför hon är så trött och äter dåligt, att hon bits bör vara för att hon har ont. 5 dagar låter väldigt kort tycker jag, har dock själv aldrig använt just Metacam…

nlinds
0

tycker också det låter vääääldigt kort. De borde ge antibiotika MINST en vecka ..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Glimmersråttor]
1

Metacam är ett antiinflammatoriskt och antireumatiskt medel. Metacam ges vid smärta, för att ge smärtlindring.

mikeiko
0

#3 Ah ajdå…då är det som att ge ipren typ? Tänker att en 10-dagarskur med Baytril låter mer som något man ger mot infektioner…

[Glimmersråttor]
0

#4 Metacam är mycket starkare.

Råttan verkar ha ont och Metacamen verkar hjälpa. Så det kanske är en inflammation som råttan har istället.

mikeiko
0

#5 Ah ok, kanske därför en kortare tid angetts för medicinering?

Jag blandar alltid ihop orden inflammation och infektion… :P

[Glimmersråttor]
1

#6 Ja, Metacam bör man vara försiktig med, därmed kortare behandling.

mikeiko
0

#7 Good to know!

Tillbaka till TS problem, finns någon hemmakur, eller bör ett till besök till vetten göras?

Sportdraken
0

Tesslan blev betydligt bättre efter femdagarskuren, men inte 100% återställd. Veterinären la ner mycket tid på att kolla om kuren kunde förlängas eller dosen justeras och hon sa att råttors metabolism är snabare än hos många andra smådjurs vilket gör att man eventuellt kan ge med 12 timmars mellanrum istället för 24. Nu behövdes inte det för hon blev påtagligt bättre, men jag fick extra medicin som beredskap om hon inte blev bättre under påsken när veterinärer kan vara svåra att få tag på.

Jag har dock reagerat på att hon biter väldigt mycket i framtassarna. Jag funderade inte så mycket över det först, för hon verkade ju må ganska bra, men i dag när jag kände igenom henne ordentligt, kände jag en pytteliten, knappt märkbar, men tyvärr hård knöl, under magen. Jag tror att det kanske kan ha fått en elakartad tumör i ett mycket tidigt stadie. Bitandet i framtassarna kan då möjligen vara relaterat till klåda från slaggprodukter som bildas i kroppen när imunförsvaret försöker bekämpa cancern. Det blir ett nytt veterinärbeslk i morgon och jag hoppas verkligen att jag inte har rätt.