Marsvin och råttor
Jag har en royal suite till mina tre råttor och funderar på att skaffa marsvin men får inte plats med en till bur så jag undrar ifall det går att lösa genom att marsvinen får bo i nedre delen av buren och råttorna i övre och såklart låsa förbindelsen mellan våningarna. Skulle djuren bli stressade över att bo så nära varandra? Eller skulle de bli störda av varandra eftersom de har olika dygnsrytm och båda låter en del?
Bottenytan på en RS är verkligen i minsta laget för marsvin, så det är inget jag skulle rekommendera.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag tror man ska undvika det, jag kan inte mycket om marsvin men jag vet att man inte ska hålla ex kaniner och marsvin med varandra bla för att ena kan göra den andra sjuk med nåt virus /bakterie. Så tror det är bättre att se efter en annan lösning, det finns nog en del saker som kan krocka.
marsvin ska ju tex ha hö, och det är ju inte rekomenderat för råttor pga ohyra ( men iofs tror jag att marsvinen kan lika mycket få dem också ? )
sedan, jag vet inte hur marsvin reagerar på råttor då dom är i botten rovdjur, råttorna kanske inte bryr sig lika mycket.
Lycka till iafl, du hittar säkert nån bra lösning
Angående botten ytan har jag tänkt att ha buren öppen på dagarna eftersom rummet är säkrat från sladdar och liknande. Råttorna brukar även dem få tillgång att gå in och ut hur de vill på kvällarna och natten. Jag vet att råttor och möss tex absolut inte går att i närheten men har aldrig hört något om marsvin.
Jag vet inte heller mycket om marsvin, men kolla på marsvin.ifokus?
Jag vet iallafall att marsvin är flockdjur precis som råttor och en RS blir väl iallafall i minsta laget för två styckna.
Ang. hö och ohyra har jag för mig att löss/skabb kan vara artbundet, men jag kan minnas fel.
// Lise
When nothing goes right, go left!
skabb ska vara artbunden, vet inget om löss.
#5 Inte jag heller 😛
// Lise
When nothing goes right, go left!
Jag tycker inte de låter osm en bra ide. Marsvin och råttor har ju olika bakterier och vad jag läst på andras kommertarer i andra trådar så råder dom att ha 2 olika djur i var sitt rum.
Som åvan så kan de vara ohyra i hö m.m som smittas till råttorna och där blir de ju kanske höga kostnader för medecin m.m.
Se efter en annan lösning. Marsvin är ju mysiga att ha i vardagsrum eller ngt :)
#3 Du menar att du ska ha buren öppen så marsvinen kan gå in och ut hur mycket dom vill? Det skulle jag aldrig våga med en bur så hög som en RS. Fallhöjden ifall dom skulle ramla är väldigt hög, och marsvin är ju som inte gjorda för att klättra och hålla sig fast.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#5 jo löss är också artsbunden, men sen kan det ju bero lite på hur lika hårstrå till råtta och hamster är.
Lössens "krokar" är specielt anpassade för vissa hårstrå, därför kan en lus från en människa inte sätta sig på en hund eller vice versa. (enligt discovery channel)
Jag hade självklart tänkt att skaffa två marsvin eftersom det är lag på det och för att alla djur som är flockdjur skall ha en kompis även om det inte finns en lag.
#8 Jag har en ramp ner till golvet från det understa planet som inte lutar så mycket så det i sig skulle jag inte se som något problem.
Men i det stora hela, gott folk, så skippar jag faktiskt att skaffa marsvin i den buren (och överhuvudtaget, eftersom jag inte får plats med fler burar.) Känns som att buren är en aning för liten även om buren enligt burräknaren rymmer tre marsvin och jag hade planerat att skaffa två så känns det inte tillräckligt. Sedan är ju rs inte den ultimata buren att hålla marsvin i eftersom de skall ha ganska tjockt lager bottenströ som skulle ramla ut i mängder utanför buren (det tänkte jag inte på först).
Så det får bli att skaffa sötnosarna när jag någon gång flyttar till en större lägenhet helt enkelt! :)
Men tack för alla svar!