Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1068 ggr
dundeer
0

Hur räddar man dom?

Nu har detta ingenting med mig eller mina råttor att göra utan de var bara en tanke som slog mig.

Om råttmamman dör direkt efter en förlossning, Kan man rädda undarna? Hur gör man de och hur stor chans är det att hela kullen kan överleva? :)

chade
0

Det har jag också undrat. Har läst om råttmammor som dött under förlossningen, men sen har man fått ut ungarna ändå.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

zickan
0

Dör hon innan förlossning så kan man göra kejsarsnitt och ta ut dom. Men om mamman dör någon gång under tiden de måste dia så kan man själv nappa upp dom. Många som gjort. Väldigt pill och tidskrävande jobb.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

Dör direkt efter en förlossning så skulle jag säga att det är mer eller mindre hopplöst att rädda ungarna om man inte har en annan råttmamma som nyss fött som kan ta hand om de ungarna oxå.
Det går att nappa upp, men det kräver extremt mycket tid och engagemang och det finns inga som helst garantier på att ungarna klarar sig. Vet om ett par stycken som lyckats, men då har det oftast handlat om en enda överlevande unge i slutet.
Det är lättare om ungarna har hunnit bli ett par dagar gamla iaf.

Qui dormit, non peccat

dundeer
0

hmm okej, Men om man nu lyckas nappa upp en kull på kanske 5 ungar, kan en annan råtthona ta över "uppfostringsrollen"?

hus-musen
0

Beror helt på honan, det är inte alla som accepterar andras ungar. Men visst kan det gå bra, och har man en moderlig råtta eller två så kan de uppfostra ungarna tills de är gamla nog att ingå i en flock.

Qui dormit, non peccat

MetalMii
0

Mina tjejer är från en kull där mamman dog efter 4 dagar.

Vi var två som delade på kullen om 10 ungar, 4 klarade sig. Förmodligen hade fler klarat sig om vi inte var tvungna att lämna dem för att jobba.

Det var lite på vinst och förlust vi provade, nästa gång kommer jag att engagera mig mer då jag inte hade några förhoppningar om att de skulle överleva.

dundeer
0

#6 intressant!

chade
2

#2 gör man kejsarsnittet själv då, eller åker man in till en veterinär. Tycker det låter läskigt att göra det på en råtta, när de är så små jämfört med en katt eller hund.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

wintermynta
0

Du kan åka och hämta en fostermamma hos en grossist . Dom stöter oftast inte bort ungarna. Dom få ggr jag har gjort det så har jag också försökt ta fostermammans bebisar också.