Bomaterialet kapok - bra eller dåligt?
Försökt hitta information på nätet men hittar både folk som säger att det är superbra och roligt för råttor - samt de som säger att det är farligt och bör undvikas.
Infon om kapok är ju att det är mindre trådar än tex hamstervadd och därför ingen risk att råttan ska fastna i det och göra sig illa. Läste även att några tyckt det varit perfekt för råttor att få gnaga sig igenom själva kapseln och in till bomaterialet..
Men! ..sen läste jag att det kan bli obehagligt ifall råttan tex kissar på det.. Att det klibbar fast och blir jobbigt att få loss. Och att dom visst kan fastna i det, likt hamstervadd.
Har någon här använt det till sina råttor och vad har ni för erfarenhet utav det? Är mest väldigt nyfiken.. :)
Har aldrig testat men om några sagt att de kan fastna i det så skulle jag nog inte använda det :/ även om vissa säger att de inte är farligt. Ta det säkra före de osäkra ;)
// Stephanie och hårbollarna 
Mhm lite så jag känner just nu också!
Har ju inga råttor än, utan det blir först om någon månad, men man vill ju vara säker i förväg, så tror inte det blir att använda det. Tyckte mest dom såg rätt roliga och mysiga ut.. :)
Sen lägger sig inte nyfikenheten när man inte hittar något svart på vitt.. :D
Ja det ser faktiskt kul ut ;) Men de finns så mycket annat skojs för dem med ;D
Tänkte på det här som #1 skrev om att "om några sagt att de kan fastna" och "Ta det säkra före de osäkra" så om man skulle köra på den inställningen skulle man ju inte kunna använda någonting i stort sett. (detta är givetvis inget påhopp utan snarare en liten reflektion)
Vissa säger ex att man inte kan ge viss mat trots att det fungerar hur bra som helst, andra att en viss korg är farlig medan det fungerar perfekt i övrigt osv. Så bara för att någon Säger att det är dåligt behöver det inte betyda att det Är det :)
Vill egentligen mer poängtera att kolla källa, "Vem säger Vad till Vem" så man inte går på ordsägnen, om ni förstår vad jag menar :)
Lite väl OT, sorry, åter till ämnet. Aldrig provat kapok så kan inte ge några egna erfarenheter men lämnar en tass :) Använder toapapper som fungerar perfekt just nu dock :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#4 jo det är ju sant ^^ tänkte oxå lite på det att det kan man säga om nästan allt, men ja, det jag mena mer var att är man osäker så är det bättre att strunta i det 😃 kanske var lite otydlig 🤦♂️ haha
#5 haha jodå jag förstod att du menade så :)
Ville bara poängtera det då det tyvärr finns många som läser en sak och går stenhårt efter det därefter istället för att kolla olika källor :)
Jag skulle personligen inte använda det just pga det du sa, att några sagt att de fastnar i det osv. Men även då jag redan har ett bäddmaterial jag är väldigt nöjd med (toapapper) 😃
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag och en kompis delade på ett paket (2st i ett) för att testa då ingen av oss någonsin hört talas om det och tyckte att det såg skojs ut för djuren, jag har två råtthanar och hon har en guldhamster.
Mina råttor slet sönder sin på två nätter, de struntade alltså i den om dagarna, så att det var fluff i hela buren. När jag skulle städa bort det efter tre dagar i buren så hade det fastnat riktigt duktigt i mina BORRIS-mattor (som super-kardborrar ungefär) och jag andades bokstavligen fluff och kan tänka mig att råttorna också gjorde det… men jag upplevde inte att det fastnade på råttorna eller så. Det kommer inte köpas in igen här i alla fall.