Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1904 ggr
[juunii]
0

Råttor och katter ihop?

Råttor är det jag brinner för!
Jag har tjatat som tusan på föräldrarna men de säger nej eftersom vi har utekatter, jag har sagt att jag ska ha dörren stängd varje gång när jag inte har uppsikt/inte är i samma rum som råttorna befinner sig i.
Men gissa om det hjälpte? Nej, de är så envisa.

Hjälp, skriv allt ni kan om katter & hundar så vi alla tillsammans ska bevisa för dem att det är inga problem om det är en stängd dörr mellan råttorna & katterna! 😎

kingston&charlie
0

Jag har både katt och råttor. Precis som du ska har jag dörren stängd om inte jag är i rummet. Det funkar super och har gjort det i två år nu! :)

UrchinFamiljen
0

Jag har också en katt. Jag har mina råttor i mitt rum och därmed dörren  alltid stängd, och det har jag haft i några år nu. Det funkar bra tycker jag! :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

tove.mcgrath
0

Varför är det problem om ni har ute katter?? :S vet inte om det bara är min råtta som är ovanligt aggressiv men hon attackerar andra djur :S iaf hundar xD

Apootie
0

Min ena katt är rädd för mina råttor, så han går inte in. Den andra katten har lärt sig öppna dörrar…. men vi ställer bara något tungt utanför dörren, så kommer han inte in 😃

[juunii]
0

Perfekt, är fortfarande hungrig av kommentar!

#3 jag vet inte haha, men min ene katt har fångat orm, ödla, fågel, råttor och ekorrar så föräldrarna har tydligen bestämt sig att katterna kommer att äta upp råttorna direkt på minuten.. årets sämsta skämt 😟

#4 smart! 😃

[1UpShroomish]
0

Hemma hos mig springer gammel gubben lös och det bästa han vet är att jaga runt mina två katter så det kan allt vara tvärt om också :)

tove.mcgrath
0

Haha men är katterna inte inne så är det väll inga problem?? xD roliga föräldrar du har :P men går man ut med sin rådis får man självklart hålla koll efter katterna :) men vår ena katt är så fet och dålig på jaga så den oroar jag mig inte ens för, den andra är skygg och den tredje är dum i huvudet xD men har haft Alice lös ute utan problem så länge jag håller ögonen på henne och omgivningen :) tycker verkligen du borde få ett par rådisar för ursäkten dina päron kom med var dålig ;) Tjata hål i huvudet på dem ;)

Malin653
0

Har också råttor och katter. Har två utekatter och den ena är en riktig jägare. Men på mina råttor är hon mest nyfiken och när dem närmar sig henne eller den andra katten så hoppar dem undan. 
Så tycker det funkar jättebra och självklart är jag i samma rum, ifall råttorna är ute och katterna är på samma plats.

Vildvittrans
0

Här bor två rovdjur. Visserligen innekatter men de hade tagit flera av mina djur om de fått chansen.

Här bor två råttor, ett gäng möss och en himla massa dvärghamstrar. Funkar utmärkt. Råttburen står på ett stativ mot en vägg i vardagsrummet där det inte finns andra saker katterna kan hoppa upp på och sen vidare upp på buren. På grund av stativet kan inte mina klättra upp på buren heller. Eller, de gör helt enkelt inte det.

Mössen sitter de ofta och tittar på (hungrigt) men de bor i akvarium med inbrottssäkert lock.

Hamstrarna bor i samla-lådor från IKEA (plastlådor) med lock och ventialtions nät i locken. De står i en hylla där de tar upp hela hyllplanen = ingen katt kan klättra upp.

Här är dörrarna öppna hela tiden förutom när jag har ute smådjuren på rastning. Man får ju se till att ha säkra burar som katterna inte kan välta. Gallerburar får inte stå så katterna kan komma åt med klor eller tex bita tag i en utstickande svans.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

Lamina
0

Hemma hos mina föräldrar bor det en råtta (en såndär som inte gillar andra råttor), 4 katter och 2 (stora) hundar. 2 av katterna är utekatter som jagar, men skulle aldrig få för sig att röra råttan när han är ute och springer. Dom har lärt sig att han är förbjudet byte. Han skulle nog egentligen kunna springa lös i lägenheten dygnet runt om det inte vore för att han skräpade ner och gnagde på sladdar.

Här hos mig bor det 11 råttor och runt 20 möss. Jag har 2 innekatter och en hund. Innan yngsta katten flyttade in i somras kunde jag ha både råttorna och mössen ute när och var jag ville utan problem. (Men inte samtidigt då da, eller ens på samma ställe.) Men yngsta katten, han har vuxit upp ute i skogen och är en riktig jägare. Skulle han få tag på någon av gnagarna skulle den vara död innan jag hunnit fatta vad som hänt. Så honom måste jag ha instängd om jag ska pyssla med djuren. Det har gått alldeles utmärkt i över ett halvår nu och inget jag ser som något bekymmer. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[skix]
0

Min katt hoppade bara in i gallret hela tiden xD men så är han lite retard xD

[juunii]
0

Tack för alla era kommentar, det hjälper verkligen! 😂
Mamma tycker nu att det är okej med råttor men inte pappa. Nu kommer han på en annan ursäkt- ''Jag vill INTE ha råttor i mitt hus.'' och när jag försöker säga att han inte behöver veta att de finns, klappa dem, se på dem om han vill.. men det kommer ett blankt nej, slutdiskuterat.

[juunii]
0

#7 haha jag håller på! ;) joooå mina katter är inne på vintern p.ga jag har en vit katt & det är vinter just nu, det kan finnas en chans att katten kanske bli påkörd så vi tar inte risken. 
På sommaren kommer de hem ca. kl 8 på kvällen och släpps nästa morgon igen 😎
Så de kommer att vara inne ganska mycket ändå haha

tove.mcgrath
0

men har du fått din mor med dig så kanske du kan få lite hjälp med övertalningen från henne ;)

Kutirai
0

Det kan vara knepigt och tidskrävande att få över sina kära föräldrar på sin sida, men tricket är att inte tjata eller övertala, tricket är att övertyga.

Jag har själv varit där, men med ett stort engagemang kommer man långt!
Skriv en lista på saker som är positivt med tamråttor (intelligenta, lever inte så värst länge, finns i olika färger och former etc) och slå hål på myter som att de är ohygieniska smittobärare, sedan sätter du dig ner med dina föräldrar och resonerar (inte tjata.)
Be din pappa att formulera varför han inte kan tänka sig att ha råttor och ta dig tid att lyssna (det ger dig en bättre översikt hur du ska övertyga.)

Lycka till! ;-)

[juunii]
5

Tack för hjälpen! Men jag har äntligen övertalat dem, de sa att jag får två ungar i höst så länge jag sköter dem. Under tiden när jag väntar tills det blir höst ska jag vara ''duktig'', t.ex. gå ut med hunden (är latmask), sköta mig i skolan och sånt. Gör jag inte det får jag tyvärr inte råttor..

Men vad gör man inte för råttor? Hoppas att jag lyckas! 😃

Fridborg
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enough said

[juunii]
0

#17 åh jag smälter!

hund_katt
0

Jag hade några gerbiler hos min pappa för något år sedan. även en katt, Sotis. hon brukade sitta och titta på gerbilerna och gjorde inget, förutom att slå lite med tassen på buren. gerbilerna tycker ju det är kul att lek när någon tittar på dom. så dom sprang runt och lekte och brydde sig inte om att Sotis slog på buren. dom tyckte bara det var kul att hon tittade på dom. sen dog dom av ålderdom, och jag skaffade två rått-bröder någon månad senare. Tasse och Frasse. Tasse låg i sitt hus medan Frasse sprang runt i buren. Tasse har alltid varit en sån som inte riktigt gillar när man byter bur. ha låg mest och sov när jag flyttade hem honom till min mamma också. Sotis satt och kollade på Frasse, medan Frasse satt och kollade på Sotis, och kollade lite som om han sa 'muckar du med mig?'. så satt dom varje gång Sotis kollade på Råttorna. en dag när hon satt och kollade på Frasse, kollade hon lite på mig där jag satt jämte buren. hon vände sig om för att gå till mig, la svansen LITE förnära buren och sjoff, så började Frasse dra i den. hon flög iväg ut ur rummet. någon dag senare hade jag Frasse i famnen, och Sotis kom in i rummet (hon kunde öppna dörrar) gick fram till mig och såg inte Frasse ligga i min famn. hon gned huvudet mot mitt ben och kollade sedan på mig, kollade runt lite, och OJ, där låg Frasse! hon sparrade upp ögonen skräckslaget och backade ut ur rummet.

Både Sotis och Frasse är tyvärr döda, Frasse dom av järntumör, och Sotis blev skjuten av ett luftgevär så vi fick avliva henne. där vi bor är det jätte många som bara skjuter katter som går en meter ifrån deras tomter… sen fick Tasse flytta hem till min mamma. där har vi också en katt, men han är lite överviktig och kan knappt hoppa 30 cm upp på buren, då buren är ungefär 1½m.

jag tror jag har en bild på Tasse och Frasse, och en när Sotis sitter och spanar på råttorna.

Sotis när hon smyger på råttorna
[img]http://i46.tinypic.com/3093ibr.jpg[/img]

Frasse när han tittar på Sotis
[img]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/409558_493744094002332_401008572_n.jpg[/img]

Tasse när han ligger i sitt rör och blir lite nyfiken på min mobil
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/579614_518542898189118_2083837131_n.jpg[/img]

Det är inte säkert att bilderna funkar…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Lamina
2

Ha ha, men då måste jag ju få dela med mig av en bild jag tog i våras, när jag hade några oplanerade muskullar. Jag skulle fota en av bebisarna och satte katten på att vakta den medan jag hämtade kameran. Och det gjorde hon med den äran. 😛

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[juunii]
0

#19 så det kan vara tvärtom också! Beklagar för deras död, helt sjukt att nån idiot vågar skjuta luftgevär till en katt! Blir så arg. Har du anmält hen? #20 ååååhh så sött!

hund_katt
0

nae. vi vet ju inte vem det är…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[mitzylinnea]
2

Mina råttor funkar med hundar….

[mitzylinnea]
2

… Och katter 😃