Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 674 ggr
Apootie
0

När ni är sjuka?

Hej! Nu är det så att jag är sjuk, och blev då att fundera. Jag vill inte smitta mina råttor och har därför försökt att inte pussa på dem, samt tvättat händerna innan jag håller på med dem. Hur tar ni hand om era råttor när ni är sjuka? Gör ni som vanligt? Beror det på sjukdom?

[kerstinthemilklover]
0

När jag är sjuk så försöker jag att inte ha onödig kontakt med råttorna.
Handhygien och städning av buren samt byte av burbottenmaterial för att undvika onödig smitta.

Zakaraa
0

Jag är oftast aldrig så sjuk så jag behöver undvika råttorna.
Däremot har jag munsår och då undviker jag alltid ansiktet när jag håller på med råttorna eftersom virus"vattnet" faktiskt är smittsamt om man får in det i systemet, vet dock inte hur det är med råttor men jag skulle aldrig vilja ge någon varken djur eller människa munsår.. hua..

Jag är ständigt småförkyld så ja, jag undviker inte råttorna på annat sätt än att inte låta dem pussas i/vid munnen när jag känner mig extra krasslig :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lamina
1

Jag undviker visserligen råttorna när jag är förkyld. Men inte för att jag är rädd att smitta dom, för det kommer jag inte göra. Men jag tål inte pälsdjur särskilt bra då.

Men råttor blir inte smittade av våra förkylningar. Däremot är det ju lite äckligt om man råkar nysa på dom. 🤐

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Stephanie
1

#3 Jag har hört att vi visst kan smitta dom? Jag pussas i alla fall inte med mina när jag är förkyld, jag vill inte riskera nåt :)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zakaraa
1

Alla säger olika kring det där med förkylning, vissa säger att de smittar andra inte.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fjordell
3

Jag tror att det beror på vad det är som orsakar förkylningen som avgör om det är smittsamt från människa till råtta. Ibland smittar det, ibland inte. Men för att vara på den säkra sidan borde man kanske undvika att hålla på pussa på råttorna och liknande när man är förkyld.

Lamina
1

Zoonoser är ovanliga, och väl dokumenterade. Skulle det finnas en risk att en sjukdom skulle kunna smitta mellan råttor och människor skulle vi känna till den. Tänk bara på dethär med hantaviruset, är ju ett jäkla liv om det!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Stephanie
1

#7 Fast så är det en lite allvarligare sjukdom än förkylning också…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lamina
0

Ja, zoonoser brukar vara rätt allvarliga. Ta t.ex. Svininfluensan och fågelinfluensan.

//Lamina

Apootie
0

Jag hade en släng av lätt maginfluensa, kanske. Nu är jag bättre och har gjort rent råttornas bur ordentligt ifall det skulle ha fastnat några bakterier, samt fått hjälp att bada dem och så. Vilka sjukdomar är det egentligen som smittar? Innan jag skaffade råttor och lästa på stod det att sjukdomar över huvud taget smittade väldigt lätt…

Lamina
0

Det finns en lista med dom vanligasre zoonoserna på SVAs hemsida. (kan inte länka från mobilen.)

//Lamina

Apootie
0

#11 tack, ska kika på den!