Vad får råttorna mask av?
Upptäckte idag att en av mina tre råttor på snart 4 månader har fått mask. Såg som ett nystan av vita små maskar som rörde på sig ganska livligt vid analöppningen på henne.😮
Så jag undrar om det är någon som vet vad det kan vara som dom får mask av? 🤔
Det undrar jag också🤔Fick hem en bebis som hade mask, men det gick ju snabbt bort med Axilur. Hon hade dock uselt immunförsvar hela hennes korta liv😕
Usch. Jag har aldrig sett mask på råttor.
#0 Kan du ta foto?
Vad får råttor mask av?
Andra råttor, infekterad mat, miljö mm.
#1 Där en anledning. Dåligt immunförsvar. Sedan har alltid valpar, ungar och barn sämre försvar mot mask och blir hårdare angripna. Vuxna djur klarar ofta att hantera ett angrepp själva.
Idag råder en debatt om man ska avmaska eller ej. I populationer (grossister, zooaffärer, uppfödare) där avmaskning sker regelbundet blir aldrig inälvsparasiter något stort problem. Men många förespråkar att avmaska när man ser mask och inte före.
Jag har som jag skrev ovan aldrig upplevt inälvsparasiter på råttor som något problem. Men idag hålls så många olika djurarter på liten yta att råttor mycket väl kan få andra djurs parasiter och det smittas lätt i o m våra transporter av djur hit och dit i världen.
Har man dock den vanliga avskildhetstiden på 5-6 veckor med ev Stronghold-kur så bör man slippa problemet. Dock är det värt att veta att just vissa maskägg är väldigt svåra att bli av med och de virvlar lätt i luften och kan ligga i flera år iett hörn, okläckta, för att en vacker dag med hjälp av en vindpust virvla in i en bur med råttor och på så sätt starta ett angrepp. Detta är ett stort problem med springmask på möss, vi är flera som inte kan sanera våra hem på det sätt som krävs för att bli av med det och istället låter vi mössen bekämpa det själva. Det låter konstigt, men betänk att man inte bör avmaska för mycket heller…
Råttor bör kunna bajsa ut levande mask när tarmarna jobbar snabbare än normalt, t ex vid stress. Så är du ute och reser med din råtta, ta en koll i rumpan eller på avföringen.
Andra tecken är geleáktigt bajs, diarré och naturligtvis avmagring i samband med hunger.
#2 Jag ska se när jag kommer hem om jag får syn på maskar då. Men tack för svaret iaf! :)