Kan en råtta vara autistisk?
Ja, kan en råtta vara autistisk?
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Ingen aning men varför inte?
Tror jag säkert dom kan vara. Det skulle inte förvåna mig om djur kan ha såndana diagnoser dom med. Hade t.ex. en råtta en gång som jag är nästan övertygad om att hon hade ADHD. Och pappas hund, han har nog alla bokstäver i alfabetet han. 😇
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Kul fråga för jag skrev precis om Äpple i dumboörontråden. Hon skue absolut få diagnos autism om hon vore människa. Hon är inte alls social och hon gör konstiga saker som irriterar de andra i flocken, men förstår inte alls varför de blir sura på henne. hon vill inte bli ihållen (autister gillar inte närmanden, kramar osv) och hon förstår sig inte på mig alls.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag hade en råtta som var långt efter i utvecklingen - Doris var fortfarande som en åtta veckor gammal bebis både fysiskt och psykiskt när hon var 6-7 månader. På grund av detta hamnade hon i onåd hos de andra, och fick ett par trista bett utdelade. Hon fick därför sitta själv några dagar medan jag desperat sökte efter en ny kompis. Provade att sätta ihop henne med en femveckorsbebis, vilket inte gick bra. Jag satte inte "diagnosen" själv, utan fick besök av en mycket erfaren råttmänniska/uppfödare som pekade ut vad som var fel. Att Doris inte var som hon skulle just då (omplaceringsråtta med bakgrund hos djuraffär och högst troligt grossist). Lösningen var ett par sju veckor gamla ungar (som alltså var på samma stadium i utvecklingen som Doris) som fick växa upp tillsammans med Doris. Ett par veckor med nykomlingarna, och Doris betedde sig på ett helt annat sätt. :) Alla sju råttor kunde därefter sättas ihop utan några som helst problem. Ett möte på något sånär neutral mark, och sedan kunde allihop bo ihop.
Berättelsen handlar alltså inte om en utvecklingsstörd råtta, utan om en råtta som hade hamnat på efterkälken på grund av olyckliga omständigheter. Vad jag ville komma till var att jag under denna period googlade järnet för att hitta information om utvecklingsstörningar hos råttor, med några få resultat där källan kändes pålitlig. Dessa artiklar hade jag sparat under bokmärken:
The neuroanatomy of mental retardation in the white rat. (av NCBI)
Hydrocephalic Rat (av AFRMA - OBS: en stark bild längre ner i artikeln)
Va interessant om råttor oxå kan ha människodiagnoser, men kan råttor ha något annat än tex ADHD och om det är så att de kan va autister.
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram